Tilbake til søkeresultatene

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

CILS-NOR: Children of Immigrants Longitudinal Study in Norway (Module I)

Alternativ tittel: CILS_NOR: Integrasjon og sosial mobilitet i det flerkulturelle samfunn. En longitudinell studie av barn av innvandrere i Norge

Tildelt: kr 5,4 mill.

Målet med CILS-NOR Modul I var å etablere et datasett for å studere økonomiske, kulturelle og sosiale integrasjonsprosesser blant ungdom, som på sikt skal kunne brukes til komparative studier med andre Europeiske land og utvides til et longitudinelt design der ungdommene følges inn i voksenlivet. Den norske CILS-studien er nå med i et internasjonalt prosjekt finansiert av NORDFORSK (IntegrateYouth, ledet av Carina Mood), som sammenlikner Norge, Sverige, England, Tyskland og Nederland. I tillegg søkte vi i 2020 NFR om CILS-NOR Modul 2, der respondentene vil følges opp fem år senere ved hjelp av registerdata og en oppfølgingssurvey. Resultatene fra første del av studien foreligger i én fagfellevurdert vitenskapelig bok, og 8 vitenskapelige artikler, hvorav 2 er publisert, 2 er antatt for publisering (begge i nivå 2 tidsskrifter), 3 er til vurdering i ulike tidsskrifter og 3 fortsatt er under arbeid. I tillegg har vi publisert 2 rapporter og 2 lengre populærvitenskapelige tekster, samt 2 kronikker, og holdt et stort antall foredrag og bidratt til svært mange medieoppslag. Under vil vi kort redegjøre for vitenskapelige publikasjoner som er ferdige: Friberg & Midtbøen (2017), «Innvandrernes etterkommere: Teoretiske og komparative perspektiver». Norsk Sosiologisk Tidsskrift 1/2017: Artikkelen redegjør for diskusjonene mellom neo-assimileringsparadigmet og segmentert assimilering i USA, og relevansen for Norge. Friberg (2019). Konflikt, fellesskap og forandring. Foreldreskap og sosial kontroll i innvandrede familier fra Pakistan, Somalia og Sri Lanka. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.: Boka belyser møtet mellom motstridende familie- og oppdragelsesidealer, samt hvorfor dette har blitt et hett stridstema i dagens flerkulturelle Norge. Analysene viser at familiepraksiser og sosial kontroll er i endring, drevet fram av nye erfaringer og nye konflikter. Friberg (2019), ?Does selective acculturation work? Cultural orientations, educational aspirations and school effort among children of immigrants in Norway?, Journal of Ethnic and Migration Studies, 45:15, 2844-2863 : Barn av innvandrere har høye aspirasjoner, forventninger og innsats i skolen, til tross for svakere karakterer og lite ressurser hjemme. Dette kan knyttes til såkalt ?selektiv akkulturasjon?, i form av religiøsitet, kollektiv familieorientering og bruk av foreldrenes språk. Funnene tilsier at barn i vanskeligstilte minoritetsgrupper kan ha nytte av å opprettholde noen aspekter av foreldrenes kulturelle orientering. Friberg & Sterri: «Decline, revival, change? Religious adaptations among Muslim and non-Muslim immigrant origin youth in Norway? Antatt for publisering i International Migration Review.: Unge med bakgrunn utenfra Vest-Europa - og særlig fra muslimske land ? er mer religiøse og mer regelorienterte i sin religiøse tro. Resultatene tyder på en sekulariserings- og individualiseringsprosess, selv om denne utviklingen synes å gå saktere for muslimer enn for ikke-muslimer. Religiøse tilpasninger er bare delvis knyttet til integrering på andre felt. Friberg: ?Who wants to be Norwegian ? who gets to be Norwegian? Identificational assimilation and non-recognition among immigrant origin youth in Norway? Antatt for publisering i Ethnic and Racial Studies : Unge med innvandrerforeldre tar gradvis til seg en identitet som «norske», men mange opplever at deres «norskhet» ikke anerkjennes av andre. Mens individuelle kjennetegn og integrasjon fremmer selvidentifisering som norsk, utgjør hudfarge og religion de sentrale barrierene mot å føle seg akseptert som norsk. Mange får dermed en økende følelse av å ikke få sin egen identitet akseptert av omverdenen. Sterri: ?Anti-Muslim Attitudes among Majority Youth in Norway. Does Ethno-Religious School Composition Matter?? Under vurdering i Nordic Journal of Migration Studies : Mange majoritetsungdom har negative holdninger til muslimer, men økte kontaktmuligheter synes å ha en positiv effekt på holdninger. Majoritetsungdom som går på skoler med høy andel muslimske elever har mer positive holdninger til muslimer enn de som går på skoler med få muslimer. Erika Braanen Sterri: ?Attitudes towards Homosexuality among Immigrant-Origin Adolescents in Norway?. Til vurdering i Journal of Ethnic and Migration Studies : Artikkelen viser at unge med ikke-vestlig bakgrunn ? og særlig muslimer ? i langt mindre grad aksepterer homofili. Men analysene viser en klar tendens til økende toleranse i alle grupper takt med økt botid og eksponering. Friberg & Djuve: ?Explaining ethnic and generational differences in youth violence and (dis)trust in the police: Self-reported evidence from Norway? Til vurdering i tidsskriftet Young. : Minoritetsungdom rapporterer litt oftere å ha vært involvert i slåsskamper og noen grupper har betydelig lavere tillit til politiet. Dette kan dels knyttes til sosioøkonomiske forhold, dels til kulturelle verdier, dels til svake familierelasjoner og dels til opplevelse av utenforskap

CILS-NOR Modul 1 hadde tre målsettinger: 1) Etablere et datasett som kunne danne grunnlag for framtidige komparative og longitudinelle analyser. CILS-NOR er nå med i et internasjonalt komparativt prosjekt finansiert av NORDFORSK, som vil gå fra 2020-2023, hvor de norske dataene sammenliknes med liknende studier fra Sverige, England, Tyskland og Nederland. I 2020 søkte vi NFR om CILS-NOR Modul 2, der vi vil følge opp respondentene fem år etter. 2) Publisere vitenskapelige arbeider på høyt nivå. Så langt er få arbeider publisert, men flere bidrag er enten akseptert eller til fagfellevurdering i nivå 2 tidsskrifter 3) Bidra til offentlig debatt. Prosjektleder og deltakere har holdt mange ti-talls foredrag i alt fra Regjeringens integreringskonferanse til møter i innvandrerorganisasjoner. Prosjektet har generert flere hundre medie-oppslag, konsulentoppdrag for TV (Harald Eias "Sånn er Norge"), og lagt premisser for debatt om integrasjon i Norge

This is a proposal to carry out the initial module of The Children of Immigrants Longitudinal Study (CILS) in Norway. This is an established methodology which has been or is currently being implemented in the US, Spain, UK, Germany, Netherlands, Belgium and Sweden. It consists of a large baseline school survey of adolescents (age 15-16), a complementary qualitative household study and one or more follow-up surveys of the adolescents with three years intervals. We hereby apply for funding to conduct the initial wave of studies (school survey and qualitative household study). Survey data will be linked with administrative registry data. Later we will apply for funding to conduct the follow-up surveys. The aim of the project is to study the intergenerational integration and social mobility of children of immigrants in Norway, within a comparative perspective, and to develop a better understanding of the complex causal interplay between the processes of structural, social, and cultural integration. Empirically, the project will describe patterns and processes of upward, stagnant and downward social mobility among different groups of children of immigrants, and identify the structural, social and cultural causal forces at play at the individual, family, community and institutional level. The multi-level and longitudinal design will allow for complex causal analysis. Theoretically, the project will be placed within the renewed international debate on assimilation and segmented assimilation. Representatives from all those countries where CILS-studies is or have been carried out, plus the University of Oslo, will partake in an international research network to promote comparative perspectives.

Budsjettformål:

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon