Tilbake til søkeresultatene

NORRUSS-Nordområdene og Russland

Legal Culture, Corruption and Law Enforcement: the Russian Case

Alternativ tittel: null

Tildelt: kr 5,2 mill.

Fokusgruppene, den nasjonalt representative meningsmålingen og dybdeintervjuene med eliter har generert en stor mengde data. Det er derfor ikke mulig å presentere alle funnene i denne rapporten. Vi har tidligere rapportert delfunn i fremdriftsrapportene våre. Nedenfor presenterer vi funn om korrupsjon fra de 350 eliteintervjuene: Mesteparten av det som er skrevet om korrupsjon i Russland antyder at korrupsjon hovedsakelig er et resultat av transisjonen. Videre mener enkelte analytikere at etter hvert som transisjonen fortsetter, vil korrupsjonen i Russland avta. Andre hevder at korrupsjon i post-kommunistiske land er syklisk - noe som igjen betyr at korrupsjonen vil øke eller avta på ulike stadier i en transisjonsperiode. Russiske analytikere mener at moderne korrupsjon i Russland i stor grad er 'informert' av den korrupsjonen som eksisterte i Tsar-Russland. Våre data viser at selv om nesten 50% av utsagnene fra de russiske elitene hevder at korrupsjon i Russland skyldes transisjonen, er det også betydelig støtte for påstanden om at korrupsjonen hovedsakelig er et resultat av nasjonal kultur (den nasjonale psyken, nasjonal historie). Eliter tror i mindre grad at den sovjetiske perioden kan klandres for dagens korrupsjon i Russland. Korrupsjon som tema ble lite omtalt i russiske medier frem til slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet. Det kan være med på å forklare våre funn. En annen forklaring kan være at flere av de elitene vi intervjuet - spesielt eliter i de russiske regionene - er eldre mennesker som tilhørte eliten og dermed også "the establishment" før Sovietunionen kollapset. En tredje mulig forklaring er at korrupsjon i Sovjetunionen til en viss grad var forskjellig fra korrupsjon i den post-kommunistiske perioden. Den store majoriteten av elitene vi intervjuet hevdet at de aldri har blitt bedt om, eller frivillig har gitt, en bestikkelse (hhv. 71 og 81 prosent). Nesten halvparten innrømmet imidlertid at de hadde brukt kontakter. Mens majoriteten hevdet at det er uakseptabelt å bestikke, gjorde de noen unntak: i situasjoner der liv og helse er i fare kan bestikkelser rettferdiggjøres. Det er også akseptabelt å gi en bestikkelse for å unngå å bli stilt for retten på mangelfullt grunnlag. Noen av elitene som erklærte at de var mot bestikkelser på normativt grunnlag antydet at de syntes det er mer uakseptabelt å ta i mot enn å gi bestikkelser. Russiske eliter syntes at det stort sett er akseptabelt å bruke kontakter for å skaffe seg arbeid. Men noen uttrykte bekymring for at de best kvalifiserte personene dermed ikke lykkes i å skaffe seg arbeid. Flere respondenter uttrykte forakt for ukvalifiserte personer som har fått høye stillinger utelukkende fordi de kjenner de rette personene. Videre ga respondentene uttrykk for en viss bekymring for at slike personer er til hinder for den sosioøkonomiske utviklingen og modernisering i Russland. Alle elitene vi intervjuet var kjent med anti-korrupsjonsstiltak - og først og fremst med tiltak som er blitt iverksatt i russisk offentlig administrasjon. En majoritet (78%) kjente til anti-korrupsjonsstiltak som hadde blitt iverksatt i egen sektor. En liten majoritet (57%) mente at slike tiltak sannsynligvis vil ha en effekt - sammenlignet med 23% som mente det motsatte. 20% av respondentene valgte ikke å besvare spørsmålet vårt. Mesteparten av elitene mente at den mest effektive måten å bekjempe korrupsjon i Russland på er å endre folks mentalitet (54%) - i stedet for å introdusere nye lover og regler (10%), sørge for at lover og regler blir strengere håndhevet (29%), eller å styrke russiske anti-korrupsjonsorganer (7%).

Corruption has been singled out as the major challenge to the rule of law and socio-economic development in Russia - including by both Presidents Medvedev and Putin. Quite a lot is known about public perceptions of corruption, formal and informal mechani sms facilitating corruption, sector-specific corruption, the views of the ruling elites on the problem of corruption, and Russian anti-corruption strategies. We know much less about contemporary Russian legal culture; local notions of what does and does not constitute corruption; and the interplay between legal culture, corruption and law-enforcement. This project aims to fil this gap by providing a "thick description" of Russian legal culture - incl. local understandings of the term corruption - and it s impact on law-enforcement in Russia. This will be done by mapping the perceptions, attitudes, expectations and personal experiences of legal outsiders & insiders on: (1) law; (2) the role of law - incl. rule of law; (3) legal transfers; (4) legal outs iders; (5) legal insiders; (6) the concept of corruption; (7) trust; (8) law enforcement - incl. expectations of it; and (9) the manner in which law-enforcement deals with corruption. Large-scale qualitative & quantitative data will be collected througho ut Russia: in wealthy & poor areas, urban and rural areas within each one of them; and in Muslim & non-Muslim areas - by means of focus groups, a nationally representative survey & Muslim booster, and structured & open-ended elite in-depth interviews. P artial qualitative and quantitative data on (1)-(5) will be compared with same-type data already collected in several West and East European countries with a view to placing Russian legal culture in a broader, European context. Project data will be utilis ed both for academic purposes and policy prescription. Key project findings will be actively communicated to Norwegian, Russian & European policy makers throughout the project period.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NORRUSS-Nordområdene og Russland

Finansieringskilder