Tilbake til søkeresultatene

PUBL-Publisering/prosjektinform

Oversettelse og språkvask av ph.d.-avhandling fra norsk til engelsk for internasjonal publisering på Waxmann Publishing

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

229175

Prosjektperiode:

2013 - 2014

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Bokprosjektet har tittelen Preparing Teachers for Diversity. Perspectives on Intercultural Dialogue in Teacher Education. Formålet med prosjektet er å presentere og formidle forskningen som er gjort i ph.d-avhandlingen for et internasjonalt publikum. Pr osjektresultatene er relevante og aktuelle både i en europeisk og i en bredere internasjonal sammenheng. Et samfunn preget av økende mangfold stiller utdanningssektoren ovenfor nye krav og utfordringer. For lærerutdanningene innebærer dette et økt fokus p å lærerens interkulturell kompetanse, dvs. kunnskapen om kulturell kompleksitet, ferdigheten til å kunne agere i kulturmøter av ulik karakter og evnen til legge til rette for mangfoldet på en måte som bygger fellesskap fremfor sosiale konflikter. Boken gi r både et bidrag til den teoretiske diskusjonen om interkulturelle perspektiver i utdanning, og fungerer som et eksempel på hvordan kulturelt mangfold håndteres i norsk skole og lærerutdanning.

Budsjettformål:

PUBL-Publisering/prosjektinform

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet