Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Local Culture for Understanding Mathematics and Science (LOCUMS)

Alternativ tittel: Matematikk- og naturfagforståelse koblet til elevenes egen kultur

Tildelt: kr 7,0 mill.

LOCUMS har hatt som mål å undersøke hvordan elevenes livserfaringer, interesser og kulturelle bakgrunn kan brukes som utgangspunkt for å utvikle forståelse av begreper og grunnleggende ferdigheter i matematikk og naturfag. Dette inkluderer økologisk medborgerskap og det kollektive ansvaret for bærekraftige samfunn. Ved å bygge på unge menneskers kulturelle tilhørighet kan man oppnå bedre engasjement og læring. LOCUMS har økt vår kunnskap om effektene av kulturtilpasset undervisning når aktiviteter i naturfag og matematikk er knyttet til elevenes nærmiljø. Prosjektet har undersøkt hvordan elever med ulik kulturell bakgrunn, det være seg urbefolkning eller ulike innvandrerkulturer opplever og responderer på kulturtilpasset undervisning i naturfag og matematikk. Skoler i Finnmark, Trøndelag og i Osloskolen har vært tilknyttet LOCUMS. Forskningsmål med kommentarer 1: Å utvikle undervisnings- og læringsformer i naturfag og matematikk i ungdomsskolen som involverer lokalkunnskap og kulturell identitet slik at opplæringen oppleves mer meningsfylt. Målet var bedre læring og redusert frafall i skolen Kommentar: Gjennom LOCUMS kan det vises til hvordan dette kan oppnås gjennom et langsiktig arbeid på den enkelte skole og gjennom å engasjere elevene ved å gi dem økt medansvar og gi dem oppgaver som knyttet undervisningen til deres eget hverdagsliv. 2: Å samle inn data fra casestudier og aksjonsforskning for å evaluere effekten av disse læringsformene og for å gi et grunnlag for videre forskning Kommentar: LOCUMS har økt vår innsikt i hvordan undervisningen kan kulturtilpasses, hvilke utfordringer som ligger i dette og hvordan undervisningen kan gjennomføres på en måte som oppleves mer meningsfull for elevene. 3: Å utvikle lærerutdanning som kan støtte gjennomføringen av kulturtilpassete undervisnings- og læringsformer i naturfag og matematikk i ungdomsskolen Kommentar: Resultatene fra LOCUMS får innvirkning på undervisningen ved flere lærerutdanningsinstitusjoner i Norge og er samtidig brukt som grunnlag for prosjektsøknader knyttet til lærerutdanning i Afrika. 4: Å utvikle tverrfaglige, kulturelt tilknyttede undervisningsstrategier i naturfag og matematikk som utvikler økologisk medborgerskap og handlingskompetanse. Kommentar: Ved å la elevene ta utgangspunkt i egne opplevelser og problemstillinger og la dem få økt innflytelse i undervisningsopplegg på tvers av faggrensene ble det høstet verdifulle erfaringer for hvordan undervisningen kan bidra til å øke bevissthet og handlingskompetanse. 6: Å gi et sterkt kunnskapsgrunnlag for gjennomføring av kulturtilpasset utdanning i naturfag og matematikk og å styrke utdanningspolitikken på dette området Kommentar: LOCUMS har bidratt med kunnskap om elevens oppfattelse av elevmedvirkning i disse fagene, en kunnskap som delvis er implementert i arbeidet med læreplanverket LK20 Det var også et ønske om å utforske hvordan drama kan bidra i kulturtilpasset undervisning i naturfag og matematikk, men tiden strakk ikke til for å gjennomføre denne delen av studiet.

LOCUMS har gitt økt kunnskap om kulturtilpasning og økt elevsentrering i naturfag- og matematikkundervisning. Prosjektet har gitt innsikt i - elevers syn på og erfaring med medvirkning i undervisningssituasjonen og relevans av det faglige innholdet - elevenes kritiske tenkning om sin egen utdanning i disse fagene - hvordan undervisningen i matematikk og naturfag i flerkulturelle klasserom kan tilpasses elevenes egen kultur og deres hverdagsliv - hvordan undervisningen kan øke elevenes samfunnsengasjement Prosjektets resultater er formidlet til lærere og skoleeiere gjennom - gjennom fagseminarer og konferanser - skriftlige publikasjoner - deltakelse i lærerutdanningene Prosjektet har hatt innflytelse på læreplanverket LK20. Potensielle virkninger og effekter som kan forventes på grunnlag av det prosjektet har oppnådd så langt. - Økt vektlegging av elevsentrering og kulturtilpasning i skolen gjennom deltakelse i grunn-, etter- og videreutdanning av lærere og lærerutdannere.

Groups of students are marginalised in western school systems because they see school as part of a culture distanced from their own life outside school, which in turn decreases school motivation and learning outcomes. The present project aims to increase the quality of science and mathematics education for students in Norwegian lower secondary schools, by developing a practical approach to teaching and learning that links local cultures to science and math education. We will evolve student projects that link inspiring practical work to students lived experiences and local cultures. These activities will then be used to contextualise mathematics and science learning. Based on these student projects we aim to develop a model for culturally responsive science teaching. The knowledge developed can be transferred to other school subjects and to any group of students. Iterative cycle design will be used with on average three trials per student project, in order to develop them throughout the project period. The project will address the following research question: Can culturally responsive science and mathematics educations improve teaching and enhance learning? The student projects will be developed in local schools in Finnmark with reference to indigenous culture in the area, and in parts of Oslo greatly influenced by various immigrant cultures. Recognized research collaborators in Australia, Greece and South Africa will run concurrent projects in their countries, where links between cultural identity and science learning are explored. This will facilitate the exchange of experiences and mutual project evaluation. The study will combine and draw on different sources of data, observation and video filming in the classrooms and in the field, as well as interviews of students, teachers and school leaders. Student video blogs and communication on social platforms will also be included in the data.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder