Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utdanningsbarnehager: Utvikling av barnehagen som læringsarena gjennom innovative samarbeidsformer mellom utdanning og praksisfelt

Alternativ tittel: University kindergartens: Developing kindergartens as learning environments through innovative collaboration

Tildelt: kr 5,6 mill.

Det siste året ble innovasjonen implementert i form av Universitetsbarnehageordningen. I denne deltar fem av innovasjonsprosjektets barnehager og fem nye barnehager. I tillegg hadde prosjektet dette året særskilt fokus på utvikling av felles FoU-prosjekter. Ulike prosjekter er nå i gang i mange av barnehagene.De driftes i fellesskap og flere ansatte ved OsloMet har blitt involvert. Stipendiaten er godt i gang med sitt arbeid i to av utdanningsbarnehagene. Tema for arbeidet er felles kunnskapsutvikling om barnehagens lydlandskaper. I forlengelse av arbeidet som har vært gjort i en av barnehagene har det blitt utviklet et prosjekt som har fått tildelt en ny stipendiatstilling med oppstart høsten 2020. Høsten 2019 ble det gjennomført en ny nasjonal nettverkssamling hvor de fleste utdanningsinstitusjonene og ansatte fra samarbeidende barnehager deltok. Prosjektet ble også valgt ut av fakultetet til å presenteres for rektor ved OsloMet. I november ble det gjennomført et nytt samarbeidsmøte mellom partnere fra OsloMet og forskere ved Northumbria University.Prosjektet søkte om forlengelse og fikk innvilget dette frem til 31.mars 2020. I denne perioden arrangerte prosjektet en ny, nasjonal konferanse for praksisfelt og UH-institusjoner med tema "Felles kunnskapsutvikling mellom praksisfelt og utdanningsinstitusjoner". Perioden ble også benyttet til å ferdigstille en rekke tekster som tar for seg ulike innsikter fra prosjektarbeidet. Disse er publisert på prosjektbloggen.Tanken er å videreføre det nasjonale nettverket og bloggen også etter prosjektavslutning.

Prosjektpartnerne har lykkes med å utvikle en modell for tett partnerskap preget av likeverd.Nye strukturer for felles refleksjon og læring har blitt utviklet,noe som har resultert i nye rom for felles læring for studenter og økt kompetanse for ansatte i barnehagene og ansatte ved OsloMet.Det har styrket partnerskap om utdanning.Utvikling av innholdet i studentenes praksisperioder har medført økt læringsutbytte,større nytteverdi og utvikling av barnehagene som inkluderende læringsarenaer.Målet er at endringene etterhvert vil kunne implementeres i stadig flere raksisbarnehager.Prosjektets utforskning av partnerskap om FoU vil kunne bidra til økt arbeidslivsrelevans og profesjonsretting i barnehageforskning og utdanning. Nettverkene som er etablert har et stort fremtidig potensial i arbeidet med utvikling av kvalitet i barnehagelærerutdanningen. Innovasjonen Universitetsbarnehager vil kunne ha stor betydning for utvikling av kvalitet i barnehagelærerutdanningen.

Formålet med prosjektet er å endre utdanningen i retning av større arbeidslivsrelevans. Gjennom å skape nye relasjoner mellom profesjonsfelt og utdanning og utvikle nye, felles arenaer som åpner for jevnbyrdig partnerskap og kunnskapsutveksling mellom arbeidsliv og utdanning skal utdanningskvaliteten styrkes.Innovasjonen er koblet til utvikling av "utdanningsbarnehager",forstått som laboratorier for utvikling av arbeidsplassen som læringsarena for utdanning og praksisfelt. Utdanningsbarnehager ivaretar arbeidsplassen som læringsarena for studenter og ansatte og inngår i et jevnbyrdig og gjensidig forpliktende samarbeid med utdanningen. De utgjør også en gjensidig forskningsarena og de fungerer som premissleverandører i utformingen av utdanningen. I FoU-aktivitetene inngår også forskning rettet mot utdanningsinstitusjonen med særlig sikte på å endre maktbalansen mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Prosjektet består av fem FoU-aktiviteter som samlet skal sikre innovasjonen i form av begrepsutvikling knyttet til barnehagelæreres kompetanse, nye partnerskapsmodeller, nye redskaper for kunnskapsutveksling mellom partene, endrede roller og nye strukturer for læring i utdanning og arbeidsliv. Videre inngår et følgeforskningsprosjekt som skal dokumentere og evaluere prosessen som helhet og resultatene. Alle FoU-aktivitetene innrammes av et sett av metodiske tilnærminger til samarbeid på tvers av ulike virksomheter.FoU-aktivitetene inkluderer studenter, ansatte i praksisfeltet, partnere og ansatte ved HiOA. FoU-utfordringene i prosjektet knytter seg særlig til at en rekke ulike arbeidsplasser vil delta. Prosjektet omfatter en rekke aktører med ulik fagbakgrunn og utdannelse, noe som krever at prosjektet fokuserer på dialog og felles refleksjon for å sikre et felles fundament for utvikling og endring av arbeidsplass og utdanning som læringsarenaer. Potensialet for anvendelse av resultatene ligger særlig i styrket utdanningskvalitet gjennom økt arbeidslivsrelevans

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder