Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Nordisk konsept for CAT III/Autoland basert på GBAS/Nordic concept for CAT III/Autoland based on GBAS

Alternativ tittel: null

Tildelt: kr 4,6 mill.

Prosjektet omhandler utvikling av et satellittbasert landingssystem for fly, et såkalt Ground Based Augmentation System (GBAS). Hovedfokus er utvikling og validering av monitoralgoritmer for deteksjon av signalfeil, for å ivareta sikkerheten for flypassasjerer. En del faktorer, som for eksempel ionosfæreforstyrrelser, værforhold og terrengforhold, kan begrense anvendeligheten for GBAS i nordområdene. Sertifisering og industrialisering av en GBAS bakkestasjon kan gi: - kortere innflygningstraseer som vil gi lavere drivstofforbruk og redusere CO2-utslipp. Fleksibiliteten kan også brukes til å legge innflygninger unna tettbygde strøk for å redusere støybelastningen. - økt kapasitet gir lavere driftskostnader for flyplassoperatør, samt at det beslaglegges mindre arealer til flyplasser med høyt kapasitetsbehov. Høyere kapasitet vil også gi mindre ventetid i holdingposisjoner, som igjen gir lavere drivstofforbruk og økt regularitet for flyselskapene, samt lavere CO2-utslipp. Siden oppstarten av prosjektet i årsskiftet 2013/2014, har vi installert en GBAS prototype bakkestasjon på Gardermoen flyplass. Denne er nå operativ i den forstand at den mottar og behandler GPS-signalene, og kan sende ut korreksjonssignaler på VHF i testperioder og til testformål. Styrken på VHF-signalet er nå målt langs begge rullebanene på OSL, og viser at vi er innenfor kravene i standarden, også i sørvestre hjørne som ligger bak terminalbygget sett fra GBAS-installasjonen. Installasjonen er nå klargjort for tilkopling til kontrollsenteret i Røyken, og signalet er verifisert klart for testlandinger. Det er i denne tilstand prosjektet avsluttes, og alle involverte parter er tilfreds med status og utbyttet av prosjektet generelt.

Prosjektet omhandler utvikling av et satellittbasert landingssystem for fly, et såkalt Ground Based Augmentation System (GBAS). Hovedfokus er utvikling og validering av monitoralgoritmer for deteksjon av signalfeil, for å ivareta sikkerheten for flypassas jerer. En del faktorer som for eksempel ionosfæreforstyrrelser, værforhold og terrengforhold kan begrense anvendeligheten av GBAS i Nordområdene. Sertifisering og industrialisering av en GBAS bakekstasjon kan gi: - Kortere innflygningstraseer som vil gi lavere drivstofforbruk og redusere CO2-utslipp. Fleksibiliteten kan også brukes til å legge innflygninger unna tettbygde strøk for å redusere støybelastning. - Økt kapasitet gir lavere driftskostnader for flyplassoperatør samt at det beslaglegges mindre arealer til flyplasser med høyt kapasitetsbehov (f.eks. Gardermoen). Høyere kapasitet vil også gi mindre ventetider i holdingposisjoner som gir lavere drivstofforbruk og økt regularitet for flyselskapene, samt lavere CO2-utslipp. This project aims at dev eloping a Ground Based Aumentation System (GBAS) for landing aircrafts based on satellite navigation signals. The main task is to develop and validate monitoring algorithms for fault detection in order to meet the safety requirements. In Northern regions, several natural phenomena may impact the GBAS performance, such as ionospheric turbulence, difficult weather conditions or topographical challenges. Certification and industrialisation of GBAS may give the following advantages: - Shorter approach paths, hence reduced fuel needs and CO2 emissions. The flexibility may also be used to avoid densely populated areas to reduce the noise pollution. - Increased capacity will reduce the operational costs for the airports, and a reduced need for additional space for more runways on airports. Higher capacity may also reduce the waiting time in holding positions, improving punctuality for the airline companies, and again also reduce the CO2 emissions.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena