Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Unike skiopplevelser basert på intelligente ski og smart fabrikk

Alternativ tittel: Unique ski experiences based on intelligent skis and smart factory

Tildelt: kr 10,0 mill.

Madshus ønsker å tilby bedre skiopplevelser til alle sine kunder. Da må ski, løper, smøring og teknikk fungere sammen - på en enkel måte. Prosjektets hovedmål har vært å utvikle nye metoder og teknologiske løsninger for å øke forståelsen av hvilke egenskaper i skiene som er foretrukket av eliteløperne, og hvordan disse virker inn på prestasjonene i sving, motbakke, diagonal, dobbelttak etc. Det har vært spesielt to utviklingsområder prosjektet har konsentrerer seg om: 1. Utvikling av sensorløsninger og algoritmer som registrerer bevegelse og fart for å sammenholde disse med presise målinger av skiegenskaper for å avdekke ny kunnskap om hvilke parametere som kjennetegner de foretrukne skiene for den enkelte 2. Utvikling av et helhetlig produksjonskonsept for fremstilling av ski basert på krav fra den enkelte kunde. Dette innebærer beskrivelse og utvikling av en prosess for "en-stykk"-produksjon. Gjennom forskningsbasert innovasjon ville Madshus skape nye løsninger som bidro til å forenkle ski-bruken og samtidig gav ny kunnskap. I tråd med økonomiske teorier knyttet til opplevelses¬økonomi, der opplevelser anses som et naturlig utviklingstrinn for aktører som er i stand til å levere produkter og tjenester (Pine & Gilmore, 1998). Målet med økt kunnskap om ski og egenskaper i bruk vil gi fordeler for alle på sikt, både brukerne, bedriften og ansatte. Det er utviklet algoritmer for analyse av skiteknikk. Ved hjelp av kommersielle sensorer festet på løperen kan vi nå se forskjeller i type teknikk som blir benyttet i en definert løype ved å endre parametre som skipar, utøver, snøforhold osv. Dette har overføringseffekt til utviklingsavdelingen og produksjonen og bidrar til en enda mer objektiv tilnærming til utvikling og produksjon av nye skimodeller og typer. Madshus videreutviklet også det interne produksjonssystemet "Madshussporet" slik at produksjonen kan tilpasse seg en høyere grad av individuell produksjon basert på målingene fra sensorene og tilbakemeldinger fra kundene og brukerne av produktene.

-

Madshus ønsker å tilby bedre skiopplevelser til alle sine kunder. Da må ski, løper, smøring og teknikk fungere sammen, og på en enkel måte. Det er få idretter som stiller så store krav til utstyret som langrenn, både for profesjonelle og amatører som utøver konkurranser, men også for vanlige sluttbrukere er riktig utsyr viktig for totalopplevelsen. For Madshus, som produsent av langrennsutstyr, er det derfor sentralt at vi klarer å tilby riktig utstyr til hver enkelt kunde - uansett nivå. Prosjektet skal ved hjelp av moderne teknologi utvikle en bedre forståelse for individuelle behov. Denne forståelsen skal vi benytte i hele verdikjeden fra planlegging og produksjon av type ski og skiegenskaper til hjelp og bistand i en salgssituasjon. Dette vil på kort sikt øke markedsandelene til Madshus, og på lang sikt vil vi kunne utnytte den kunnskapen vi får gjennom prosjektet til å kunne lansere nye tjenester og løsninger som kommer alle kunder til gode. Prosjektet har som hovedmål å; Utvikle nye metoder og teknologiske løsninger for å øke evnen til raskere og mer presist respondere på endringer og krav hos den enkelte kunde ved produksjon av langrennsski. Prosjektet delt inn i to delprosjekt; I det første delprosjektet er målet å utvikle et sett med algoritmer for å analysere langrennsteknikk gjennom registrering av bevegelser med sensordata. SINTEF Digital har egenutviklede sensorer som er benyttet i andre prosjekter for å registrere retningsendringer og akselerasjon. Disse er også benyttet av oss i tester med gode skiløpere. Det er utviklet algoritmer basert på datafangsten i felten, algoritmer som i dag klarer å tolke alle stilarter og hvor i løypa de benyttes. Vi ser konturene av fremtidige åpne verktøy både for skitesting og trening. Algoritmene vil kunne benyttes på andre og mer kommersielle sensorer. Analyse av teknikken, også kalt biomekanikk, gjøres sammen med fagmiljøet ved NTNU som tidligere har utført analyse av langrenssteknikk innendørs på tredemølle. I dette prosjektet ønsker vi å sammenligne data utendørs med referansedata fra laben. Dette vil åpne opp en helt ny måte å analysere den enkeltes behov for eventuell korrigering av teknikk, og det vil bidra til at Madshus kan "skreddersy" utstyr enda mer spesifikt. Dette vil gi en unik kunnskap i bransjen og vil være avgjørende for fortsatt å fremstå som en innovativ leder i skibransjen. I det fjerde delprosjektet fortsetter jobben mot en-stykk produksjon. Madshus innførte begrepet "Smart fabrikk" allerede for mer enn 10 år siden og har sørget for mer kundetilpasning og raskere respons i produksjonen. Digitalisering står sentralt hos Madshus når det investeres i nye maskiner og systemer. Fabrikken er i dag i stand til å takle en-stykk produksjon med unntak av nettopp dette med å kontrollere og bestemme skiegenskapene for en enkelt utøver eller kunde. Vi ønsker å digitalisere dagens innstillingsprosess for skiegenskaper basert på eksisterende kunnskap om materialer, spenn og produksjonsteknikk, samt ny kunnskap og innsikt om bruk og respons i sporet vi opparbeider oss i prosjektets første del. I hovedsak så samler denne delen av prosjektet all ny og gammel kunnskap og erfaring i utviklingen og produksjonen av nye produkter. Resultatene skal etter prosjektet utgjøre et grunnlag for videreutvikling av treningshjelp og salgshjelp. Gjennom forskningsbasert innovasjon har Madshus gjennom mange år integrert ny funksjonalitet inn i produkter og produksjon. Noe i form av kontinuerlig forbedring, men også som radikale forbedringer og nyheter i verdenssammenheng. Men, ennå ser vi områder innen fremstilling og bruk av ski som kan og må vitenskapeliggjøres ytterligere. Som for eksempel testing, bedømming og utvelgelse av ski. Både for elite og massemarkedet er disse funksjonene ressurskrevende og til dels subjektive i dag, og er avhengig av bevegelser og stilart. De beste skiopplevelsene oppstår når ski og utstyr passer løper og forhold. I Madshus har vi fokus på å utvikle nye løsninger som er med på å skape unike opplevelser knyttet til langrennsski. Dette er i tråd med økonomiske teorier knyttet til opplevelses-økonomi, der opplevelser anses som et naturlig utviklingstrinn for aktører som er i stand til å levere produkter og tjenester. Ved å posisjonere seg her kan bedrifter differensiere seg fra konkurrenter og hente ut premium prismodeller i markedet.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena