Tilbake til søkeresultatene

KLIMAFORSK-Stort program klima

Coping with Climate: Assessing Policies for Climate Change Adoption and Transport Sector Mitigation in Indian Cities

Alternativ tittel: _

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

235559

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2014 - 2019

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

CLIMATRANS-prosjektet er et multi-teoretisk og tverrfaglig prosjekt innen samfunnsvitenskap (økonomi, statsvitenskap, sosiologi og planlegging) og naturvitenskap (meteorologi og ingeniørfag). Prosjektets utforming har vært å svare på prosjektets mål; å vurdere klimaendringer og miljøpåvirkning knyttet til bytransport i case-byene Delhi, Mumbai og Bangalore, og å utvikle begrensnings- og tilpasningsstrategier for utvalgte byene. Det er et samarbeid mellom Transportøkonomisk institutt (TØI), Meteorologisk institutt (MET), School of Planning and Architecture in New Delhi (SPA), India, Indian Institute of Science in Bangalore (IISB), India , Indian Institute of Technology in Bombay (IITM) and The Energy Research Institute (TERI)i Delhi. Prosjektet fokuserer på fem områder av analyse: 1) Aktuell situasjon, 2) Utforming av trender til 2050, 3) Scenarioanalyse, 4) Scenarioevaluering, og 5) Implementering (identifisering av institusjonelle og andre barrierer). Analysene av dagens tilstands- og nåværende situasjonspolitikkutforming og skissering av trender til år 2050 vil gi innsikt i et "Business as Usual" (BAU) scenario, mens scenarioanalysen gir alternative strategier for å nå en annen fremtid ved hjelp av tiltakspakker bestående av tilpasning- og begrensningsstiltak. Ulike modeller og metoder har blitt brukt i denne studie. Eksempler på disse er: 1. Utvikling og kalibrering av transportmodeller for case-byene for å simulere reiseadferd (transportmiddel fordeling, kjøreavstand, turtid, etc.) opp til 2050. Sammen med utslippsfaktorer resulterer dette i et estimat av utslipp av CO2 og lokale forurensninger (NOx, PM, etc.). 2. «Empirical-statistical downscaling» metode (ESD) brukes til estimering av klimavariabler (ekstrem nedbør og varmebølge) for case-byene. Flommodeller for case-byene bruker klimavariabler blant andre variabler. Identifisering av sårbare byområder og transportinfrastruktur oppnås ved å legge flomkart over transportnettverk (ved hjelp av GIS). 3. Utslippene er konvertert til konsentrasjon ved bruk av EMEP CTM-modellen. WHO-modellen brukes til å beregne dødelighet på grunn av PM2.5 konsentrasjon. 4. Utformingen av tiltakspakker er basert på en DELPHI-studie, konsultasjoner med interessenter og case-byene kjennetegn. Hver case-by har evaluert 3-4 policypakker, i tillegg til elektrifisering av persontransport under ulike energimiks. 5. Evalueringen av politikk scenarier er basert på utslipp av CO2, lokale forurensninger og dødelighet på grunn av PM2.5. 6. Identifikasjon av institusjonelle og andre barrierer er basert på dokumentstudier, intervjuer samt DELPHI-studien. Evalueringen av BAU-scenarier viser at den urbane persontransportsektoren oppfyller Indias reduksjonsmål. India kunne sette et mer ambisiøst mål. I tillegg til reduksjoner i drivhusgassutslipp, vil det bli store forbedringer i luftkvalitet og helse i urbane omgivelser. Fordelene med elektrifisering av transportsystemet er avhengig av energimiks. Mens drivstoffutslippene er avhengige av energimiks, vil elektrifisering gi betydelige reduksjoner i lokale forurensninger. Metoden utviklet i denne studien, spesielt integrering av begrensnings- og tilpasningsstrategier, er ny og kan brukes til andre byområder. Blant andre bidrag fra prosjektet er metoden utviklet for integrering av flommodellen med transportmodellen for identifisering av de sårbare byområdene og transportinfrastrukturen. CLIMATRANS-rapporter kan hentes fra www.toi.no/press-release/category1515.html.

The project CLIMATRANS assesses climate change impact in urban areas in India with focus on the transport sector, and aims to develop mitigation and adaption strategies. India is an important country to study in terms of both its present and projected tra nsport sectors contributions to greenhouse gas (GHG) emissions and the projected future climate change impacts. In fact climate change might have already caused recent adverse effects on different settlements in India. GHG emissions have global dimension with adverse effect on other parts of the world. An optimal path of climate strategies must take into account uncertainties about the benefits and costs of policies, as well as irreversibility and a multiplicity of actors. This does in turn generate a d emand for flexibility and adaptability in planning. A case study approach is adopted in CLIMATRANS. Three largest cities in India; Mumbai, Delhi and Bangalore will be focused on. The cases will be studied within a multi disciplinary framework, comprising four broad areas of analysis: 1) Current situation, 2) Outlining of trends up to 2050, 3) Scenario analysis, and 4) Multi criteria evaluation. The analyses of current policy design and outlining of trends will provide insight in a "base scenario", while the scenario analysis will provide alternative future scenarios and different strategies to reach a sustainable future by means of adoptive and mitigation policy measures. The multi criteria approach will provide a means to evaluate the strategies sugges ted by the scenario analysis. On the basis of the overall aim of the project, seven work packages have been identified. CLIMATRANS is interdisciplinary within the realm of social and natural sciences. It is also a collaboration between Norwegian and fou r Indian research environments, thereby responding to the INDNOR program.

Budsjettformål:

KLIMAFORSK-Stort program klima