Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

APPROVED - APPROVal of Engineering Design models

Alternativ tittel: APPROVED - Godkjenning av 3D design modeller

Tildelt: kr 7,6 mill.

Prosjektnummer:

256342

Prosjektperiode:

2016 - 2019

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

APPROVED prosjektet tar sikte på å etablere en heldigital arbeidsprosess som muliggjør en sømløs og gjennomsiktig digital informasjonsutveksling mellom interessentene i prosjektet. En digital 3D modell etablert tidlig i prosjektfasen som kan deles mellom interessentene vil eliminere behovet for å produsere 2D tegninger som grunnlag for verifikasjon og godkjenning av designet. Den digitale 3D modellen blir grunnlaget for å verifisere designet mot klasseregler og funksjonelle krav. Resultatet av å koble designerens verktøy med klassekrav/regler blir en designsentrisk arbeidsflyt som bygger bro mellom alle interessentene i prosjektet. Hovedfokus i prosjektet er å støtte designprosessen for skipsskroget i byggefasen. Konseptet med en 3D digital modell av skipet vil også bli utforsket for å identifisere nytteeffekter for de øvrige disiplinene involvert i byggefasen. Åpenbare fordeler blir: *Mulighet til å automatisere oppgaver i langt større grad enn tidligere *Bedre gjennomsiktighet i beslutningsprosesser *Forbedret konsistens i designet og redusert risiko (og kostnader) *Redusert designtid samtidig som antall designiterasjoner økes med et optimalt design som resultat Prosjektet har i 2016 fokusert på å kartlegge brukerkrav til en modellbasert godkjenningsprosess samt de teknologiske utfordringene knyttet til prosessen. I 2017 er en ny sky infrastruktur for deling og visning av 3D-modeller blitt prototypet. Verft/ designere kan laste opp sine 3D-designmodeller til skyen og dele modellen med interessenter. Klasse kan få tilgang til modellen for visuell inspeksjon og legge til kommentarer som refererer til 3D-modellen. En skipspesifikk standard som inneholder den informasjonen som klasseselskapet behøver for å utføre sin verifikasjon er nøkkelen til at digital informasjon skal kunne erstatte dagens 2D-tegninger og papirbasert design dokumentasjon. Utviklingen av en slik standard har vært en sentral aktivitet i APPROVED prosjektet. Standarden, eller skjemaet, har fått navnet «Open Class 3D Model Exchange (OCX)» og er ment å bli en åpen industristandard for utveksling av designinformasjon mellom designer/verft og klasseselskap. Målsettingen med standarden er å kunne erstatte klassetegninger med en 3D-modell av designet. En artikkel med navnet "A MODEL BASED APPROVAL PROCESS FOR BASIC HULL DESIGN" ble publisert på ICCAS 2017 i Singapore i september. Artikkelen utforsker både hindringene som må overvinnes og kravene som trengs for å etablere en fullstendig digital arbeidsflyt som gir en sømløs og gjennomsiktig digital utveksling mellom interessenter under skipets design og bygge fase. I 2018 har prosjektfokuset vært å fullføre OCX-spesifikasjonen og prototype utvekslingen mellom verftet/designeren og klasseselskapet ved hjelp av det utviklede utvekslingsformatet. En artikkel med tittel ?Approaching Design Review by Classification Society based on Digital Information Derived from the Customer?s Design Models? ble presentert på COMPIT'18 konferansen i mai, Italia. Artikkelen beskriver ideer om hvordan designintensjoner kan støttes av den digitale OCX standarden utviklet i prosjektet.

The project has established an ad-hoc industry standard for exchanging design information between yard/designer and the classification society: The Open Class 3D Exchange (OCX) standard. The OCX is a vessel-specific exchange standard and addresses the need by the classification society. The OCX is a key enabler to replace traditional 2D drawings with a 3D model as design documentation submitted for verification to the society. The OCX will benefit the shipbuilding industry as it will transform the way stakeholders can interact and exchange information. Ultimately the OCX will reduce time to market, costs and improve traceability and transparency for all involved stakeholders.

The European shipbuilding industry has for several decades been under fierce competition from Asian shipbuilders. Despite substantially higher European labour costs many yards have managed to survive by focusing on innovation and custom-made designs together with their subcontractors. The shipbuilding industry is typically characterized by complex products, which have to be developed in extremely short time. Decisions made very early in the design phase have the greatest influence on the final solution and hence offer very large potential cost savings. The APPROVED project will establish a fully digital workflow providing a seamless and transparent digital model exchange between stakeholders during the basic design process in the ship new building. A 3D digital model established early in the design stage and shared among stakeholders will eliminate the need for producing 2D drawings for the purpose of verification of the design. The digital 3D model is the basis for verifying the design against Class Rules and functional goals. A design centric work process involving the various stakeholders is the result of linking the Class rules directly with the Computer Aided Design (CAD) and Computer Aided Engineering (CAE) tools used by the designer. The main focus of the project is to support the hull design discipline during the design stage. But the concept of a 3D digital information model will also be explored for other design disciplines and will also have a big potential for use in the operational phase of the vessel. Stakeholder benefits are: • Increased ability to capture and embed standard practices (knowledge as an asset) • Increased automation of routine tasks (increased efficiency) • Improved transparency of the decision making processes • Improved design consistency and reduced risks (and costs) • Improved speed of design iterations leading to more optimised designs

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2