Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Inclusive Mathematics Teaching: understanding and developing school and classroom strategies for raising attainment

Alternativ tittel: Inkluderende matematikkundervisning: Innsikt som bidrar i utvikling av skole- og klasseromstrategier som fokuserer på elevers prestasjoner

Tildelt: kr 12,0 mill.

Elevers faglige resultater og engasjement i matematikk er avgjørende for deres fremtidige utdanning og opplæring. Samtidig som internasjonale og nasjonale tester viser at mange norske elever ikke når sitt fulle potensiale i matematikk, får vi i Norge nå en ny læreplan som legger økt vekt på matematiske prosesser, slik som problemløsning, resonnering og argumentasjon, heller enn på matematiske produkter. Det å inkludere alle elever og støtter opp under utviklingen av deres matematiske kompetanse gir nye utfordringer for lærere og et behov for å utvikle nye strategier for undervisningen i matematikk. IMaT-prosjektet adresserer behovet for å gjøre matematikkundervisningen mer inkluderende ved å: * Gjennomføre surveyundersøkelser på skoler i hele Norge for å finne ut hvordan undervisningen i matematikk organiseres, og, ved å koble opp dataene med tilgjengelige data fra skoleportalen.no, Elevundersøkelsen og SSB) se på hvilken virkning ulike strategier har for elevenes læringsutbytte; * Gjennomføre intervjuer av skoleledere og lærere om matematikkundervisning og hvordan de tilrettelegger for tilpasset opplæring og inkludering; * Gjennomføre intervjuer kommunale ledere for å forstå beslutningsprosesser rundt hvordan undervisningen er organisert i kommunen, særlig med tanke på tilpasset opplæring og inkludering; * Studere matematikkundervisningen i klasserom fra utvalgte skoler for å observere og å få innsikt i læreres undervisningspraksis og de organisatoriske grepene som er knyttet til tilpasset opplæring; * Utvikle og evaluere en intervensjon basert på realistisk matematikk undervisning (Realistic Mathematics Education, kjent for sin positive innvirkning på læringsutbytte og engasjement på tvers av alder og faglig nivå. Prosjektteamet består av sosiologer, matematikkdidaktikere, lærerutdanningsdesignere og pedagogikkforskere. En viktig del av prosjektet er samarbeid med praksisfeltet på alle nivåer for å utvikle resultater som er bærekraftige også utover prosjektets levetid.

The project addresses the need to strengthen mathematics teaching in Norway in the context of international test performance and national patterns of attainment that suggest that many students do not reach their full potential, despite various initiatives in adapted education which aim to meet individual learners’ needs. In addition, the new curriculum emphasis on problem solving and reasoning skills demands deeper conceptual understanding, requiring pedagogic approaches which challenge and include all learners. Organised in 5 work packages, the project seeks to understand current school- and classroom-level practice in mathematics education. A national-level mapping will match learning environments, school-level data, individual register data and student characteristics to assess the impact of different strategies of adapted education on outcomes for different groups of students. A sample of 20 municipalities will be investigated further to understand the interface between governance and practice, based on data at municipal and school level to understand decision-making and implementation of strategies for adapted education. We will also survey teachers and students in a sub-set of 8 schools regarding their experience of mathematics teaching strategies and the learning environment in general. Teachers in this same sub-set of schools will be recruited for in-depth study focusing on classroom practice in relation to strategies for adapted education. Analysis of practice and impact in these schools will contribute to collaborative work with schools and teachers to develop, implement and evaluate an innovative programme for inclusive mathematics teaching based on Realistic Mathematics Education, known for its positive impact on attainment and engagement across the range of ages and abilities.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder