Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Work-related accidents in road, sea and air transport: prevalence, causes and measures

Alternativ tittel: Arbeidsrelaterte ulykker i veg, sjø-og lufttransport.

Tildelt: kr 3,7 mill.

Førere i arbeid er involvert i mange av transportulykkene i Norge. Transportorganisasjoner er ifølge Arbeidsmiljøloven forpliktet til å fremme transportsikkerhet for sine ansatte gjennom sitt arbeid med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Vi har imidlertid hatt lite om sammenhengene mellom transportulykker og arbeidsrelaterte risikofaktorer, og om forholdet mellom ulykker og transportorganisasjonenes HMS-arbeid. I prosjektet "Arbeidsrelaterte ulykker i veg, sjø-og lufttransport: omfang, årsaker og tiltak" skaper vi en kunnskapsbase for utvikling av effektive sikkerhetstiltak rettet mot arbeidsrelaterte transportulykker. Tiltakene er være rettet mot offentlige myndigheter samt transportorganisasjoner i veg og sjø, og lufttransport (lette helikoptre i innenrikstrafikk). Prosjektet har kartlagt arbeidsrelaterte ulykker innen disse sektorene i perioden 2009-2013. Denne delen av prosjektet er basert på eksisterende datakilder. Resultatene viser en betydelig nedgang i antall personer skadd i arbeidsrelaterte ulykker de siste årene, både på vei og i maritim sektor, og dette synes å reflektere en redusert ulykkesrisiko. Ulykker med innlands helikopter, har imidlertid ikke blitt redusert. Disse er derfor definert som en mulig høyrisikogruppe sammen med ikke-profesjonelle sjåfører, små fiskefartøy (sjark) og små helikopteroperatører. Prosjektet har også kartlagt myndigheters og transportselskapers kunnskap om og kilder til informasjon om arbeidsrelaterte ulykker, syn på risikofaktorer knyttet til slike ulykker, og forståelser av roller og ansvar koblet til arbeidsrelaterte faktorer og ulykker innen tre ulike transportsektorer. Hovedfunnet i denne studien er at vegsektoren ser ut til å prestere dårligere enn sjøtransport og transport med lette innlandshelikoptre på disse tre aspektene ved ulykkesforebygging. Som en følge av dette, rangerte respondentene fra vegsektoren også egen innsats knyttet til forebygging av arbeidsrelaterte ulykker lavere enn respondenter fra de andre transportsektorene. Studien foreslår avslutningsvis hvordan vegsektoren kan forbedre egen praksis innen risikoforebygging ved å se til lovgivning og praksis i de to andre sektorene. Prosjektet har også kartlagt, diskutert og foreslått tiltak som transportbedrifter kan gjennomføre for å redusere forekomsten av arbeidsrelaterte transportulykker på veg sjø og for lett innlandshelikopter. Disse studiene er basert på systematiske litteraturgjennomganger, kvalitative intervjuer og spørreundersøkelser. På veg foreslår vi en tilnærming som vi kaller for sikkerhetsstigen. Sikkerhetsstigen forutsetter at fire hovedtiltak har størst transportsikkerhetspotensial og er mest realistiske å gjennomføre for vanlige godstransportbedrifter. Disse fire tiltakene kan ordnes på en stige, der man begynner på det laveste nivået, før man går videre til neste trinn. På sjø diskuterer vi hvordan man kan forbedre arbeidsforholdene, reduserer arbeidspresset og styrke sikkerhetskulturen for å redusere gapet mellom formelle og uformelle sikkerhetsaspekter, og føre til økt ISM-eierskap om bord. På helikoptersiden undersøker vi hvorfor ulykker med lette innlandshelikopter forekommer, og diskuterer organisatoriske sikkerhetsstyringsstrategier (OSM) for å forbedre sikkerheten i denne sektoren. Vi kartlegger og foreslår også konkrete tiltak som myndighetene kan iverksette for å redusere forekomsten av arbeidsrelaterte transportulykker. På bakgrunn av litteraturstudier og intervjuer identifiserer og diskuterer vi strategier som regulerende myndigheter kan bruke til å påvirke organisatorisk sikkerhetsstyring i organisasjoner. Vi diskuterer regelbaserte og målbaserte strategier. Prosjektet ble gjennomført i nært samarbeid med berørte aktører, for å sikre at prosjektresultatene når de aktuelle målgruppene. Prosjektet ledes av TØI i samarbeid med SAFETEC og SINTEF.

A substantial portion of accidents in transport involve professional actors. According to the Norwegian Work Environment Act, transport organizations are obliged to promote transport safety for their employees through their health, safety and environment work. However, knowledge about the relations between transport accidents and work-related risk factors is scarce. The proposed project will seek to enable the development of effective safety measures aimed at work-related transport accidents for authoriti es and transport organizations in road, sea and aviation(light helicopter inland)transport through mapping work-related accidents and their causes and the regulatory and organizational environments in which they take place. WP1 will document the prevale nce and causes of work-related accidents in road, sea and air transport in Norway in the periode 2009-2013. The mapping will be based on existing data sources: AAG reports, the maritime DAMA accident base and The Civil Aviation Authority's incident databa se. The mapping will focus especially on descriptions of work-related risk factors. WP2 will make use of qualitative interviews in order to examine regulatory authorities' and transport companies' understanding of their roles and responsibilities in rela tion to work-related risk-factors and accidents. In addition, a small-scale survey will be conducted to find how regulatory authorities rate the importance of work-related risk factors, and their satisfaction with their focus on these factors. Based on wp s 1 & 2, WP3 will discuss and suggest concrete measures that could be implemented by transport companies to reduce the risk of work-related accidents. Best practices will be identified through literature study, interv. surveys and expert discussions. Simi larly, in wp 4, a literature study and interviews with Norwegian and international authorities will form the basis for suggesting concrete measures that could be adopted by authorities. Wp5 concerns dissemination.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025