Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Short Sea Pioneer Logistics System and Ship Concept Development

Alternativ tittel: Short Sea Pioneer logistikksystem og skips konsept utvikling

Tildelt: kr 8,9 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

256327

Prosjektperiode:

2016 - 2018

Geografi:

Samarbeidsland:

Skipskonseptet "Short Sea Pioneer" og korresponderende logistikksystem representerer neste generasjons nærskipsfart ved å adressere utfordringer innen infrastruktur og effektivitet til dagens sjøtransportbrukere. Gjennom skipskonseptet er målsetningen å utvikle et energieffektivt lavutslipps logistikksystem for containerfrakt. Konseptet er utviklet av NCE Maritime CleanTech og klyngepartnere som har ekspertise innen logistikk, skipsdesign og lastehåndtering. Konseptet deler sjøtransporten i to deler. Et moderfartøy som holder en hovedrute mellom store havner kombineres med mindre datterfartøy som distribuerer godset videre til og fra mindre havner langs kysten. Kombinasjonen av ulike typer skip i et større og fullverdig logistikksystem reduserer tid i havn og øker lastehåndteringseffektivitet. Konseptet benytter lav- og null utslippsteknologi på fremdrift av fartøyene. Logistikksystemet legger til rette for mer regulær, fleksibel, og tilgjengelig nær-skipsfart som reduserer både kostnad og utslipp per transporterte enhet. Oppnådde prosjektresultater inkluderer analyse av infrastruktur og operasjonelle faktorer for totale driftsøkonomiske, logistikk og miljøpotesialer for skipskonseptet. Verktøy for å optimalisere logistikkoperasjon, men også vurdere effekten av mulige miljø og effektivitets besparelser fra kombinasjon av ulike skipsstørrelser og fremdriftstyper. Ferdigstilt optimalisert design av mor- og datterfartøy på GA nivå som signifikant øker lasteeffektiviteten i forhold til dagens skipstyper, samtidig som miljøavtrykket på skipsaktiviteten er minimalisert. Det er utviklet et delvis autonomt mor og datter lastehåndterings/stuage-design, samt korresponderende system for lasting og lossing av gods. Det er gjort en inngående makroøkonomisk, nærings- og forretningsvurdering av skipskonseptet. Resultatene vil bli brukt som beslutningsgrunnlag og input for å realisere deler eller hele konseptet igjennom en pilot.

Virkninger og effekter i prosjektet er vurdert igjennom en spørreundersøkelse som ble administrert til alle prosjektets deltagere på slutten av året 2018. Utover prosjektresultater som er nevnt i resultatrapporten er det fra deltakeren gitt tilbakemelding på følgende virkninger fra SSP prosjektet. Flesteparten av deltagerne noterte at det i prosjektperiden er blitt utviklet tette bånd mellom deltagerbedriftene. Videre har prosjektet bidratt positivt inn til bedriftene i maritimt clean tech igjennom at prosjektet er brukt som eksempel og mal på design thinking innovasjons prosesser i flere sammenhenger. Samarbeidet med FOU institusjonene har også være godt, og bedriftene har fått god kontakt med både sintef ocean, SNF samt operasjonsoptimaliserings miljøet på NTNU samt shipping miljøet på NHH.

The Short Sea Pioneer logistic system represents the next generation of short sea shipping and addresses the major challenges today´s cargo ship owners experience. The project aims to develop an energy-efficient, low-emissions logistics system for cargo transport, enabled through the Short Sea Pioneer (SSP) concept. The transport vessel concept is developed and facilitated by the Norwegian Centre of Expertise Maritime CleanTech (NCE MCT) and its cluster partners with specific interest in cargo transport. The SSP consists of two ship types: Mother vessel and daughter/feeder vessel. The mother vessel travels along the main route and carries goods to/from major harbours, while daughter/feeder vessels travels continuously between the mother vessels (on the main route) and smaller port locations, delivering cargo to/from smaller locations along the coast. The combined use of the ships as a logistics system shall contribute to move cargo from road to sea through offering regularity, flexibility and availability, leading to cost reductions and reductions in emissions per cargo unit for the end client (cargo owners and transporters). This project aims to develop a competitive, energy efficient, low-emission logistics system for cargo transport, enabled through the Short Sea Pioneer (SSP) concept. To achieve this, existing transport requirements from cargo owners and transporters regarding price, time, frequency and regularity shall be used, in order to develop functional system specifications. Ship technical design including cargo handling systems and ship-to-ship docking systems shall be developed, fulfilling these requirements. The proposed project is seen as an initial phase for a full-scale demonstration project, provided the results are in favor of materialising this opportunity. This project phase shall result in a draft project plan including budget and schedule for a possible next phase for realising the SSP concept.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2