Bakgrunn:
Omlag 2/3 av varetransporten i verden foregår på kjøl. Skip bidrar derfor med en betydelig andel av de globale utslipp av NOx, SOx og CO2. Tradisjonelt har ikke skipsfarten hatt strenge miljøkrav, men i dag er imidlertid miljøkrav for internasjo nal skipsfart høyt oppe på den politiske agendaen. Norge har forpliktelser i hht. konvensjoner som f.eks. Gøteborgprotokollen.Videre ser en også at rapporteringskrav til skipsnæringen vil komme; - både nasjonale og internasjonale (f.eks EU-krav og krav fr a IMO).
Det ligger i kortene at det vil bli en mulig avgiftsbelegning av utslipp fra skipsfart og norske rederier vil måtte ta radikale grep for å møte eksisterende og ? ikke minst ? kommende miljøkrav om de fortsatt skal være konkurransedyktig.
En port al på internett ? Maritime Environmental Web ? hvor norske rederier kan registrere (og eventuelt rapportere) sine utslipp og som også har muligheter til å finne botemidler for å redusere utslippene og på den måten spare utgifter, vil være et nyttig verktø y for å finne status på og redusere utslippene.
Hvorfor MEW - Fordeler:
Standardisert rapportering og effektivisering.
Smart dataflyt
Prosessering ? benchmarking
Utslippsreduserende tiltak.
Ontologi - Semantikk
Bransjeorganisasjoner ? myndigheter.
Kons istent sammenlikning innen det enkelte rederi.
Konsistent sammenlikning rederiene i mellom.
Spredning av informasjon
Omdømmebygging - hindre omdømmetap
Prosjektet:
Emisofts progamvare TEAMS er utviklet i tett samaerbeid med oljeindustrien og TEAMS regis trerer og rapporterer bl.a. på denne industriens utslipp. Emisoft ønsker å utvikle og tilpasse TEAMS til også å kunne betjene maritime virksomheter i å redusere sine utslipp og forbedre seg på miljømessige områder. Dette gjøres mest effektivt i utviklinge n av en miljøportal med softvare for dataprosessering og rapportering. Emisoft har god kjennskap til oljeindustriens Environmental Web og bedriften har også opprettet en miljøportal i Serbia for serbisk industri.