Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av nytt batteristyringssystem spesielt for maritime anvendelser.

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

248735

Prosjektperiode:

2015 - 2015

Geografi:

Samarbeidsland:

I Norge står skipsfarten for ca 20% av CO2 utslippene og ca 33% av NOx utslippene i transportsektoren (2011 tall). Elektrifisering med batterier vil kunne bidra til å få ned disse utslippene. Dersom en bruker effektoptimaliserte batterier vil forbruket av drifstoff fra skip med store variasjoner i lastprofil kunne reduseres med omlag 30%. CO2 og NOx utslippene vil da begge reduseres tilsvarende .Reduksjon av partikkelutslipp vil være prosentvis større. Dette er fordi utslippene av partikler er mye høyere per mengde brensel forbrukt ved lav last. For eksempel kan partikkelutslipp per liter brensel være fem ganger høyere ved 10-20% last enn ved 90% last. Det antas at partikkelutslippene vil reduseres i området 60-90% fordi generatorene kan kjøres mer optimalt. Når det gjelder CO vil utslippene reduseres med omtrent samme prosentandel som for partikler. Eksempler på skip med betydelig variasjon i lastprofilen vil være bulkskip med kran og supply skip på dynamisk posisjonering. Andre fartøystyper med betydelig variasjon i lastprofilen kan være taubåter og ulike typer konstruksjonsfartøy. Det kan også være aktuelt å bruke batterier for å øke maksimaleffekten og redusere responstiden ved manuvrering for ferger. Den kanskje største utfordringen ved elektrifisering av drivlinjer i skip er batterier og batteriteknologien. Dagens batterisystemer er i all hovedsak basert på førstegenerasjons løsninger og er ikke modne nok hverken teknologisk sett eller kostnadsmessig for å kunne sikre god utbredelse og derved store nok bidrag til reduksjon i utslipp. Et nøkkelelement i batterisystemene er batteristyringssystemet (BMS). BMS har flere funksjoner: Kommunikasjon mot resten av power management systmet, samt analyse og beskyttelse av batterisystemet. Forprosjektet tar sikte på å spesifisere nødvendig funksjonalitet i neste generasjons BMS og utarbeide en søknad til MAROFF for å utvikle, teste og kvalifisere denne funksjonaliteten i et hovedprosjekt.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2