Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Moving trades: Skill formation and the role of national vocational training in transnational European labour markets

Alternativ tittel: Fag på vandring: Nasjonale kompetanseregimer i møtet med transnasjonale arbeidsmarkeder

Tildelt: kr 10,0 mill.

Helt siden hansatiden har håndverkere og svenner som «vandret på faget» vært en viktig kilde til læring, utvikling, dannelse og innovasjon i Europa. De siste tiårene er det europeiske markedet for arbeidskraft og tjenester på ny blitt åpnet opp, og etter EUs østutvidelse har det vært en betydelig økning i arbeidsmigrasjon fra Baltikum og Øst-Europa til naboland i vest. I prosjektet «Fag på vandring» analyserer vi hvordan arbeidsmigrasjon påvirker kompetanseutvikling og fagopplæring såvel i mottakerland som i avsenderland. Den gjensidige avhengigheten mellom landene og aktørenes svar på de utfordringer arbeidsinnvandringen skaper, har betydning for utviklingen både nasjonalt og regionalt. På mottakersiden fokuserer vi på Norge, Danmark og Sveits. Alle tre er land med fagopplæringssystemer der lærlingordningen spiller en viktig rolle. Vi retter oppmerksomheten mot bransjer der fagopplæringen tradisjonelt har spilt en betydelig rolle og analyserer konsekvensene av arbeidsinnvandring i disse delene av arbeidslivet. I avsenderlandene analyserer vi utviklingen i yrkesutdanning og tilgangen på fagkompetanse i årene etter EU-utvidelsen og undersøker hvilke strategier og tiltak som er iverksatt for å håndtere virkningene av at kompetanse og arbeidskraft forsvinner ut av landet. Et sentralt spørsmål i prosjektet er hvilke konsekvenser arbeidsvandringen har for yrkesutdanningen og tilgangen på fagkompetanse på et overordnet europeisk nivå. Foreløpige funn fra prosjektet er presentert på seminarer og workshops på Fafo, på seminarer i forbindelse med Arendalsuka, ved Det europeiske senter for yrkesrettet opplæring, Cedefop, og ved nordiske og europeiske forskerkonferanser. Tre artikler er så langt publisert, og en fjerde blir publisert høsten 2020. Artikkelen «Transitions from vocational education to employment in the Nordic countries» undersøker koblingen mellom grunnleggende yrkesutdanning og arbeidsmarkedet i fire nordiske land og viser hvordan de ulike systemene i varierende grad støtter opp om unge menneskers overgang fra utdanning til arbeidsliv. Artikkelen inngår i boka «Vocational education in the Nordic countries: Learning from diversity». Artikkelen «Social partners' policy reactions to migration in occupational labour markets: The case of the Swiss construction industry» viser hvordan arbeidsgiverorganisasjoner og fagforeninger i den sveitsiske byggenæringen har reagert på økt arbeidsinnvandring ved å presse fram politiske tiltak med sikte på å regulere lønnsvilkårene og adgangen til yrkesbaserte arbeidsmarkeder. Artikkelen «Capacity for reform: the changing roles of apprenticeship in three Nordic countries» analyserer utviklingen av lærlingordningen i Norge, Sverige og Danmark de siste 40 årene og viser at partene i arbeidslivet har hatt en avgjørende innflytelse på hvilken betydning lærlingordningen har fått i relasjon til det formelle utdanningssystemet. Artikkelen «Exit, Voice or Loyalty? VET Stakeholders? Response to Large Scale Skilled Emigration From Poland» undersøker hvordan migrasjon av faglært arbeidskraft har påvirket myndighetenes og arbeidsgivernes investeringer i fagopplæringen i Polen og viser at en av de viktigste hindringene for arbeidsgivernes investeringer i yrkesutdanning er frykten for å miste unge fagarbeidere gjennom emigrasjon.

-

Since the days of the Hanseatic League, craft- and tradesmen moving across the borders have been an important source of development, learning, skill formation and innovation in Europe. After a period of closure, the European markets for labour and services have anew been opened for free movement, in recent decades spurring unprecedented flows of labour and skills from the countries around the Baltic Sea and Eastern Europe to neighboring countries. In the project "Moving Trades" we will analyse how this labour migration pattern affect skill formation systems and use of skills in the labour market in countries in both the receiving and sending end of the new migratory flows. The interdependence between countries and the national policy responses to the challenges will influence the outcomes on the national and regional level. On the receiving end we focus on Norway and a group of other countries (Denmark, Germany and Switzerland) that also have collective systems of vocational education and training (VET) based on apprenticeships. We will select particular industries where VET plays an important part, and analyse the impact of labour migration in these industries. The multilevel approach (firm, branch and country) will enable us to identify variables on different levels that affect skill formation and use and the role of VET. In the sending countries we aim to give an overview of the VET-systems, the developments since 2004, and to identify responses and patterns of skill formation that have arisen as a consequence of the outflow of labour. In a regional perspective there might be win-win dynamics, but collective action problems may also lead to systematic under-provision of vocational skills, to the detriment of growth and employment in the whole region.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder