Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

#Læringslivet (Learning life) as Symbiotic Learning System of Employee-driven Innovation in Municipal Care Work

Alternativ tittel: #Læringslivet som et symbiotisk læringssystem av medarbeiderdrevet innovasjon i kommunalt omsorgsarbeid

Tildelt: kr 4,4 mill.

Papirutgaven av Håndbok for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsarbeid (Amble, Amundsen, Johansen, Rismark, Stiklestad & Waaler, 2018) ble lansert 13. desember. Håndboken er distribuert til partnere, deltakende kommuner og alle ansatte som var studenter i #Læringslivet i løpet av desember 2018. Restopplag vil bli brukt i undervisning og gitt ut gratis ved henvendelse. Mastermodulen Spesialisering i organisasjonslæring 15 ECTS utviklet i #Læringslivet er omarbeidet, forkortet til en 10ECTS modul med samme navn. Modulen inngår i OsloMet ved Yrkesfaglærerutdanningens (YLU) etter-og videreutdanningsoppdrag; Lærerspesialist i Helse- og oppvekst (HO) fag. Oppdragsgiver er Utdanningsdirektoratet. Første gjennomføring av modulen skjer i februar 2019. Håndbok og vitenskapelig artikkel er innarbeidet i pensum. I forbindelse med de to studieprogrammene ble det som en del av PHd-kandidatens arbeid utviklet et spesielt leseverksted. En metode for å lese pensumlitteratur. Sentralt i denne metoden står teori om samskapt læring (Klev & Levin, 2009). Det vil si å lese utvalgte tekster, deler av pensum, sammen, diskutere og presentere for hverandre. Det analoge leseverkstedet har vært utgangspunkt for en søknad til Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DiKu). Søknaden er innvilget. Prosjektet er to-årig og har som målsetting å digitalisere leseverkstedet. Prosjekteier er NTNU, ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPLL) mens deltaker i #Læringslivet professor Marit Rismark er en av to prosjektledere, den andre er professor Astrid Sølvberg. OsloMet, YLU ved PHd-kandidat Else Johansen og professor Nina Amble er partnere og prosjektdeltakere. Prosjektet heter #studentaktiv - Studenter som designere, produsenter og brukere av hverandres digitale læringsressurser. Prosjektet hadde to aksepterte papers på European Conference on Educational Research, ECER 2018, Bozen/Bolzano, Italia september 2018. Tilsammen har prosjektet hatt 9 paperpresentasjoner i prosjektperioden. Første vitenskapelige publisering skjedde i open acsess tidskriftet Forskning og Forandring https://forskningogforandring.dk/ ,2. desember 2018. Lenke direkte til artikkel: https://forskningogforandring.dk/index.php/fof/article/view/1216 . Deltakere i ekspertpanel, post doktor, to PHd-kandidater samt prosjektdeltakerne vil lever artikler til en antologi, som skal publiseres 2019. #Læringslivet har kontrakt med Gyldendal akademisk, ved redaktør økonomi og administrasjon: Knut André Karlstad. De forskjellige forskerne i prosjektet har i 2018 drevet en utstrakt formidlingsvirksomhet knyttet til medarbeiderdrevet innovasjon som en løsningsorientert arbeidsform som kan bidra til å møte utfordringer i framtidens helse- og omsorgsarbeid. Det være seg utfordring knyttet til bedre arbeidstidsordninger, rekruttering, bedre utdanning og endringer knyttet til arbeid 4.0 (industri 4.0). Kort kan eksempelvis nevnes presentasjon i Arendalsuka, foredrag for IA-rådets Årskonferanse i Trøndelag, undervisning i KS læringsnettverk «Et nytt blikk» og Yrkesfagenes år i Oppland. Resultatene er registrert i Cristin.

1) I arbeidslivet: *Organisasjonsnivå: De fire arbeidsplassene fortsetter med arbeidsformen Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI). Det er registrert nye MDI på tre av arbeidsplassene. *Arbeidsmiljø og nærvær ble styrket. Dette er bidrag til bra arbeid (Amble 2017) i denne sektoren. *Håndboken på papir/digital, vil kunne være utgangspunkt for spredning av arbeidsformen MDI. 2) I studiene: *Erfaringer, i form av vitenskapelig tekst/håndbok er innarbeidet som modul 10 ECTS i Lærerspesialist i Helse og oppvekstfag (HO); en ett-årig EVU på master-nivå for yrkesfaglærere i HO-fag, samt to nye emneplaner, en på 15 ECTS, Bc- nivå og en på 15 ECTS, master-nivå. 3) Vitenskapelige: *Teoriutvikling, MDI, særlig betydningen av selv-organisering av innovasjonsprosessene. *FOU videreføring, digitalisering av leseverkstedet: #studentaktiv. *Forskningsbasert kunnskap om MDI i omsorgsarbeid. Arbeidsformen er mulig og ønskelig, men tid og god org. ser ut til å være kritiske forutsetninger.

#Læringslivet (Theme on Confederation of Norwegian Enterprise (NHO)?s Annual Meeting 2014) is a phrase that currently is being used to direct public attention towards the essence of the future's knowledge society: The need for new knowledge to intertwine learning in school and work in a lifelong perspective (EU 2000). The purpose of the project is - in an organized interactive research process between researchers and employees from 3-4 selected workplaces in municipal care - to develop and test a system for mutually supportive learning of EDI. What prevents what promotes such a SLS? What methods and forms of cooperation are suitable in such EDI? And which specific attention and competence is required in this type of work? The project has an action research design in the segment of interactive research and has three phases. 1. The anchoring phase: Development of theoretical grounds and research design for interactive phase. 2. The interactive phase: Researcher and groups of employees will involve in operation of 3-4 selected organizational development projects. 3. The implementation phase: Synthesize and strengthen the experience of SLS, implementation of new experiential based knowledge of SLS as EDI in curriculums at HIOA. International Expert Panel (IEP): In milestones IEP will discuss and validate results/findings. The panel has members from UK (2), N (3) & DK (1) and will meet five times. Written deliverables: Document 3-4 organization development processes and publish three articles in scientific journals focusing the three research questions: I. What prevents and promotes a SLS? II. What methods and forms of cooperation are suitable in EDI? III. Which specific attention is required in municipal care e.g. focusing the rota system as innovation? It will be developed a nationally relevant Handbook in Employee-driven Innovation in care work and the project will culminate in an International conference for field and academia; about STS as EDI in care work.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder