Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Hybrid energisystem for små fiskefartøy

Alternativ tittel: Hybrid electric energy system for small fishing vessels

Tildelt: kr 5,4 mill.

I følge Norsk sjømatråd eksporterer Norge daglig rundt 36,6 millioner måltider med sjømat. Dette er mat som er bærekraftig høstet og som har et lavt karbonavtrykk sammenliknet med de fleste alternative kildene til animalsk protein. Allikevel er det potensial for å gjøre denne maten enda mer miljøvennlig. Fossilt brennstoff er den absolutt viktigste energibæreren i fiskeflåten globalt. Ved å legge om til større bruk av miljøvennlig elektrisk energi vil fisk fra havrommet bli enda mer bærekraftig enn i dag. Drivstoff er også en av de store økonomiske innsatsfaktorene for å kunne høste av havets ressurser. Ny batteriteknologi og nye elektriske fremdriftsløsninger i bilindustrien gjør at det nå ser ut til å nærme seg en økonomisk gevinst for fiskeflåten ved bruk av elektrisitet i deler eller hele driftsprosessen. I dette prosjektet skal vi finne ut hvordan en elektrisk drivlinje for et fiskefartøy skal designes for å oppnå maksimal effekt. I et innledende prosjekt har Selfa Arctic bygd en båt som har fått installert en elektrisk drivlinje designet av Siemens. Denne prototypen vil i dette prosjektet utgjøre et fullskala laboratorium der energibalanse skal logges og analyseres av SINTEF og Siemens. Brukererfaringer skal høstes og systematiseres. Fremtidens miljøvennlige fiskefartøy skal få en gjennomførlig kravspesifikasjon basert på tung industriell forskning. Til sist vil norske industribedrifter ha et godt utgangspunkt for å bli verdens ledende kunnskapsklynge på elektrifisering av fiskeflåten.

Selfa har gjennom prosjektet fått dokumentert effekten i form av reduserte klimagassutslipp ved anvendelse av hybrid fremdriftsløsning på et kystfiskefartøy i normal operasjon. Prosjektet har også fått optimalisert propell- og motorstørrelse, samt dokumentert effekter i form redusert støy om bord.

Prosjektet skal utvikle hybride fremdriftssystem for små fartøy i kystfiskeflåten, basert på en kombinasjon av dieselmotor og batteripakke, og dokumentere lønnsomheten, miljøeffekten og arbeidsmiljøeffekten av slike systemer sammenlignet med konvensjonell dieseldrift. Prosjektet vil også kartlegge mulighetene for å erstatte dagens hydrauliske dekksmaskineri med helelektrisk utstyr og slik danne en ny plattform for elektrifiserte kystfiskefartøy. Selfa Arctic AS gjennomførte i 2013-2014 et forprosjekt med formål om å vurdere lønnsomheten og miljøeffekten ved bruk av hybride fremdriftsløsninger for små kystfiskefartøyer. Forprosjektet ble finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) og analyserte alternative fremdriftsløsninger for fartøyer i størrelsesklassene 11 meter og 15 meter. Utgangspunktet var fiskernes behov og krav til et sikkert og effektivt fiske. I forprosjektet ble det gjort grove vurderinger av miljøeffekten ved bruk av hybride fremdriftsløsninger. Beregningene indikerte at det finnes et potensiale for 40% reduksjon av CO2-utslipp fra hele sjarkflåten. Selfa Arctic AS bygget en prototyp med hybrid fremdriftssystem med støtte fra Transnovas Miljøteknologiprogram. Denne er under konstruksjon og skal etter planen sjøsettes innen utgangen av 2014. Av konsesjonsmessige årsaker var det nødvendig for Selfa å selge denne til en fisker for å kunne teste den i ordinært fiske. Prototypen vil derfor kunne fungere som et laboratorium for verifisering av resultatene fra forprosjektet. Selv om båten er solgt så tar Selfa den økonomiske og driftsmessige risikoen gjennom en gjenkjøpsavtale, ettersom båten bare er en prototyp som på ingen måte er kommersielt klar for markedet.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2