Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Valuing the past, sustaining the future: Education, knowledge and identity across three generations in coastal communities

Alternativ tittel: Valuing the past, sustaining the future: Utdanning, kunnskap og identitet i tre generasjoner i kystsamfunn

Tildelt: kr 12,1 mill.

Kystsamfunnene langs de ytre kystlinjene i Norge, Irland, Kypros, Færøyene og Australia, har alle gjennomgått endringer fra et levebrød primært basert på fiske og andre maritime virksomheter, til en rekke nye private og offentlige næringer og arbeidsmuligheter. Lokalsamfunnene representerer små steder med store historier, noen av dem har lidd under den lange prosessen med urbanisering og sentralisering i moderne industrielle og postindustrielle samfunn.Vår forskning viser at de studerte samfunnene har tatt i bruk ulike strategier i disse endringene, og noen har vært i stand til å utnytte nye muligheter i den globale «blå økonomien», slik som for eksempel oppdrettsnæringer. Dette har ført til fornyet interesse hos mange unge for å skape et bærekraftig liv i kystsamfunn. I et historisk perspektiv har barn og unge vært viktige, men ofte oversette aktører for å skape bærekraftige kystsamfunn. Familie og fellesskap mellom generasjoner var grunnleggende. Viktig kunnskap ble lært gjennom deltagelse i arbeid og plikter i hverdagen fra tidlig alder. Forskningen dokumenterer at barndom er en betydningsfull tid for utvikling av identitet som kystboer og tilhørighet til sted og folk. Endringene over tid setter spørsmålstegn ved hva det vil si å være kystboer for barn og unge. Mange kystsamfunn er preget av etnisk mangfold som skaper en kompleks dynamikk i forhold til inkludering og ekskludering. Dette har vidtrekkende konsekvenser for dagens hverdag og fremtidig utvikling av inkludering og sosial bærekraft. Endringene i kystsamfunn har over tid skapt en ny dynamikk mellom "tradisjonelle"/lokale former for kunnskap, formell utdanning og vitenskapelig kunnskap som viser og knyttes til ulike verdier og interesser blant kystbefolkningen basert på kjønn, etnisitet, alder, livsstil mm.humans whose capacity to act depends on their relations with both the human and the non-human world. A strong sense of belonging to the coastal environment across generations and countries are an important finding. Inkludering av lokalbasert og relevant kunnskap i skolen oppleves som viktig. Dette er en mangelvare i alle de studerte kystsamfunnene. En sterk følelse av tilhørighet til kystmiljøet på tvers av generasjoner og land er et viktig funn. Lokalt sted (hav og land) er svært viktig på tvers av generasjoner g land. Følelse av tilhørighet og en sterk tilknytning til fiske påvirker den yngre generasjonens faglige orientering på et følelsesmessig nivå, selv i samfunn der fiske ikke lenger er et tilgjengelig yrke (Irland, Færøyene og Tasmania) I Tasmania og Irland står unge mennesker ofte overfor vanskelige valg om de vil forbli i kystsamfunnet eller søke utdannings- og jobbmuligheter utenfor. I alle land dokumenterer vi et radikalt brudd i forhold til lokal kunnskapsoverføring fra eldre til yngre generasjoner. Ved dette går verdifull kompetanse og kunnskap knyttet til bærekraftige liv og arbeid gjennom nært samspill med hav og kystmiljø tapt. På Kypros og Irland er ikke lengre fiske et økonomisk bærekraftig alternativ for ungdom, og utflytting på grunn av utdanning og arbeid er derfor vanlig. I studien fra Norge er økonomisk bærekraft muliggjort av oppdrettsnæringer, og avfolking er ikke et problem. Det er en sterk tilhørighet til kystmiljøet på tvers av generasjoner, med et ønske forankret i identitet som fisker.Unge mennesker, inkludert migranter, verdsetter natur, følelse av frihet og nære fellesskap. Imidlertid føler mange unge migranter seg marginalisert, og utfordringer er knyttet til sosial bærekraft; sosial rettferdighet og likhet. Identitet som øyboer blant ungdom i dag er forankret i relasjons-historier, noe som gjør røttene betydningsfulle. Uten slike røtter gjennom generasjoner, er utenforskap en risiko. Nære fellesskap er verdsatt på tvers av alle generasjoner. Nære relasjoner skaper følelse av trygghet og tilhørighet, kontinuitet og forutsigbarhet. Et annet viktig felles funn på tvers av land er at kystbarndom i den første generasjonen (født 1945-50) var preget av uformell læring gjennom arbeid og plikter i hjemmet på gården og til sjøs (kjønnsdelt). Læring og kunnskap gjennom arbeid og plikter i arbeidslivet er i dag mindre, for noen fraværende. Fellesskap på tvers av generasjonene er avtatt gjennom tre generasjoner, og tid med jevnaldrende, på skole og organiserte fritidsaktiviteter, samt medier tar mye tid. Likevel fremhevet ungdom i alle land verdien av familien og tilknytningen til deres liv. En PhD student i prosjektet har utviklet en modell for lokal orientert og flergenerasjonell læring i skoler i kystsamfunn for å fremme lokal og relevant kunnskap som del av utvikling av sosial og kulturell bærekraft i kystsamfunn.

•The establishment of a team of excellent researchers from five countries was successful. The outcome for the participants in the team was an extension of empirical knowledge about coastal childhoods, identities and intergenerational relations in five countries. Furthermore, knowledge and experiences of relational methodology, theoretical perspectives and analysis was extended and deepened. This outcome was due to successful and close collaboration throughout the project period (six years). •The feed back from the participants in our research in the various countries across three generations was encouraging, indicating a positive impact on being involved in a dialogue about their life experiences in coastal communities. •The defined objectives and aims in the project proposal was gained, also demonstrated by more publications than planned. •The outcome of the research included not only increased international research collaboration, but also increased interdisciplinary collaboration by the strategic work by PI to anchor the funded project in NTNU’ inter facultary research priority NTNU Oceans (2016-2023). This was successful and also resulted in funding of PhD students across three faculties. •The impacts related to long-term changes in society brought about by the project's results and outcomes is still unforseen. As described in the result report, dissemination and dialogue with various users will continue, aimed to increase the impact of the research. •The applied component; development of place based and intergenerational learning models to be used in schools is delivered by a PhD thesis to be submitted in late November 2023. This represents a potential for impact on education in coastal communities

An interdisciplinary team of outstanding international researchers is established to provide a deeper knowledge base on the dynamic and shifting interplay between education, societies and working life in coastal communities across three generations and five countries in the prospects of a sustainable future. More specifically the project explores how education, identity formation, work and learning, with a particular emphasis on informal learning and local knowledge, are and have been experienced, transmitted, shared and practiced by boys and girls of diverse ethnic origins in three generation families. The project asks about the continuing symbolic and practical significance of local knowledge in coastal communities in economic, demographic and/or socio-cultural transition. The research is innovative by applying a comparative and multigenerational methodological approach, aimed at in-depth understanding. Case studies will be conducted with young people who have a higher drop-out tendency, including vocational, migrant and indigenous students in addition to ethnic Norwegian students in general studies. Biographical approach will be employed, exploring narratives of education, knowledge and work among youth (15-18yrs), their parents and grandparents. Applied research is included in the design to develop innovative models and practices for intergenerational and intercultural transmission of knowledge in schools and communities, in close collaboration with schools, museums, and local communities and businesses. By enhancing intercultural and intergenerational dialogue the proposed research will lead to better understanding and greater appreciation of diversity across generations and ethnicity, diminishing drop-out, and increasing the social value of education among marginalized groups. Moreover, expected impact is to contribute to reinforcing demand for creative uses of various forms of local knowledge past and present in developing sustainable coastal communities.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder