Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

ENERGIMARKED 2.0

Alternativ tittel: ENERGY MARKET 2.0

Tildelt: kr 5,4 mill.

Energisystemet i Norge møter flere utfordringer, blant annet gjennom økt elektrifisering, endret forbruksmønster og introduksjon av fornybar (ikke regulerbar) strømproduksjon. Forbrukersiden kan bidra til å forsterke disse utfordringene. For eksempel vil flere elbiler gi økt belastning i strømnettet totalt sett, i tillegg til større effekttopper på visse tidspunkt. Dette kan medføre ubalanse mellom produksjon og forbruk, noe som er svært kostnadsdrivende for nettselskapene og ikke minst til ulempe for sluttkundene. Statnett estimerer investeringer i utbygging og oppgradering av strømnettet til ca. 140 MRD NOK i årene som kommer. En løsning kan være såkalt "forbrukerfleksibilitet", som går ut på at sluttkundene får betalt for å ikke bruke strøm i perioder hvor forbruket er høyt. En rapport fra Energi Norge estimerer at samlet potensiale for forbrukerfleksibilitet i Norge er på ca. 5000 MW, der husholdninger utgjør majoriteten med 3400 MW. Energi Norge indikerer en kostnad på inntil 15 MNOK per MW i tradisjonell utbygging av strømnettet. I tilfeller der det er et alternativ å bruke husholdninger som fleksible ressurser, utgjør kostnadene en brøkdel av dette. Den store utfordringen knyttet til dette er at private sluttkunder ikke har hatt noen mulighet til å bidra med forbrukerfleksibilitet. Historisk også fordi prisen på hjemmeteknologien som trengs for å regulere forbruket ikke har vært tilpasset et massemarked. De siste års utvikling med masseprodusert, billigere og bedre teknologi har derimot gjort "smarthus" mer tilgjengelig for forbrukeren. Likevel er det to store utfordringer som har hindret private husholdninger fra å bidra med forbrukerfleksibilitet tilbake til nettet: 1. Dagens energimarked har ikke vært tilrettelagt for digitale transaksjoner som muliggjør toveis "peer-to-peer" strømhandel (kWh fra produsent via netteier ut til kunde, og kW fra kunden tilbake til nettselskapet). 2. Frem til i dag har det ikke eksistert tekniske løsninger og markedsmekanismer, verken på forbrukersiden eller hos netteier, der private sluttkunder kan koble opp sitt utstyr og selge forbrukerfleksibilitet tilbake til nettet. Dette er bakgrunnen for at prosjektpartnerne Tibber, BKK Innovasjon, BKK Nett, BKK Produksjon og NHH initierte prosjektet Energimarked 2.0. Det overordnede målet med prosjektet var å demonstrere en storskala digital markedsplass for toveis handel med strøm, samt å demonstrere hvordan Tibbers teknologi gjør det mulig å levere kapasitet tilbake til strømnettet fra private sluttkunders fleksible, styrbare smarthusteknologi.

-

Energisystemet utfordres av nye typer forbruk og ikke-regulerbar strømproduksjon. Dette setter helt nye krav til strømnettet, som Statnett mener må oppgraderes for 140 mrd. Alternativet til milliarder i investeringer er å la husholdninger bruke mindre strøm på enkelte tidspunkt, mot en kompensasjon. Dette er ikke mulig i dag, siden det ikke er mulig for husholdningene på noen enkel måte å få tilgang i et marked. Energimarked 2.0 skal løse denne problemstillingen ved å etablere et parallellt, fulldigitalt energimarked som lar husholdninger kjøpe strøm direkte fra produsent og selge tilbake kapasitet som kan disponeres ved høy trafikk i strømnettet. Dette er en peer-to-peer modell som bringer delingsøkonomien til energimarkedet. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med 3000 husholdninger, Vestlandets største energiprodusent BKK, Norges Handelshøyskole og Europas ledende plattform for digital handel og styring av strøm Tibber.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi