Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

ECO-Shrimp trawling

Alternativ tittel: ECO-Shrimp trawling

Tildelt: kr 4,1 mill.

Et av hovedargumentene for å tråle semipelagisk er de potensielle drivstoffbesparelsene. Vi har derfor sammenlignet tauemotstanden ved semipelagisk tråling med bunntråling. Et mål på tauemotstanden kan man få ved å registrere strekk på varpvinsjene under tråling. Det er verdt å merke seg at dette ikke vil gi et veldig nøyaktig mål på drivstofforbruket, siden det er en rekke umålte fenomener som påvirker tauemotstanden, deriblant værforhold, bølger og strøm. Tauemotstanden gir likevel en kvalitativ indikasjon på drivstoffsforbruket. Tidsserien av den totale tauemotstanden ved bunntråling og semipelagisk tråling under ellers lignende forhold (trålefart og dybde) viste at det var en forskjell på 3-4 % i gjennomsnittlig tauemotstand. Med videre fin-tuning av vinsjkontroller antas det at reduksjonen kan økes til 5-6 %. Prosjektets hovedmål anses derfor oppnådd, selv om reduksjonen i energiforbruk er mindre enn den ønskede reduksjonene på rundt 20 %. Basert på disse resultatene vurderte prosjektansvarlig at det man har oppnådd det man kan forvente å oppnå i dette prosjektet, og avgjorde å terminere prosjektet ved utgangen av 2016 og ikke benytte tildelte midler fra Forskingsrådet eller andre i 2017. Det anses likevel at vinsj-kontrolleren som er utviklet i prosjektet kan inngå som en fremtidig del av en kontrollsystem, men at dette bør videreføres i eget prosjekt/utviklingsløp, der også andre typer leverandører og bedrifter kan inngå som partnere.

This project proposes shifting the effort from highly energy demanding bottom trawling to a more energy efficient semi-pelagic shrimp trawling technology for the exploitation of the Northern shrimp in the Barents Sea. To support this goal, the project w ill develop a trawl control system that will be based on active control of the trawl doors, remote controllable trawl doors, and integrating their operation into the active winch control systems on board the fishing vessel. Using such a system, it is poss ible to lift the nearly 40 tons of steel (18-m3 bottom trawl doors that weigh 8 tons each, and two 9-ton central clumps) from the sea bed. As a consequence, it is possible to greatly reduce the towing force, and thus the fuel consumption. This project p roposes a 20 % reduction in fuel consumption which may help turning shrimp trawling into an attractive and profitable activity again. The following issues have been identified as the main challenges for developing this new semi-pelagic triple trawl syste m: - Lift the trawl doors, central clump(s), sweeps and bridles from the seabed without losing symmetry at low towing speeds (normally 2 knots). - Keep the ground gear with proper contact with the seabed to secure catch. - Control and surveillance of the semi-pelagic triple trawl system - Utilize new sensor technology integrated into control and surveillance systems. - Develop a system with remote controllable for trawl doors for active control of pitch, roll and angle of attack. - Develop a local communication link between trawl doors' depth sensors and active control system of trawl doors. - Integrate control of trawl doors to the active winch control system on board the vessel.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena