Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Godstransport med skip langs kysten av Norge i konkurranse med bil

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektnummer:

226368

Prosjektperiode:

2013 - 2015

Geografi:

Prosjektet GodsFergen har utviklet en radikalt ny løsning for kysttransport i direkte konkurranse med lastebil. Hovedfordelene er lavere transportkostnader, høyere skipningsfrekvens, bedre kundeservice og lavere miljøutslipp. Konseptet baserer seg på frakt av last i 45 fots containere og det er utviklet en helt ny løsning for håndtering av containere. Disse lastes ombord i skipet med to knekkraner på skipet direkte fra lasteplan oppstilt langs kaikanten. Tilsvarende losses containere direkte til tomme lasteplan langs kaikantene. Trekkvogner henter og leverer fulle og tomme containere på lasteplan til og fra kaikanten løpende gjennom døgnet, også når skipet ikke er der. Kysthavneterminalene er døgnåpne og ubemannet. Fordelen er en enorm kostnadsbesparelse for containere-håndtering samt redusert transporttid siden container-tid i havn blir mye lavere. Prosjektet GodsFergen har hatt 27 partnere, som har bistått med å skape fremtidens kysttransport. Prosjektet har hatt følgende visjon: "En daglig sjørute langs kysten skal tilfredsstille vareeiernes behov for rimelig, punktlig og miljøvennlig vareflyt for varer som ikke er tidskritisk." GodsFergens utviklingskostnad har vært kr 18 million og prosjektperioden har vært 2013-2015. Hovedpartnere har vært Shortsea Promotion Centre Norge og rederiet er Nor Lines. Forskningspartnere har vært DnV GL og Marintek. Følgende havner og organisasjoner har deltatt: Bergen, Bodø, Borg, Grenland, Harstad, Kristiansand, Larvik, Norsk Havneforening, Moss, Oslo, Stavanger (Risavika), Trondheim og Ålesund. Følgende potensielle kunder har deltatt: Asko, DB Schenker, NHO Logistikk og Transport og Post Nord. Følgende teknologileverandører har deltatt: Fjellstrand, Greendoor Logistics, Rolls Royce, Seaway Innovation, TTS - Ship Equipment.

Det kjøres i dag 12-15 millioner tonn last per år med lastebil mellom kystfylkene i Norge. Norske myndigheter og transportaktører ønsker å overføre disse volumer til sjøveien. Dagens transporttilbud på sjøen tilfredsstiller imidlertid ikke de krav og ønsk er transportkjøper har om pris, punktlighet, transportledetid og miljøutslipp. Prosjektet Godsfergen skal derfor komme frem til nye transport- og logistikkløsninger som gjør det mulig å imøtekomme transportbrukernes behov. Dette representerer en formidab el forskningsutfordring. På basis av tidligere forskningsprosjekt og de siste års teknisk utvikling mener vi imidlertid at målene er realistisk. Prosjektets deltagere vil i så fall kunne oppnå store konkurransefortrinn, som i etterkant vil styrke Norges p osisjon som sjøfartsnasjon og logistikkleverandør. Godsfergen har tre forsknigsmoduler: 1) Forretningsmodell for maksimal utnyttelse av transportkapasitet, 2) Kystlogistikk for optimal multimodal dør-til-dør transport via sjøen 3) Miljøskip for minimal e nhetskostnad og miljøbelastning i logistikkjeden. Konklusjonene vil oppsummeres i form av utkast til forretningsplan. Prosjektets eier er Nor Lines, Norges ledende leverandører av kysttransport. Speditører og vareeiere vil delta som viktige premissgiver e. Alle viktige havner deltar for bistå med å finne optimal havneoperasjon og henting og leveranse av last. Prosjektets tekniske forskningsleverandører (DNV, Marintek) er de blant de ledende forskningsmiljøer i verden på dette området. Pöyry (tidligere EC ON) og BI har bred erfaring fra logistikkforsking. Leverandører av tekniske løsninger vil delta og bidra med hva som er teknisk mulig å få til. Prosjektet bygger på tidligere prosjekter som deltagerne har deltatt i den siste tid: Shortsea=Service, SHIFT , META, FINT, NYFRAKT, CargoXpress, Environship, Kystfergen, Base.Base og «Hvordan lykkes med sjøtransporten?». Disse prosjekter gir grunn til å tro at det er mulig å realisere de skisserte målsetninger.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2