Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning from each other, ReleQuant and Einstein-First: Workshop on developing learning resources in modern physics in Norway and Australia

Alternativ tittel: ReleKvant Kompetanse: Samarbeid mellom forskere, lektorstudenter og fysikklektorer om utvikling av læringsressurser i fysikk

Tildelt: kr 87 999

ReleKvant Kompetanse er et forsknings- og utviklingsprosjekt hvor fysikklærere og lektorstudenter samarbeider med forskere og lektorutdannere. Vi utvikler nettbaserte undervisningsressurser i kvantefysikk og relativitetsteori for fysikkfaget i videregående skole. Prosjektet kombinerer forskning på elevers læringsprosesser i fysikk med forskning på hvordan kompetanse skapes i samarbeidet mellom lektorstudenter, fysikklærere og forskere. Bakgrunnen for ReleKvant Kompetanse er ønsket om et fysikkfag som appellerer til flere typer elever (spesielt jenter); som elevene opplever som engasjerende og relevant og motiverende for videre studier; som gjør bruk av et større mangfold av undervisnings- og læringsformer; og som støtter elevenes læring av grunnleggende begreper og teorier og gir innsikt i fysikkens filosofiske grunnlag og egenart som vitenskap. Læringsressursene vi utvikler vektlegger elevenes bruk av muntlig og skriftlig språk for å uttrykke og videreutvikle sin faglige forståelse i fysikk. De inkluderer også visualiseringer i form av animasjoner og simuleringer, korte videoer hvor fysikere beskriver sin forskning og eksempler på anvendelser av moderne fysikk i teknologisk utvikling. Ressursene legger også til rette for at elevene skal reflektere over filosofiske konsekvenser av moderne fysikk. Utviklingen gjøres gjennom flere runder med utprøving i klasserom med påfølgende revisjoner. Forskning på elevers læringsprosesser kombineres med lektorutdanning i fysikk og kompetanseutvikling for fysikklærere i skolen. I ReleKvant Kompetanse involveres lektorstudenter i forskningen for å forberede dem på et yrkesliv der de skal utvikle undervisningspraksis basert på forskning. Prosjektet bidrar dermed til å skape et praksisfellesskap der fysikklærere, lektorutdannere, forskere og lektorstudenter samarbeider om forskningsbasert utvikling av variert og engasjerende undervisning i fysikk.

In the last years Norway has had a leading role in introducing modern physics into high school curricula. Accordingly, ReleQuant and ReleQuant Competence (funded by FINNUT) were launched as research projects to develop online learning resources and teacher guides in general relativity and quantum physics and to study pupils' learning processes as well as teachers' and teacher students' competence development. Given that experience with learning and teaching modern physics on high school level is scarce both in Norway and internationally, ReleQuant is constantly seeking new opportunities to deepen understanding and to pool knowledge. Having had an active exchange of ideas with participants in Einstein-First, we have now identified a promising strategic partner for doing so. Einstein-First is an educational project based at the University of Western Australia that aims for the introduction of 'Einsteinian' physics into school curricula within Australia. We wish to combine our efforts, share knowledge and resources and develop a joint research agenda. This collaboration will be initiated by a one-week intensive workshop hosted at the Gravity Discovery Center in Perth, Australia. We apply for funding for this workshop through FINNUT. Ultimately, we strive for the establishment of long-lasting synergies between ReleQuant and Einstein-First. We want to combine the best of our work, resulting in new and improved learning resources and teacher guides, improved models for collaboration between researchers, teachers and teacher students, and improved understanding of pupils' conceptual development within modern physics.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder