Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Inquire Competence for better Practice And Assessment

Alternativ tittel: Data Støttet Kompetanseutvikling

Tildelt: kr 7,2 mill.

Prosjektet inquire Competence for better Practice and Assessment (iComPAss) oppstod fra behov hos to organisasjoner som begge fokuserer på opplæring. Dette gjaldt masterstudiet i Organisering og Ledelse ved Høgskolen i Sogn og Fjordane (HiSF), og opplæring av brannkonstabler organisert av Sotra Brannvern IKS (SFR). Begge organisasjonene hadde ønsker om å heve kvaliteten på sin opplæring, identifisere kompetansebehov og utvikle metoder og teknologi som kunne gi bedre oversikt over eksisterende opplæring og identifiserte kompetansebehov. På vei mot et økende digitalt samfunn hvor store og små mengder data kan samles for å støtte beslutninger, har målet med iComPAss dreid seg rundt å identifisere metoder som kan støtte både identifisering av kompetansebehov og de ferdigheter enkeltpersoner innehar eller må opparbeide seg innen et praksisfelt. iComPAss har i så måte jobbet med teknologiutvikling for bedre oversikt over praksisfeltet og organisasjons eksisterende kompetanse, samt hvordan knytte identifiserte behov mot eksisterende situasjon for å forbedre opplæringen og hvordan nyere digital teknologi og læringsanalyse kan støtte trening og organisasjonsutvikling for en mer systematisk tilnærming til praksis, ferdigheter og kunnskaper. Resultat fra iComPAss inkludere: --> Identifisering av Kompetansebehov: PraksisUtforskende metode (Identifying Competence Needs: Inquiring Practice Method) for identifisering av kompetansebehov og utvikling av en ferdighetskart som består av ferdigheter og de konteksten rundt de ferdighetene i en bedrift --> Datainnsamlingsverktøy: Readiness App, Innendørsposisjonering og biosensorer ved røykdykking, og Vurderingsapp --> Med hjelp av visualiseringsverktøyet Highcharts, utviklet visualisering av data fra vurderingsapplikasjonen, med fokus på gruppe og individuelle ferdigheter. Visualisert data fra bevegelser av innendørs posisjonering. --> Prosjektets deltakere og organisasjoner har utviklet kunnskap om hvordan data kan brukes til å få større bevissthet for utvikling av trening og kurs/utdanning og hvordan slik bevissthet kan støtte utvikling av organisasjonen. --> Formidlet resultater fra prosjektet til både utdanningsektor, offentlig sektor og næringsliv noes om har ført til prosjektinitiering og nye prosjekter. Videre planlegger iComPAss partner ENOVATE kommersialisering av applikasjoner utviklet i prosjektet og metoden for identifisering av kompetansebehov skal brukes i både forskning og konsulent arbeid.

I Sotra Brannvern er det blitt enighet om større fokus på kompetanse og vurdering for både mannskap og ledelse, hvor flere forstår at overordnet organisasjonsstruktur også må forbedres. De har endret øvingsplaner, som har ført til bedre tidsplaner, treningsrutiner, og identifisering av kompetanser det ikke tidligere er trent på. HVL har sett behov for å bringe sammen forskning, arbeidsliv og utdanning for å forbedre utdanningene, med resultatet at de har hentet ledere fra arbeidslivet inn i undervisningen og dratt nytte av den «praksisnære ekspertkunnskapen» i opplæringen. Masterstudiet har fått en større forståelse for at ledererfaringer fra sektorene masterstudiet utdanner for, også kan være av interesse for dagens studenter. Enovate AS har planer om kommersialisering av verktøyene. Nasjonale (Blålysetater og industri) og internasjonale organisasjoner har vist interesse. Den viktigste organisasjonen innen luftfart i Europa, på myndighetsnivå, har vist meget stor interesse.

Educational and training organisations are challenged to support their learner's competence development, and to maintain an overview of this competence development in order to be able to identify knowledge and skills gaps, and identify the actions and resources needed to address these gaps. iComPAss will address this challenge by carrying out state-of-the-art learning sciences research that investigates how data-driven decision making by individual learners, by teachers/instructors, and by management/leadership can be supported through competence mapping, data from multiple assessment sources, learning analytics, and visualisation of student learning data in an Open Learner Model, and evaluates how this support impacts student learning and managerial decision-making. Building on our previous research and extending existing information and communications tools that we have developed, we will provide methodological, procedural, and technological support for competence mapping, developing assessments (based on competencies, achievement levels, and achievement goals), gathering evidence in the form of learner data, interpreting the learner data, and providing an Open Learner Model with various visualisations of the competencies of an individual learner, a subset of learners, or the entire group of learners. This visual information is used by individual learners for self-evaluation and for managerial decision making to determine competence gaps to be addressed by feedback/feedforward/guidance, teaching/instruction, or organisational development. To carry out this research and development, the iComPAss team comprises researchers, ICT developers, users responsible for the education of firefighters and of health and care sector leaders and their students, with input from international leaders in their fields of expertise.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder