Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Arctic offshore logistics

Alternativ tittel: Arktisk offshore logistikk

Tildelt: kr 8,6 mill.

Prosjektnummer:

245924

Prosjektperiode:

2015 - 2017

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

Etter hvert som olje og gass (O&G) aktiviteter flytter nordover i den Arktiske regionen oppstår det nye utfordringer for offshore logistikken. Disse utfordringene stiller strengere krav til logistikksystemet, spesielt mtp design og operasjon av fartøy, som vil drive kostnader og miljøpåvirkningen fra logistikken. Å kopiere logistikksystemet og fartøyene som brukes i Nordsjøen er ikke en bærekraftig løsning. Statoil antar at logistikkens andel av brønn-kostnadene fort vil kunne øke med 20-35% dersom ikke større endringer gjøres når man skal inn i fjernliggende Arktiske områder. Logistikk løftes derfor frem som et mulig hinder for videre feltutvikling i Arktisk. Prosjektets visjon er derfor å bidra til å realisere utvikling og verdiskapning av O&G aktivitet i den Arktiske regionen, gjennom å finne nye løsninger for offshore logistikk som muliggjør en sikker, miljøvennlig og lønnsom operasjon. I utviklingen av nye løsninger er den en del viktige problemstillinger som må diskuteres: - Onshore eller offshore forsyningsbaser? - Konvensjonelle rigger eller områdespesifikke og selvforsynte boreskip? - Single, dual eller multi-purpose støtte-fartøy? - Optimere fartøysdesign for energieffektiv seiling eller for dynamisk posisjonering (DP) kapabilitet? - Hvordan planlegge skipsoperasjonen ift. rutemønster og hastigheter? - Hvordan må løsningene designes for å opprettholde sikker transport av personell? Prosjektet besvarer slike spørsmål gjennom å bygge kunnskap, metodikk og analyseverktøy som muliggjør robuste mulighetsstudier og verifikasjon av ytelsen til alternative logistikkløsninger. Slike målsetninger krever en felles innsats fra eksperter fra O&G feltutvikling, offshore shipping og designav offshorefartøy, i samarbeid med verdensledene forskere innen maritim logistikk og skipsdesign. I 2015 fokuserte prosjektet datainnsamling og kartlegging av eksisterende logistikk-system, operasjoner og fartøysdesign. Dette ble oppsummert i en AS-IS rapport. Videre startet man mulighetsstudie-fasen, gjennom å bygge modeller for kost-nytte analyse av alternative logistikksystemer. 3 to-dagers workshops med deltakelse fra alle prosjektpartnerne ble gjennomført i 2015. I slutten av mai 2016 ble workshop nummer 4 i prosjektet avholdt. Leveransene til denne workshopen inkluderte en metodikk og analysemodell for mulighetsstudier, samt to case-studier gjennomført ved bruk av disse. I tillegg ble skisser til to nye skipskonsepter presentert sammen med en evaluering av vinteriserinsbehov og konsekvenser av Polarkoden. Aktiviteten høsten 2016 har fokusert på to case studier, et fra Newfoundland og et fra Barentshavet. Dette arbeidet fortsatte inn i 2017, samtidig som det har blitt fokusert på en aktivitet for å designe skipskonsepter med kapasitet til å frakte offshore personell. Siste del av prosjektet har fokusert på utvikling av en simuleringsmodell for virtuell testing og evaluering av nye logistikk- og skips-konsepter for offshore forsyning. Denne simuleringsmodellen er pilot-testet hos industripartnerne i prosjektet med gode resultater.

As oil and gas (O&G) activities are moving north in the Arctic region, new challenges for the offshore logistics have arisen. These challenges will impose more stringent requirements for the logistics system, especially on the design and operation of vessels, which will drive the cost and environmental impact of offshore logistics. Copying the logistics system and vessels designed for the North Sea is not a sustainable way forward. Without making major changes to the logistics when moving into remote Arctic areas, Statoil believes that the logistics cost will easily increase from 20% to 35% of the total well costs. Logistics is thus considered a major obstacle for further field development in the Arctic. Hence, the project vision is to contribute to the realization of the development and value creation of O&G activities in the Arctic region, through finding new solutions for offshore logistics which ensures a safe, environmentally friendly and profitable operation. In the development of new solutions, there are some important questions that need to be investigated: - Onshore or offshore supply base? - Conventional rigs or area-specific and highly self-supported drilling vessels? - Single, dual or multi-purpose service vessels? - Optimize ship design for efficient transport or for dynamic positioning (DP) capability? - How should the vessels be scheduled in terms of routes and speeds? - What is the impact of safe transport of personnel? This project aims to answer such questions by building knowledge, methodologies and analytical tools that enable robust feasibility studies and verification of expected performance of alternative logistic solutions. Such achievements can only be done in joint effort between experts within O&G field development, offshore shipping and offshore vessel design. All together with world-leading researchers within maritime logistics system and ship design.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2