Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Competitive Electric Town Transport - COMPETT

Tildelt: kr 4,7 mill.

Hovedspørsmålet i COMPETT var: «Hvordan kan elbiler tas i bruk i større grad». For å finne et svar på dette, fokusert på batteri elektriske biler utforsket prosjektet: ? Status for elbilmarkedet, bilenes karakteristika, priser og salgsvolum, tilgjengelighet av infrastruktur og forventet framtidig utvikling på disse områdene. ? Befolkningens reisemønstre undersøkt ved hjelp av data fra reisevaneundersøkelser. Andel transport som kan utføres med elbiler ble beregnet og stoppmønstre ble analysert for å se på hvordan lademuligheter gjennom dagen kan øke rekkevidden. ? Elbiler støynivå for å se hvordan de kan bidra til mindre støy i byer ? Bruk av elbiler i regionale områder i Norge og i Østerrike ved hjelp av spørreundersøkelser rettet mot elbileiere og eiere av vanlige biler og intervjuer med interessenter samt regional statistikk. ? Beregningsmodeller for å estimere virkninger og effektivitet av elbil politikk og insentiver i Norge og Østerrike. En økende andel elbiler i bilparken og i nybilsalget vil kreve at bilforhandlere aktivt promoterer og selger inn bilene og at bilkundene velger dem, noe de vil gjøre dersom de finner det fordelaktig for sin husholdning. De viktigste faktorene for å få konsumenter til å velge elbiler er: 1. Deres holdninger og meninger, som kan gjøre dem mer (miljø- eller teknologiorienterte) eller mindre (tradisjonsbundne) interessert i elbiler 2. De må ha/få kjennskap til elbilen og dens karakteristika, gjennom pålitelige informasjonskilder slik som venner, myndigheter eller produsenter, og ved å teste bilene. 3. Elbilpolitikken bør være stabil over tid, for å redusere markedsaktørenes risikoer, konsistent men også fleksibel nok til å takle uventede utviklingstrekk og gi rom for forretningsutvikling. 4. Insentiver som smører kjøpsprosessen gjennom å redusere prisulemper og gi brukerne relative fordeler. Lave energi kostnader er del av dette bildet. Lokale insentiver kan gi tilstrekkelig relative fordeler til potensielle kjøpere til at diffusjonen kan komme i gang. Offentlige ladestasjoner som settes opp med offentlige støtteordninger gjør livet med en elbil enklere. COMPETTs hovedpunkter for hvordan elbiler kan tas i bruk i større omfang: ? Viktige barrierer for spredning av elbiler er rekkevidde, pris, bevissthet om elbiler og tilgjengelighet av ladeinfrastruktur. Samfunnet kan støtte elbil spredning gjennom introduksjon insentiver og politikk som reduserer barrierene. ? Elbiler kan dekke store deler av befolkningens reisebehov. Dagens modeller og deres egenskaper tilfredsstiller folks behov bedre enn tidligere. Et større utvalg biler vil stimulere videre spredning av elbiler. ? Flerbilshusholdninger og bilflåter har de beste mulighetene til å ta elbiler i bruk. ? Elbileiere lader i hovedsak på egen parkeringsplass der de bor, og noen også på arbeid. Det lades relativt sjelden andre steder, men offentlig ladeinfrastruktur vil forlenge elbilenes aksjonsradius og gjøre de mer anvendelige for eierne. ? Myndighetenes kostnader vil bli signifikante når økonomiske insentiver gir rask markedsutvikling, men kostnadene, som i Norge stort sett er tapte inntekter, kan oppveies av økte avgifter på andre biler. ? Bevisstgjøring og opplegg for å la potensielle kunder prøve bilene vil være viktige i startfasen i land der elbiler tas i bruk, men vil ikke lede til resultater med mindre det også innføres insentiver. En nasjonale kommunikasjonsplan vil være et viktig bidrag og bør fokusere på å spre kunnskap om elbilens fortrinn som komfort, lave energikostnader og hjemmelading. ? Brukerinsentiver som gir eierne en relative fordel over andre bileiere kan være effektive i fravær av kjøpsinsentiver, et eksempel er tilgang til kollektivfelt. ? Insentiver er bare effektive når det er et tilstrekkelig utvalg av biler tilgjengelig fra flere ulike produsenter og konsumentene har blitt klar over elbilens fortrinn. «Naboeffekten» øker spredningshastigheten raskt når det «tidlige flertallet» blant bilkjøpere begynner å kjøpe bilene. ? Elbilpolitikken bør planlegges nøye og implementeres innenfor et stabilt nasjonalt rammeverk der også industrien og organisasjoner er involvert.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi