Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Digitalised Dialogues Across the Curriculum: design-based interventions for developing 21st century skills

Alternativ tittel: Digitale dialoger i skolefag: intervensjoner for støtte til læring i det 21 århundre

Tildelt: kr 12,2 mill.

Prosjektet DiDiAC (Ditalised Dialogues Across the Curriculum) bygger på et samarbeid mellom forskere fra Universitetet i Oslo og Universitetet i Cambridge. Målet for forskningsprosjektet har vært å utvikle og forbedre klasseromsdialogen ved å bruke Talkwall til å tenke sammen. Prosjektet brukte metoder for å utvikle en dialogisk pedagogikk fra 2 ulike forskningsbaserte ressurser: 1) programmet Thinking Together utviklet ved Universitetet i Cambridge, og 2) mikrobloggtjenesten Samtavla (samtale + tavle), utviklet ved Universitetet i Oslo i samarbeid med lærere. Samtavla, Talkwall på engelsk, er gratis og finnes på: https://talkwall.uio.no/ Første og andre fase av prosjektet innebar samarbeid mellom forskere, 20 lærere og teknologiutviklere i Storbritannia og Norge. Totalt deltok 423 elever i alderen 11-13 år i prosjektet. Den siste fasen innebar videreutvikling av teknologi og undervisningsressurser og opt-in studier med ulike partnere i skolesektoren. Basert på tilbakemeldinger og evaluering fra fase 1 og 2 har vi distribuert de revidert forskningsbaserte web ressursene og vår kunnskap til et større antall praktiserende lærere og lærerstudenter i begge land. Samtavla er oppgradert i forhold til GDPR, i Norge har vi innlogging hos FEIDE, og web ressursene er nå tettere integrert i tjenesten. Samtavla inkluderer også muligheten til å legge til innhold og lenker (via twitter-kort) og til å lage og dele undervisningsopplegg med kolleger. Som svar på Covid-19 er det laget veiledninger for bruk av Samtavla for å støtte fjernundervisning (for både grunnskole og høyere utdanning). Samtavla inneholder nå mye forskningsbaserte ressurser av høy kvalitet utviklet for skoler se: talkwall.uio.no. Gjennom DiDiAC-prosjektet har vi utviklet en mer nyansert forståelse av dimensjonene som kan utgjøre et digitalisert klasserom og vi kan gi lærerne ny innsikt i hvordan de kan jobbe med elever for å øke dialoger og produktiv interaksjon med digital teknologi, det vil si mikroblogging. Vår empiriske analyse avskyr at korte blogger hjelper felles hukommelse og oppmerksomhet over tid i klassedialoger. Mikroblogging, og i vårt tilfelle Talkwall, gir et ekstra kollektivt rom for ideer som kan vurderes, diskuteres, vedtas, revideres og/eller avvises. Dette semi-permanente, provisoriske og hybride "dialogiske rommet" bidro til å utvide og utdype klassedialogen når det ble kombinert med snakkeregler som konsekvent legger vekt på å lytte, bygge videre på og resonnere. Sammen kan dette berike potensialet for deltakelse i og på tvers av kunnskapsdomener og dermed hjelpe elevenes læring. DiDiAC-prosjektet har så langt produsert 26 tidsskriftartikler og 8 bokkapitler. Tre PhD-avhandlinger og syv masteroppgaver. Prosjektet har mottatt to formidlingspriser, produsert podcaster og en rekke artikler for offentlig presse inkludert tidsskrifter rettet mot skolesektoren.

The DiDiAC project has developed new insight into the complexity of enhancing active participation and quality in classroom dialogues. The project has focused particularly on the use of microblogging, i.e., the posting of short messages in a shared digital environment. The Talkwall microblogging service was developed to a scalable and mature product with resources for teachers. In response to COVID-19, guidance on using Talkwall to support remote teaching for K-12 and higher education was provided. Project results have been communicated to bachelor, master, PhD programs, and teachers in training at the University of Oslo and at the University of Cambridge. Project results have been disseminated widely and a total of 26 journal articles and eight book chapters have been produced, more articles are in progress. Notably, the project has received two dissemination prizes. Three PhD students have handed in their theses, and seven master theses have been completed.

Today's students bring a wealth of experience with digital tools to the classroom and learn in increasingly digitised schools. Yet research suggests that teachers lack a pedagogy that takes into account a digitised classroom and helps students develop 21st-century skills, such as evaluating and integrating knowledge and sharing their own views and knowledge. DiDiAC will meet these needs by developing knowledge and models in collaboration with teachers in real classroom settings for how students learn in contemporary contexts in Norway and UK. DiDiAC builds on a long-standing collaboration between research groups at University of Oslo and University of Cambridge. In Norwegian and English secondary schools, the research team will conduct design-based interventions drawing on a dialogic classroom strategy (the Thinking Together approach) and technology developed at the University of Oslo (the micro-blogging tool TalkWall, available online in English and Norwegian). The research team will also conduct a longitudinal follow-up study in Norway with teachers who participate in the initial intervention. Recognising that pre- and post-intervention data alone cannot explain how learning occurs, the DiDiAC project combines measures of 21st-century skills with detailed analysis of video recorded classroom interactions over time. By studying classroom interactions within knowledge domains, DiDiAC will develop insight into both how students develop both generic and domain-specific 21st-century skills. This will include assessment strategies and tools showing how students contribute and interact using micro-blogs in subjects. Project results will be communicated to teachers in training at the two Universities and disseminated widely by The Norwegian Centre for ICT in Education and the National Digital Learning Arena (NDLA).

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder