Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ArtsApp:Hvordan teknologi påvirker motivasjon og interesse for innlæring av biologiske arter

Alternativ tittel: ArtsApp: How technology affects motivation and interest for learning biological species

Tildelt: kr 5,7 mill.

I dette prosjektet har målet vært å optimalisere et interaktivt læringsverktøy (mobilapplikasjon) for læring av biologiske arter. Sluttresultatet er en mobilapplikasjon (ArtsApp) som kan tas i bruk av både studenter, undervisere og naturinteresserte for å identifisere arter i utvalgte artsgrupper. ArtsApp er en dynamisk mobilapplikasjon som hjelper brukeren å identifisere en rekke arter. Til forskjell fra identifisering ved hjelp av mer tradisjonelle bokverk (f.eks. «Norsk flora»), kan studentene med digitale applikasjoner selv bestemme hvilke trekk de skal se på når de skal starte identifikasjonsprosessen. Videre bruker ArtsApp geolokasjon som gir informasjon om hvilke arter som er lite sannsynlig å finne i området brukeren befinner seg. Til sist har ArtsApp et mer interaktivt brukergrensesnitt som gjør identifiseringsprosessen enklere. ArtsApp har også vært utgangspunktet for forskning på studenters bruk av digitale verktøy i læring. Ved å ta i bruk psykologiske- og motivasjonsteorier, har vi forsket på ulike faktorer som kan integreres i mobilapplikasjoner for at brukere i størst mulig grad skal øke sin interesse for innlæring av arter. Gjennom en rekke studier har vi sammenlignet hvordan ArtsApp, sammenlignet med det tradisjonelle bokverket («Norsk flora»), påvirker studenters (tidlig i studieløpet) interesse for innlæring, motivasjon for å identifisere arter, og prestasjoner i å identifisere arter. På tvers av våre studier har vi sett at studenter oppgir ArtsApp, sammenlignet med «Norsk flora», øker deres motivasjon og prestasjoner. Vi har oppdaget at det er særlig to faktorer som bidrar mest i å forklare disse funnene. Den ene faktoren er opplevelsen av at studentene mestrer identifiseringsprosessen. Spesielt er opplevelsen av at studentene erfarer at de gjennom ArtsApp får lettere tilgang på nyttig informasjon gjennom identifiseringsprosessen, at innholdet i ArtsApp er strukturert på en enklere måte, at de får tilbakemelding om de er på rett vei, viktig for opplevelsen av mestring. Den andre viktige faktoren er opplevelsen av valgfrihet innad i ArtsApp. Studentene rapporterer at mulighetene som eksisterer i ArtsApp, som å velge hvor i identifiseringsprosessen de skal starte, muligheten til å starte prosessen på nytt, samt muligheten til å velge mellom språk, rapporteres som positivt. Disse to faktorene, mestring og valgfrihet, er direkte relatert til økt indre motivasjon for å identifisere arter. Forskningen vår viser at når studentene opplever en økt indre motivasjon så yter studentene mer, identifiserer oftere artene rett (her er det viktig å merke seg at dette gjelder studenter som i liten grad har identifisert planter tidligere), og de rapporterer også at de i større grad forstår hvorfor artskunnskap er viktig. Vi ønsker i fremtiden å bygge ut innholdet i ArtsApp, samt å fortsette å formidle resultatene våre til andre opplæringsinstitusjoner og bredt til biologiinteresserte, slik at ArtsApp kan tas i bruk både i formell opplæring, men også på tur i naturen. Mer spesifikk informasjon om dette prosjektet og resultatene fra prosjektet finnes på følgende nettside: https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=679288

Selvbestemmelsesteorien satt i kontekst av digital læring er et felt som det har vært lite forsket på, samtidig som digital læring blir stadig mer utbredt. Prosjektet har bidratt til at vi nå har en ny forståelse for hvilke mekanismer innen Selvbestemmelsesteorien som bidrar til å øke motivasjon og læring innen mobillæringsfeltet som vi håper kan påvirke hvordan man bruker digitale verktøy i læringen generelt, og spesifikt opp mot læring av biologiske arter. På et mer praktisk nivå har optimaliseringen av ArtsApp ført til at denne appen kan integreres i biologiemner hvor artsbestemmelse er en sentral komponent i emnet.

Samfunnet har et overordnet ansvar for å ta vare på det biologiske mangfoldet og kunnskap om arter er en viktig forutsetning for å kunne forvalte dette mangfoldet på en effektiv måte. Kunnskapen om arter har i de siste årene gått kraftig tilbake, noe som kan få innvirkning på vår evne til å forvalte økosystemene i fremtiden. Et større fokus kombinert med en modernisering av undervisningen på dette er nødvendig. Samtidig ser vi at bruk av teknologi i undervisningen kan virke motiverende og øke interessen for å lære, men det er relativt lite kunnskap om hva ved teknologien som virker fremmende på læring, og hvordan denne teknologien påvirker motivasjon hos studenter og elever. I dette prosjektet vil vi, gjennom et samspill mellom utdanningsinstitusjoner på forskjellige nivåer modernisere hvordan man lærer seg arter og utvikle et interaktivt læringsverktøy med fokus på en applikasjon for mobiltelefoner (app) som optimaliseres med tanke på motivasjon og læringsutbytte. Prosjektet vil undersøke hvordan bruken av denne applikasjonen påvirker motivasjon og læringsutbytte for studenter og elever og optimalisere appen i forhold til disse evalueringene. Flere innovasjoner som vi antar vil virke motiverende på læringen vil bli lagt inn og evaluert. Blant annet vil vi se på mulighetene for å utvikle et automatisk identifiseringsverktøy basert på bilder, gjøre identifiseringen geografisk smart slik at man får informasjon om arten er sannsynlig i det området man befinner seg eller ikke og vi vil etablere et enkelt brukergrensesnitt som gjør det mulig å lage for studentene selv å lage nøkler for nye artsgrupper. Forskning på hvilken effekt disse spesielle egenskapene har på læringsutbytte, i tillegg til et fokus på hvordan mer generelle egenskaper ved apper påvirker motivasjon og læring, vil resultere i en optimalisert app for innlæring av arter. Kunnskapen som genereres i dette prosjektet vil ha stor overføringsverdi til andre områder hvor man bruker teknologi i undervsiningen.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder