Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Cirrus: Custom Code for Multi-tenant Cloud Computing

Alternativ tittel: Cirrus: Kundetilpasset kode for multi-tenant sky-tjenester

Tildelt: kr 19,3 mill.

Organisasjoner anvender programvare for å automatisere sine forretningsprosesser. Med den økende digitalisering, både i industrien og samfunnet, har programvare blitt den viktigste forutsetningen for å drive en bedrift med suksess, med Internett som den viktigste underliggende infrastruktur for alle bedrifter. Mange bedrifter kan forenkle IT driften og redusere sine kostnader ved å flytte programvare for finans, HR, logistikk, CRM, etc. til skyen (Software-as-a-service). Imidlertid er det slik at intet standardsystem dekker alle bedriftens krav. For å oppnå konkurransefortrinn må bedriften gjøre ting annerledes, bygge noe unikt. Derfor ender de fleste bedrifter opp med å investere i tilpasning av standardsystemer for å støtte bedriftens spesifikke prosesser. Rapporter viser at mer enn 60% av virksomhetene tilpasser innkjøpte standardsystemer til sine behov. Dette er også erfaringene til prosjektpartnerne. Slike kunder, som ofte er store bedrifter, vil aldri flytte til skyen hvis tjenesten ikke kan tilpasses kundens spesifikke behov. Enklere tilpasninger er mulig for dagens sky-tjenester, ved bruk av for eksempel konfigurasjon, skripting, eller add-ons. Men større kunder krever dypere involvering og fleksibilitet i tilpasningen. En virksomhet, eller en tredjepart som opptrer på vegne av virksomheten, vil da skrive programvare som er et tillegg til eller erstatter deler av applikasjonleverandørens programvare. Dette krever en høy grad av kunnskap om applikasjonens interne virkemåte, fordi kundens kode kjøres assimilert i leverandørkoden. Vi kaller denne type tilpasning for kundetilpasset kode. I dag finnes det ingen måte å tillate kundene å modifisere en multi-tenant sky-tjeneste med kundetilpasset kode uten at man mister noen av fordelene med cloud computing. Cirrus prosjektet har tatt sikte på å løse dette. Prosjektet startet 1 April 2016 med å sette opp prosjekt-infrastrukturen, og laget en prosjektplan og en plan for informasjon om prosjektet og formidling av resultater. En empirisk studie av partneres og sluttbrukeres forventninger til kundetilpasning av sky-tjenester ble gjennomført. Krav til teknologier for kundetilpasning ble formulert. I 2017 ble eksperimentelle "use cases" identifisert og beskrevet, og evalueringskriterier ble formulert. Prosjektet prøvet ut teknologi for å implementere kundetilpasset kode, og identifisert komponenter som må inngå i et støttesystem for teknologiene. I 2018 forelå de første, foreløpige generiske teknologi komponentene, og disse ble brukt i prosjektets videre arbeid. Et eksempel på en slik generisk teknologi komponent, er en utviklingsomgivelse som støtter språk for kundetilpasninger. Prosjektet utformet en overordnet modell for kundetilpassing av skytjenester. Den beskriver hele økosystemet rundt kundetilpasset kode og livssyklusen for kundetilpasset kode. Det ble laget en presentasjon av denne overordnede modellen, den kan brukes til opplæring av partnere og kunder når de skal i gang med kundetilpasset kode. Videre har det blitt laget prototyper som benytter seg av generiske teknologier. 30. oktober 2018 ble det holdt et åpent møte i Vismas lokaler der prosjektresultatene så langt ble presentert. I 2019 jobbet prosjektet med ikke-intrusiv kundetilpasning av sky-tjenester, med tanke på å løse utfordringer rundt sikkerhet. Bedriftene intensiverte sitt arbeide med prototyper av kundetilpassede skytjenester, mens forskerne skrev 3 artikler om hva vi har lært så langt.Prosjektet tok frem automatiserte prosesser for kundetilpasset utvikling av skytjenester og videreutviklet forretnings-modellen for kundetilpassede skytjenester. Alle partnerne fortsatte utviklingen av sine prototyper for kundetilpassede skytjenester. 2 vitenskaplige artikler ble publisert, og 1 antatt for publisering. På slutten av prosjektet ble det i hovedsak arbeidet med å sluttføre de siste leveransene, som det var mange av i 1. kvartal 2020.

Cirrus resultatene har påvirket skytjenestene til SuperOffice og Visma, også hvordan disse utvikles og driftes. Økt bevissthet om kundetilpasset kode har ført til gradvise endringer av produktstrategier og forretningsmodeller for kundetilpasninger samt påvirket hvordan vi samhandler med og ser på vårt økosystem av tredjeparter og kunder. Innsikt og erfaringer fra Cirrus har gitt bedriftene grunnlag for å eliminere ulike tekniske retninger de ellers ville ha brukt mye tid på å utforske. Virkninger for bedriftene: Ny kunnskap som kan brukes i våre eksisterende produkter for å optimalisere arkitektur og teknologi over tid. Metodikk for bærekraftig utvikling av kundetilpasninger der ressursinnsats og kostnader optimaliseres. Cirrus økosystem og livssyklusmodell endrer og former hvordan SuperOffice, Visma og partnerne deres utvikler kundetilpasninger i skyen. En ny taksonomi som brukes når vi presenterer og snakker internt og eksternt om kundetilpasset kode.

Organisations use software to automate business processes. With the increasing digitalisation both in industry and society, software has become the most important prerequisite for running a business successfully, as internet has become the main underlying infrastructure for all enterprises. Many companies can simplify IT operations and reduce cost by moving software applications for Financials, HR, logistics, CRM, etc. to the cloud (Software-as-a-Service). However, no standard system covers all corporate requirements. Gaining a competitive advantage requires a business to do things differently, build something unique . As a result, most companies end up investing in customisation of standard systems in order to support their specific processes. Reports show that more than 60 % of businesses adapt standard systems software to their needs. This is also the experience of the project partners. These major customers will never move to the cloud if the service cannot be customised to their specific needs. Lightweight customisation is feasible in today's cloud services, such as configuration, scripting, or even add-on services. However, major customers demand deeper involvement and flexibility in customisation. A business, or a 3rd party acting on behalf of the business, write software that are additions to or replaces parts of the application vendor software. This requires a high degree of knowledge of the inner workings of the business application, since the customer code is executed assimilated in the vendor code. We call this kind of customisation for customised code. Today there exist no means to allow customers to modify a multi-tenant cloud service with customised code without compromising the benefits of cloud computing. The Cirrus project aims at solving this.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena