Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Elektronisk farled 2020

Tildelt: kr 6,0 mill.

Den overordnede ideen for eFarled2020 er å etablere teknologiske løsninger for en interaktiv farled som en integrert del av IMOs konsept for navigasjon, eNav. Dette innebærer utvikling, tilpassing og integrasjon av teknologi, systemer og tjenester for elektronisk oppmerking, informasjonsinnhenting og datadistribusjon i farleder. Systemene som integreres er Kongsberg Seatex sine systemer for elektronisk merking og kommunikasjon (AIS) og Fugro OCEANORs system for informasjonsinnhenting av sanntids miljødata (Seawatch). SINTEF Fiskeri og havbruk demonstrerer bruken i en kartbasert web-portal for utvalgte eksempler i samarbeid med Kystverket og Fosen Namsos Sjø knyttet til anvendelser for hurtigbåt og havbruk. Resultater og erfaringer rapporteres inn som en Test bed i IALAs utvikling og implementering av eNav. En vesentlig forutsetning for å oppnå et godt resultat er nær kontakt med relevante brukere av farleden og andre aktører som operer i kystsonen. SINTEF Fiskeri og havbruk og Semekor har utarbeidet en rapport som diskuterer og beskriver utvikling, sammenheng og prioriteringer for det videre arbeidet basert på innspill fra et bredt spekter av brukere. Det er gjennomført dokumentstudier for å sikre god oversikt over internasjonal utvikling som kan ha relevans for prosjektet. Interregprogrammet, Accseas, har utarbeidet en omfattende sluttrapport som omhandler mange av de utfordringene som utredes i eFarled2020 med hensyn til introduksjonen av eNav i en fremtidig eFarled. Samtidig har det pågått et omfattende utredningsarbeid i IMO for å legge til rette for internasjonale standarder for etablering av eNav. IMO har i den forbindelse utarbeidet en strategiplan og det er funnet at arbeidet i eFarled2020 vil gi viktige bidrag til utviklingen av eNav. En har videre sett på hvordan en best kan integrere all informasjon fra farleden og gjøre den tilgjengelig for brukeren på en måte som er tilpasset brukerens situasjon og behov. Det er i samsvar med et av hovedmålene med eNav, som legger stor vekt på at menneske-maskin grensesnitt ombord på fartøyer setter menneske i sentrum Det er gjennomført en testtur med hurtigbåt i samarbeid med hurtigbåtrederi, Fosen Namsos i Trondheimsleia. Arbeidet er med på å definere eFarled som en del av eNav. Som et ledd i arbeidet med eFarled2020 har flere partnere deltatt i workshops og seminarer om eNavigasjon. Utviklingen av nye systemer og tjenester skjer i samarbeid med brukere og Kystverket og deres arbeid med risikokartlegging av farledene på kysten og arbeidet med ny farledsnormal. Resultatet av fra kartleggingen er nyttig innspill til prosjektet. Det er gjennomført møter mellom brukere og Kystverket for å definere innholdet i eFarled og gjennomføringen av en demonstratorfarled. I den forbindelse har Kongsberg Seatex i samarbeid med Kystverket gjennomført befaring på en lokasjon som en vurderer å ta inn som en mulig farledstjeneste som skal demonstreres i prosjektet. Kongsberg Seatex har tilpasset en AIS modul for merking av havbruksanlegg. Integrasjon av AIS modul på Fugro OCEANORs Metocean bøye er gjennomført og modul for bruk til navigasjonsmerking er klar og planlegges satt ut sammen med Kystverket med det første. En Seawatch Midi bøye fra Fugro OCEANOR med AIS modul ble satt ut ved Smellingen i Trondheimsleia i slutten av oktober 2015 med sensorer for å måle bølger (høyde -retning og -periode), vind (hastighet, gust og retning), samt strømprofil (hastighet og retning), luft og vanntemperatur, fuktighet og lufttrykk. Tilgangen til data fra bøya via AIS har vært under uttesting av hurtigbåtene til Fosen Namsos Sjø. Dette gjelder både direkte overføring av data til fartøyers AIS for sanntidsbruk og via egen Web-side for planlegging. Dataene er også tilgjengelig via satellittkommunikasjon for brukere på en Web-side.

Den overordnede ideen for prosjektet er å etablere teknologiske løsninger for en interaktiv farled som en integrert del av eNav konseptet. All informasjon vil gjøres tilgjengelig innenfor internasjonale standarder. eNav konseptet utvikles i dag internasj onalt av IMO, og forventes å bli internasjonalt implementert fra 2018. Farleden og driften av denne som er avgjørende for effektiv og sikker sjøtransport, har ikke hatt samme fokus i eNav som fartøysinstrumentering og trafikkstyringssystemer. Norge, med s in kompliserte farledsstruktur, trange fjorder med mulige blindsoner, store havområder og utfordringer i polare strøk, har myndighetsorganer og industri som sammen kan utvikle og demonstrere et helhetlig konsept for framtidens farled i tråd med eNav prins ipper. Sentrale milepæler for å realisere innovasjonen vil derfor i stor grad være styrt av arbeidet med eNav. De bedrifter som inngår i prosjektet har en internasjonal sterk posisjon og vil stille sterkt når det gjelder å utvikle nye produkter som kan væ re med på å styre utviklingen av eNav. En slik satsing vil være avgjørende for å kunne holde på den sterke internasjonale markedsposisjonen til deltagerne i prosjektet. Utfordringene i prosjektet ligger i første rekke i å tilpasse og sette teknologien sam men til systemer som kan integreres med dagens og morgendagens brosystemer og systemer på trafikksentraler I samarbeid med Kystverket vil en opprette en demonstratorled der en kan teste ut nye løsninger under operative forhold. Dette vil vise hvordan en interaktiv elektronisk farled kan integreres i eNav-konseptet og legge grunnlaget for grensesetting for seilas basert på objektive kriterier (sikt, bølger, strøm, dybde, airgap, annen trafikk, last). Erfaringene en kan få med en demonstratorled, vil være avgjørende for å realisere innovasjonen. Det vil bli utarbeidet en overordnet rapport som setter resultatene inn i en nasjonal og internasjonal ramme knyttet til eNav.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2