Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Nordic Research Symposium on Science Education 2017: Evidence-based development in science for schools and teacher education

Tildelt: kr 0,15 mill.

NFSUN 2017 Nordisk forskersymposium i Naturfag (NFSUN) er en nordisk konferanse som avholdes hvert tredje år. Konferansen presenterer og diskuterer resultater fra naturfagdidaktisk forskning, søker å koble forskning og utvikling, og er rettet mot alle nivåer i utdanningssystemet. I tillegg fungerer konferansen som en viktig arena for å etablere nettverk innenfor naturfagdidaktisk forskning. Den første NFSUN konferansen ble avholdt i 1984, og har siden gått på omgang mellom de nordiske land hvert tredje år. NFSUN 2017 ble avholdt ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) 7. - 9. juni 2017, med en pre-konferanse for nye forskere i naturfagdidaktikk den 6. juni. Konferansens tittel var: "Science competences for the future", og det var mulig å sende inn bidrag knyttet til 12 ulike tema innen naturfagdidaktisk forskning. Konferansen var åpen for alle som er interessert i naturfagsutdanning. Konferansens hovedspråk var engelsk, men det var mulig å sende inn bidrag også på norsk, svensk eller dansk. Prosjektets formål var: Skape en arena hvor Nordiske lærerutdannere og forskere kan presentere og diskutere pågående forskning og utvikling innenfor utdanning i naturfag Forsterke kobling mellom forskning og utdanning i naturfagdidaktikk på alle nivåer i utdanningssystemet Bidra til nordisk samarbeid i naturfagdidaktikk innenfor lærerutdanning i naturfag Forsterke naturfagdidaktisk forskning som er relevant for skoler i Norden Videre hadde prosjektet også et ønske om: å bidra til å utveksle ideer og perspektiver blant Nordiske lærerutdannere og forskere i naturfag/naturfagdidaktikk, og å øke publiserinsgraten blant lærerutdannere ved å tilby en arena for å presentere pågående forskning. Planlegging og gjennomføring av konferansen gikk etter planen, og ble gjennomført med tre hovedinnledere (keynote speakers) fra henholdsvis Norge, Sverige og Canada: Astrid Sinnes, førsteamanuensis, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet Wolff-Michael Roth, Lansdowne Professor, University of Victoria, Canada Pernilla Nilsson, Professor, Høgskolan i Halmstad, Sverige 145 deltakere fra alle de nordiske land deltok, i tillegg til at noen få andre land var representert. Til sammen var det 58 muntlige presentasjoner, 2 symposier, 5 verksteder og 6 poster-presentasjoner i løpet av konferansen. Programheftet med presentasjon av hovedinnledere, program for konferansen, deltakerliste og opptrykk av alle sammendrag av presentasjonene er tilgjengelig på NFSUN sin nettside: http://nfsun.org Antall deltakere på denne konferansen var noe lavere enn på forrige NFSUN konferanse I Helsinki 2014. Dette kan skyldes at den europeiske naturfagdidaktikk-konferansen ESERA ble arrangert bare to måneder etter NFSUN 2017, og flere potensielle deltakere til NFSUN rapporterte at de ikke hadde midler til å delta på begge to, og at de prioriterte ESERA. ESERA er mye større enn NFSUN, og regnes for å ha høyere akademisk status. På den første konferansedagen laget vi også et eget program for lærere i Trondheim og regionen omkring, der lærere for en rimelig deltakeravgift kunne høre hovedforedraget og utvalgte parallell-foredrag. 18 lærere deltok på dette, noe som var litt skuffende, men dette kan igjen skyldes en konkurrerende stor realfagskonferanse tidligere samme år. I tillegg hadde vi 37 påmeldte til en for-konferansen dagen før hovedkonferansen. Temaet for denne var kvalitative forskningsmetoder som er relevante for naturfagdidaktisk forskning. Vår egen vurdering etter konferansen er at temaet «Science competences for the future? ble godt dekket gjennom en lang liste av interessante presentasjoner; og at vi gjennom disse og en tidsplan med avsatt tid til diskusjoner, både formelle, og uformelle under kaffepauser, klarte å skape en positiv arena for økt samarbeid og utveksling av akademiske ideer og tanker rundt det voksende fagfeltet som naturfagdidaktikk er. En elektronisk publikasjon (proceeding) fra konferansen vil bli publisert våren 2018, og utvalgte artikler vil bli publisert i tidsskriftet NorDiNa (Nordic Studies in Science Education) i juni 2018. Link til NFSUN?s nettsted: http://nfsun.org Link til NFSUN 2017 sitt nettsted: https://www.ntnu.edu/nfsun2017 NFSUN konferansen for 2017 har mottatt støtte fra Norges forskningsråd, FINNUT programmet for forskning og innovasjon i utdanningssektoren; og fra from Fakultetet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

NFSUN 2017 (Nordisk Forskersymposium om Undervisning i Naturvitenskap) is a triennial conference that brings together researchers, teacher educators and science teachers from all Nordic countries. The topics of the conference cover science teaching from pre-school to teacher education, and research, innovations, development work and policy issues in science education are presented and discussed. Hence NFSUN represents a unique meeting place between science educators, teachers and researchers. The conference will involve Nordic participants in preparation, review, organization and the production of a special issue of the Nordic journal NorDiNa, and hence strengthening Nordic networks in science education also before and after the conference. It will contribute to internationalization and collaboration across Nordic countries, and to the development of a strong Nordic profile in science education that will improve the relevance of science education research for practitioners in our field. The conference welcomes newcomers in the field, and will represent a stepping stone into the international research community for PhD students and teacher educators who have less experience with research. The review process for participation, proceedings and the special issue of NorDiNa will support the participants development of skills in publishing their work, and this way improve the publication rate as well as quality in our research field. Dissemination to practitioners will be undertaken by publishing results presented at the conference in channels used by school teachers and provided by the National Centre for Science Education. Link to the net site of the last NFSUN conference in Helsinki 2014: http://www.helsinki.fi/luma/nfsun2014/

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder