Tilbake til søkeresultatene

HELSEVEL-V-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Implementing Skill-based Intervention in Child-Welfare Services (CWS) in North of Norway: Enhancing Family and Community Involvement

Alternativ tittel: null

Tildelt: kr 7,7 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

229158

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2013 - 2021

Geografi:

Samarbeidsland:

Implementering av kunnskapsbasert praksis i barnevernet i region nord har til formål å styrke kvaliteten av tjenestetilbudet i både det statlige og kommunale barnevernet. Målet var å bedre den psykiske helsen og livskvaliteten hos barn, unge og deres familier og redusere forekomsten av institusjonsplasser. Omsorgs- og endringsmodellen i region nord var utviklet i et internasjonalt samarbeid mellom Bufetat region nord, University of Washington og Regionsenteret for barn og unges psykiske helse, Sør og Øst. Modellen er satt sammen av flere moduler: 1) Evaluering ved bruk av standardiserte kartleggingsverktøy, 2) Brukermedvirkning, 3) Ferdighetstrening basert på kognitiv adferdsmessige prinsipper, 4) Overføringstiltak og 5) Rutiner for praksis. Målet for implementeringen var å lære ungdommen og deres familier tilstrekkelig ferdigheter for styrke livskvaliteten og hindre plassering på institusjon ved å gi ungdommen og deres familier støtte og assistanse i nærmiljøet, under institusjonsoppholdet samt i overgangen mellom institusjon og nærmiljø inkludert fosterhjem. For å støtte opp under implementeringsprosessen, har opplæring, veiledning og kontinuerlig oppfølgning stått sentralt. Vi ønsket å undersøke hvilke faktorer som har vært viktig i å integrere ny praksis og vedlikehold av nye tiltak i barnvernet deriblandt organisatoriske faktorer, lederatferd og behandlernes holdninger og mestringstro til modellen. Basert på rapport fra institusjonsansatte viste resultater fra studiet at 1) relasjonsorientert og oppgaveorientert lederatferd var viktigere enn endringsorientert implementeringsledelsesatferd, 2) dedikert tid, organisatoriske resusser og arbeidsstyrkeegenskaper var organisatoriske institusjonelle faktorer som fremmer implementeringen av ny praksis, mens negative holdninger, oppgavekrav og strukturelle og prosedyremessige utfordringer hemmet implementeringen, og 3) intervensjonen førte til betydelige forbedringer i styrket målrettet, økt lederstøtte og økt kompetanse og tiltro til tiltak blant ansatte etter 3 år.

Data var innhentet fra ansatte ved barnevernsinstitusjonene som implementerte Helhetlig Støtte System (HSS) i region nord i perioden 2011-2015. Intervensjonen førte til betydelige forbedringer i målrettet, økt lederstøtte og økt kompetanse og troskap, noe som antyder at intervensjonsfaktorer med fokus på systematisk trening og veiledning er nødvendige. I tillegg, ble ansatte intervjuet om deres syn på effektiv lederstil. Intervjuene har bidratt med å øke kunnskapen om hva slags lederegenskaper som virker i institusjonskontekst og om hvilke faktorer som er viktig for å gi bedre omsorg. Dessuten, økte en målrettet innsats på personal og ledelsesnivå sannsynligheten for kvalitetsheving i tjenestene. Alt i alt, var målrettet adferd og positive holdninger nøkkel til vellykket implementering av HSS.

Project Summary The implementation project is a part of a larger international collaboration designed to improve long term mental health, general well-being and sustainable care of children in protection of the Norwegian Child Welfare Services (CWS). The study is based on the implementation of systematic cognitive behavioral module-based intervention called Multiple Support System (Helhetlig Støtte System, HSS) initiated in May 2011 designed to increase the standard quality of service in the CWS institutions in the northern region. The present study is looking at staff data collected over several years of implementing skill based cognitive behavior therapy (CBT) interventions in all state child well-fare facilities in the North of Norway. The large data set collected from staff at the CWS facilities between 2011-2015, has been strengthen with additional data from a questionnaire that was given to certified CBT supervisors at the Norwegian Association for Cognitive Therapy (NFKT) Supervisor Conference in November 2018. The questionnaire includes feedback from CBT supervisors from Norway including CBT supervisors from the CWS institutions in the Northern region. The aim of the implementation is to increase the quality of services by addressing the intervention at three user levels: 1) providing cognitive-behavior based skills training and standardized evaluation as the primary intervention for the children and families, 2) training and supervising staff at the facilities, and 3) implementing procedures for maintaining adherence and fidelity at the organization level. The study will look at questions addressing the organization and staff levels. Will improvement of 1) organization/management 2) skills-based competence and/or 3) goal directed behavior lead to higher goal directed behavior and job-satisfaction. The study evaluates staff data that are found important in achieving successful implementation and sustainment of new practice. The training and supervision in the implementation are based on a model for goal directed behavior and competence building through clinical supervision. We are looking at factors in supervision that could improve competence, adherence and professional attitudes in addition to the role of organizational readiness and leadership. We want to address questions such as: - What factors improves declarative, procedural and meta competencies in supervision? - Will improvement organization/management, skill-based competence and goal directed behavior lead to higher job-satisfaction and increased self-efficacy? The result will be published in a series of research articles in 2019-2020.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

HELSEVEL-V-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester