Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Responsive literacy practices in digitalized classrooms

Alternativ tittel: RESPONS

Tildelt: kr 73 999

Lesesenteret starter høsten 2014 opp et prosjekt med kortnavnet ?Respons? i samarbeid med en kommune, som har vedtatt at alle ungdomsskoleelevene i kommunen skal ha hver sin bærbare digitale enhet i løpet av periode 2014-2017. Prosjektet tar utgangspunkt i at slik styrking av tilgangen på digitale ressurser kan bidra til fornyelse av undervisningspraksis, og samtidig at pedagogiske kjerneverdier som deltakelse, deling og involvering kan styrkes med klok bruk av teknologi i klasserommet. Prosjektet vil følge alle ungdomsskolene gjennom treårsperioden, med et særlig blikk for hvordan ny teknologi kan integreres for å fremme kunnskapsbasert profesjonell praksis og legge til rette læringsprosesser av høy kvalitet. Det foregår mye plenumsaktiviteter i skolen. Lærerens respons legger føringer for klassesamtalen, og sammen etablerer lærer og elever en samtalekultur, det vi kaller en praksis. Slike samtaler handler ofte om tekster som elevene har lest, og vi henter derfor inn den etablert termen literacy praksiser for å beskrive fenomenet. Respons er et ord som understreker betydningen av hvordan vi svarer, hvordan vi gjennom samtalen uttrykker verdsetting og stimulerer til fortsatt dialog. Når alle elevene har hver sin bærbare digitale enhet, så ligger det til rette for å utnytte potensialet i prosessorientert skriving langt mer effektivt. Lærere kan skrive merknader i dokumentet, eller forslag direkte i teksten, som elevene må ta stilling til når de bearbeider utkast til tekster. Den enkle forskjellen i at elevene ikke må skrive hele teksten på ny gjør lærerresponsen og elevenes oppfølging av denne til en komprimert arena for direkte dialog mellom lærer og elev. Denne arenaen for respons og dialog er sentral i prosjektet. Digitalisering av klasserommet vil innebære en endring av arbeidsforholdene for lærerne. I prosjektet ønsker vi også å fange opp de involverte lærernes respons på denne situasjonen.

"Response" is an interdisciplinary project focusing on professional practice and competence-development concerning responsive literacy practices in digitalized classrooms. The project starts in an established cooperation between the University of Stavanger and Randaberg Municipality. The focus will be on the municipality´s implementation of new digital technology in three secondary schools. The prime objective is to develop new knowledge concerning responsive literacy practices that promote knowledge-based professional practice and facilitate high quality learning processes in digitalized classrooms. In order to produce such knowledge three areas of investigation is defined: a) Knowledge-based teacher and peer response in digitally shared processes of writing, b) New literacies in digitalized classrooms, and c) The teachers' professional life-world in a time of changing learning contexts. The areas are structured into three work packages, where different kinds of data is produced and analyzed; a) digital student texts and teachers responses, b) classroom observation and c) interviews. Digitalizing of school is happening fast and right now, and research based knowledge about the specific features of the Norwegian educational context is important as a basis for relating to international research leading the way towards the school of tomorrow. The joint effort of building competence between Randaberg and the research group anchored at UiS will have a large potential for transfer to the Norwegian and international school context, and it will have the potential of becoming a point of reference for Norwegian and international educational policy making. Randaberg as a partner will receive research based support, guidance and quality feedback in their process of innovative change.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder