Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Smart omsorg - helsehjelp på nye måter

Alternativ tittel: Smart Care - new ways to provide Healthcare

Tildelt: kr 8,0 mill.

Innovasjonsprosjektet Smart Omsorg startet opp i 2018 og ble avsluttet 31.12.21. I prosjektet er det utviklet nye og innovative helsetjenester for trygghet, mestring og helseoppfølging. Brukere, pårørende og helsepersonell fra kommune, sykehjem og responssentre har vært involvert gjennom nye digitale arbeidsverktøy for effektiv samhandling mellom aktører. Prosjektet har vært utført i et samarbeid mellom Tellu AS og SINTEF. Den overordnede idéen i prosjektet var å utvikle nye og innovative produkter og tjenester ved å adressere tre hovedtemaer: 1. Involvere nye aktører i leveransen av helsetjenester - brukeren selv, pårørende, frivillige og helsefaglige responssentre, 2. Utvikle nye helsetjenester - forbedrede trygghetstjenester og nye mestringstjenester 3. Utvikle nye digitale verktøy som effektiviserer arbeidsflyt for ansatte, samt forenkler samspill på tvers av aktørene - bruker, pårørende, hjemmetjeneste, responssenter Målet for Tellu var gjennom innovasjonen å styrke sin posisjon i det kommunale helse- og omsorgsmarkedet, utvide brukertilfanget og skape ny lønnsom vekst. I Smart omsorg har det vært lagt vekt på å utvikle gode løsninger for digitalt tilsyn og medisinsk avstandsoppfølging. For begge disse områdene har prosjektet bragt frem erfaringer og gevinster som har hjulpet Tellu til å utvikle og implementere løsninger i tråd med markedets behov. I prosjektet har vi sett på ulike case omhandlende hvordan responssenter gjennom digitale tilsyn og kamerateknologi kan følge opp hjemmeboende eldre og personer med fysisk funksjonsnedsettelse og/eller kognitiv svikt for at de skal kunne få bedre livskvalitet, bedre søvn og fortsatt kunne bo hjemme. Vi har også undersøkt hvordan nye digitale løsninger kan understøtte avstandsoppfølging av hjemmeboende pasienter som er tilknyttet sykehus, herunder dialog med pårørende. Videre har vi evaluert innføring av kamerabasert digitalt tilsyn på sykehjem, og kartlagt erfaringer med Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP). I tillegg til tre rapporter har prosjektet levert flere populærvitenskapelige artikler og nyhetssaker, og resultater fra utprøving og implementering av løsninger er presentert på ulike konferanser og seminarer. To vitenskapelige artikler omhandlende digitalt tilsyn er sendt inn til vitenskapelige tidsskrift og er under fagfellevurdering: Prosjektet har brakt frem kunnskap om: - Hvordan arbeidsrutiner kan endres med bruk av nye løsninger, og hvilke gevinster det kan medføre - Hvilke brukere løsningene passer for - Hvilken rolle responssentre kan ta, og hvordan løsningene støtter dette - Hvilke barrierer som hindrer effektiv bruk av teknologien, og hva som er nødvendig for smidig innføring - Hva som må endres når ny funksjonalitet i teknisk løsning innføres Prosjektets resultater har vært til nytte for Tellu på følgende måter: - Gitt oversikt over konkrete mulige gevinster for institusjoner og hjemmetjeneste, hvilket er viktig for innsalg i kommunemarkedet - Gitt innsikt i markedspotensialet de nye løsningene og tjenestene faktisk har - Muliggjort justering og videreutvikling i tråd med identifiserte brukerbehov, slik at løsningene imøtekommer reelle behov og gir markedsfordel - Bidratt til å unngå at teknologien oppleves som irrelevant, tungvint eller lite egnet der det er andre forhold som vanskeliggjør bruk - Bidratt til å sikre enkel implementering og innføring hos institusjoner og i hjemmetjenesten - Økt muligheten for å kunne videreutvikle løsninger og tjenester i tett samarbeid med tjenestene, hvilket bidrar til at løsningene integreres i praksis og ikke ender opp som stadige pilotutprøvinger Smart omsorg har bidratt til vesentlig innovasjon i forhold til de løsninger som fantes på det tidspunkt prosjektet startet. Det er utviklet nye og innovative produkter og løsninger hos partnerne, nye tjenesteprosesser i helsetjenestene og nye digitale verktøy for ansatte. Tellu var med sine industrielle egenskaper, sterke merkevare og posisjon i Norge og Norden svært godt posisjonert til å utvikle helsetjenester på nye måter og sette kommunene i stand til å digitalisere ved prosjektets start, og dette potensialet har blitt ytterligere realisert gjennom prosjektperioden hvor Tellu har hatt lønnsom vekst. Selskapet er i dag blant de ledende på helsetjenester innen trygghet og mestring og bidrar til å løse betydelige utfordringer innen helse og omsorg.

Hovedmålet for Smart Omsorg var å utvikle nye helsetjenester, involvere nye aktører gjennom digitale løsninger og utvikle digitale verktøy for ansatte. En fortsatt bærekraftig helsetjeneste er avhengig av at langt flere brukere behandles via hjemmesykehus og at løsninger for digitale tilsyn og oppfølging innføres både på institusjon og blant hjemmeboende. Prosjektet har vist at Tellus løsninger for kamerabasert tilsyn og digital hjemmeoppfølging gir gevinster i form av økt trygghet, mindre uro og bedre kommunikasjon med tjenesten for brukere og pårørende. Tjenestene rapporterer redusert arbeidsbelastning, økt fleksibilitet, mer effektiv beslutningsstøtte, samt et redusert antall fysiske tilsyn. Samlet betyr dette økt kvalitet og reduksjon i tidsbruk og kostnader. Effektene vil ha innvirkning både på individ- og samfunnsnivå.Tellu har gjennom prosjektet styrket sin posisjon som en ledende leverandør av digitale løsninger for helsetjenesten.

Smart omsorg har som mål å utvikle nye og innovative helsetjenester for trygghet, mestring og avstandsoppfølging hvor bruker, pårørende og frivillige involveres gjennom nye digitale arbeidsverktøy for effektiv samhandling. Norge står foran en dramatisk endring av befolkningens aldersprofil og antall eldre dobles de neste 20 årene. Dette gir betydelig vekst i behovet for helsetjenester; en utfordring som må løses ved å tilby helsehjelp på nye, mer effektive og bærekraftige måter. Myndighetene peker på digitalisering og frivillighet som sentrale drivere for å løse utfordringene. Norske kommuner erstatter analoge trygghetsalarmer med digitale og piloterer velferdsteknologier med gode resultater og dokumenterte gevinster. Det er allikevel lite som implementeres i kommunene i stor skala. Smart omsorg adresserer tre hovedtemaer 1) Involvere nye aktører i leveransen av helsetjenester - bruker selv, pårørende, frivillige og helsefaglig responssenter, 2) Utvikle nye helsetjenester - forbedrede trygghetstjenester og nye mestringstjenester og 3) Utvikle nye digitale verktøy - effektivisere arbeidsflyt for ansatte, samt forenkle samspill på tvers av aktørene. Videre utvikling av Tryggi-applikasjonen og andre løsninger for å involvere pårørende og andre blir viktig. Smart omsorg har spesielt fokus på å utvikle gode løsninger for digitalt tilsyn og medisinsk avstandsoppfølging. Det er innovasjon på flere områder: - Nye og innovative produkter og tjenester som involverer brukere, pårørende og frivillige - Nye tjenesteprosesser hvor nye roller og flere aktører tar del i og leverer tjenestene - Nye teknologier for trygghet, mestring og avstandsoppfølging av helse - Nye digitale arbeidsverktøy for enkel, sikker og effektiv samhandling mellom aktører Tellu IoT AS vil etter fusjonen med Telenor sin e-helseavdeling 01.07.20 bli en ledende aktør i Norge (og Norden) med sterk merkevare og være svært godt posisjonert til å utvikle helsetjenester på nye måter og sette kommunene i stand til å digitalisere. Tellu vil gjennom innovasjon i Smart omsorg skape ny og lønnsom vekst, og bli ledende på helsetjenester innen trygghet og mestring og bidra til å løse betydelige utfordringer innen helse og omsorg.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena