Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

SKILLS: The Future Industrial Worker in Skilled Practice

Alternativ tittel: SKILLS: Fremtidens fagarbeider i norsk industri

Tildelt: kr 7,2 mill.

SKILLS prosjektet har prøvd ut nye måter å samarbeide på mellom grunnopplæringen, videregående opplæring og bedrifter, for å gi elevene økt innsikt i de kompetansekravene arbeidslivet trenger fremover. Prosjektet har også utviklet ny kunnskap om innholdet i de generiske kompetansekravene som allerede er viktige for arbeidslivet. Særlig har vi fått ny innsikt i det kvalitative innholdet i kompetansene ansvarskompetanse, verdiskapingsforståelse og innovasjonskompetanse. Vi ser at instruktørrollen i bedrift er sentral for å forberede lærlingene på hva det vil si å utøve et fagarbeid i bedriften, og at bedriftene bør prioritere å videreutvikle rollen. Videre bør lærere på tvers av skoleslagene samarbeide tettere, også med bedrifter, for å utvikle innovative utviklingsløp for elever slik at elevene får mulighet til å ta kvalifiserte utdanningsvalg med innsikt i hva som kreves av både fagspesifikke og generiske kompetanser. Følgende to piloter, med aksjonsforskningsmetodikker, er gjennomført her: 1) "Fra fjortis til fagarbeider" hvor elever fra ungdomsskolen følger "verdikjeden" for yrkesutdanning for å få kunnskap om hvordan fagoperatørrollen ser ut i dagens arbeidsliv. 2) Samarbeid skole-bedrift om læring i tavlemontørfaget, hvor instruktører i bedrift har utviklet et undervisningsopplegg for elever på VG1 Elektro, som foregår i bedrift. Videre har vi utviklet opplegg for FoU-lærling i én bedrift, hvor alle CNC-lærlinger nå tilbringe tre måneder i FoU-avdelingen for å trene seg på innovasjons- og utviklingsarbeid sammen med ingeniører. Vi har også utviklet et kvantitativt spørsmålsbatteri for kartlegging i bedrifter av hvordan eksisterende fagarbeidere kan lære nye kompetanser som innovasjonsaktiv, verdiskapingsforståelse, ansvarskompetanse og samarbeidskompetanse i daglig arbeid. En mer omfattende utprøving av spørreskjemaet vil gi verdifull kunnskap om i hvilken grad fremtidens kompetansekrav kan læres på skolen versus må læres gjennom arbeidsorganiseringen i virksomheter.

Prosjektet vil kunne påvirke hvordan bedrifter og skoleverket samarbeider om å utdanne fagarbeidere som både har de nødvendige fagspesifikke og generiske kompetansene som industrien trenger. Ved å inkludere ungdomsskoleelevene i samarbeid med elever fra videregående skole og bedrifter, vil ungdom kunne foreta bedre kvalifiserte valg om yrkesfaglig utdanning. Fremtidens kompetansekrav består både av fagspesifikk og generiske kompetanser. Vi finner at ansvarskompetanse, å være innovasjonsaktiv og å ha verdiskapingsforståelse er særlig viktig. Kompetansene læres i en arbeidsorganisering som gir ansvar og myndighet til fagarbeideren. Vi har utviklet et spørreskjema for fagoperatører hvor vi kartlegger en bedrifts sammenheng mellom arbeidsorganisering og ansattes nivå på disse tre generiske kompetansekravene. Med videre forskning kan undersøkelsen bli et godt redskap for bedrifter som vil jobbe innovativt med læring i bedrift for eksisterende fagarbeidere.

The factories of the future will not be labour-free, but will require employees with substantial skills, some of which they do not have at present. This anticipated shortage poses a challenge. Higher levels of automation and new technology, as well as a higher innovation rate require competent and interdisciplinary skilled people at the shop floor. Manufacturing industry may become an even more important element in the economy - but this takes SKILLS. The objective of SKILLS is to develop knowledge and models for high-skilled vocational knowledge practices in the factories of the future. In order to do so, the following must be done: -Synthesize state of the art knowledge on vocational work in future manufacturing and extend this through empirical study, enabling articulation of challenges accurately and in detail. -Develop systematized model of vocational education value chain as enabler for future manufacturing. -Develop framework for an extended competence development interaction between student, school, and industry, embedding mechanisms for coaching in practice. -Design an overall system for future vocational work in manufacturing. This will include the interface between school, company, unions, management and apprentice, and how to use technology as enabler, securing an sustainable overall system for skill maintenance and development. Vocational education is formulated by politicians, carried out by schools, taught to youth and put to use in companies. A multiplicity of actors and system parts must be analyzed, understood and engaged in order to develop new knowledge. In the research approach we therefore want to exploit the opportunities of a multimethodological approach. SKILLS emphasizes networking and both popular/professional and scientific dissemination activities. The steering committee, broadly and nationally anchored, will be an important mechanism for disseminating project results in for wider audiences, and a PhD project will be carried out.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena