Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av ny, energieffektiv og sikker inertgassgenerator for cargotanker på skip

Alternativ tittel: Development of a new, energy efficient and safe inert gas generator for cargo tanks on ships

Tildelt: kr 0,15 mill.

Inert gass benyttes til å forhindre eksplosjoner og brann i cargotanker og rørsystem ombord på skip som transporterer råolje, hydrokarbongasser og raffinerte oljeprodukter. Maritime Protection AS har for dette formålet utviklet et system som brukes på skip over hele verden. Inert gassen genereres gjennom forbrenning av tungolje eller marin diesel og tilføres tanker og rørsystem for å sørge for at de ikke inneholder oksygen før, under og etter fylling og tømming. Det er svært viktig at systemet er pålitelig og sikkert i drift, og dermed trygt i forhold til mennesker og miljø. Systemer for produksjon av inert gass er pålagt gjennom regelverk for store tankskip. En utfordring med disse systemene er at de tar stor plass og bruker mye energi. Det er forventet at pålegg om system for inertgass vil komme for mindre båter, og dette vil gi betydelige utfordringer i forhold til skalering av anlegget. Det er derfor et generelt behov for mer kompakte, driftsikre og energieffektive systemer for produksjon av inert gass ombord på tankskip. For å kunne utvikle energieffektive og sikre produkter for dette formålet må mer vitenskapelig fundamentert FoU-arbeid basert på bl.a. industriell simuleringsteknologi benyttes. Gjennom detaljerte, tredimensjonale beregninger av turbulent strømning og forbrenning i inertgassanlegget vil en bli i stand til å frambringe ny kunnskap om og forståelse av prosessene som skjer, noe som deretter kan brukes til å finne nye og bedre løsninger for både design og drift. Dette vil kunne gjøre Maritime Protection AS i stand til å forbedre og utvikle ny teknologi for produksjon av inert gass, og bidra til at norsk kompetanse og norske maritime systemer for forbrenningsbasert produksjon av inert gass på skip blir ledende på verdensmarkedet.

Inert gass benyttes til å forhindre eksplosjoner og brann i cargotanker og rørsystem ombord på skip som transporterer råolje, hydrokarbongasser og raffinerte oljeprodukter. Maritime Protection AS har for dette formålet utviklet et system som brukes på skip over hele verden, og som består av en kombinasjon av et brennkammer og en scrubber, som begge kjøles med sjøvann for produksjon av inert gass ombord på skip. Inert gassen tilføres tanker og rørsystem for å sørge for at de ikke inneholder oksygen før, under og etter fylling og tømming, og marin diesel eller tungolje benyttes som brensel for å produsere avgass som så benyttes som inert gass. Det er svært viktig at systemet er pålitelig og sikkert i drift, og dermed trygt i forhold til mennesker og miljø. Systemer for produksjon av inert gass er pålagt gjennom regelverk for store tankskip. En utfordring med disse systemene er at de tar stor plass og bruker mye energi. Det er forventet at pålegg om system for inertgass vil komme for mindre båter, og dette vil gi betydelige utfordringer i forhold til skalering av anlegget. Det er derfor et generelt behov for mer kompakte, driftsikre og energieffektive systemer for produksjon av inert gass ombord på tankskip. For å kunne utvikle energieffektive og sikre produkter for dette formålet må mer vitenskapelig fundamentert FoU-arbeid basert på bl.a. industriell simuleringsteknologi benyttes. Gjennom detaljerte, tredimensjonale beregninger av turbulent strømning og forbrenning i inertgassanlegget vil en bli i stand til å frambringe ny kunnskap om og forståelse av prosessene som skjer, noe som deretter kan brukes til å finne nye og bedre løsninger for både design og drift. Dette vil kunne gjøre Maritime Protection AS i stand til å forbedre og utvikle ny teknologi for produksjon av inert gass, og bidra til at norsk kompetanse og norske maritime systemer for forbrenningsbasert produksjon av inert gass på skip blir ledende på verdensmarkedet.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2