Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Maritim offshore logistikk optimering

Alternativ tittel: Maritime offshore logistics optimization

Tildelt: kr 2,4 mill.

Prosjektnummer:

235518

Prosjektperiode:

2014 - 2016

Organisasjon:

Geografi:

I prosjektet vil en utvikle kvantitative modellbeskrivelser av avanserte transport- og logistikkoperasjoner innen offshore olje og gass industri. Basert på modellbeskrivelsene vil en utvikle beslutningsstøtteverktøy som skal bidra til å sikre en ressurseffektiv, robust og miljøvennlig utnyttelse av fartøysflåten. Anvendelsen av optimale seilingsplaner og flåtevalg er videre avhengig av organisering, samhandling og informasjonsflyt mellom aktørene i det avanserte transport og logistikk systemet. Modeller og prototype verktøy skal testes på et fullskala industri case forankret i Statoil sine komplekse maritime operasjoner. En helhetlig og metodisk tilnærming basert på sentrale prinsipper innen Integrert Planlegging og Logistikk (IPL) vil sørge for at menneskelige, teknologiske og organisatoriske (MTO) forhold blir sett i sammenheng, og ivaretatt ved design av de nye transport og logistikk-løsningene. Oppsummert innebærer dette at vi vil: 1. Kartlegge og matematisk beskrive transportbehovet for offshore forsyningslogistikk fra baser på land til offshore installasjoner, samt identifisere aktuelle aktører/beslutningstakere som påvirker dette transportbehovet. 2. Utvikle optimeringsbasert beslutningsstøtteverktøy som finner optimal a. fartøystype/karakteristikker og flåtevalg (strategisk/taktisk beslutning) b. operasjonsmønster for flåte (operasjonell/taktisk beslutning) 3. Tilrettelegge for hensiktsmessig informasjonsflyt (mht input/output) for å sikre optimal utnyttelse og anvendelse av verktøyet i praksis. Dette vil være relatert til a. Definering og avklaring av prosesser, roller og ansvar for ulike faser og stadier av planprosessen. b. Etablering av samhandlingsrutiner som sikrer effektiv flyt og kvalitet på informasjonsutvekslingen.

I prosjektet vil en utvikle kvantitative modellbeskrivelser av avanserte transport- og logistikkoperasjoner innen offshore O&G industri. Basert på modellbeskrivelsene vil en utvikle beslutningsstøtteverktøy som skal bidra til å sikre en ressurseffektiv, r obust og miljøvennlig utnyttelse av fartøysflåten. Anvendelsen av optimale seilingsplaner og flåtevalg er videre avhengig av organisering, samhandling og informasjonsflyt mellom aktørene i det avanserte transport og logistikk systemet. Modeller og prot otype verktøy skal testes på et full skala industri case forankret i Statoil sine komplekse maritime operasjoner. En helhetlig og metodisk tilnærming basert på sentrale prinsipper innen Integrert Planlegging og Logistikk (IPL) vil sørge for at menneskelig e, teknologiske og organisatoriske (MTO) forhold blir sett i sammenheng, og ivaretatt ved design av de nye transport og logistikk-løsningene. Oppsummert innebærer dette at vi vil: 1. Kartlegge og matematisk beskrive transportbehovet for offshore forsyn ingslogistikk fra baser på land til offshore installasjoner, samt identifisere aktuelle aktører/beslutningstakere som påvirker dette transportbehovet. 2. Utvikle optimeringsbasert beslutningsstøtteverktøy som finner optimal a. fartøystype/karakteristikker og flåtevalg (strategisk/taktisk beslutning) b. operasjonsmønster for flåte (operasjonell/taktisk beslutning) 3. Tilrettelegge for hensiktsmessig informasjonsflyt (mht input/output) for å sikre optimal utnyttelse og anvendelse av verktøyet i praksis. De tte vil være relatert til a. Definering og avklaring av prosesser, roller og ansvar for ulike faser og stadier av planprosessen. b. Etablering av samhandlingsrutiner som sikrer effektiv flyt og kvalitet på informasjonsutvekslingen.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2