Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Music Teacher Education for the Future

Alternativ tittel: Musikklærarutdanning for framtida

Tildelt: kr 12,0 mill.

I FUTURED-prosjektet har musikkfaget i den femårige grunnskolelærerutdanningen i Norge (GLU) blitt utforsket fra et endringsperspektiv. Målet med prosjektet har vært å kartlegge og utfordre det eksisterende, bidra til utvikling av nye undervisningspraksiser og foreslå endringer i utdanningen. Studentene har særlig vært i fokus i prosjektet, i en hybrid rolle som både studenter og framtidige yrkesutøvere. I prosjektet har studentgruppen som har valgt musikk i GLU blitt kartlagt (bakgrunn, verdier og ambisjoner), samt verdier og ideologier i dokumenter fra utdanningsinstitusjonene. Videre har rommet for kritisk refleksivitet og agentskap i utdanningen blitt utforsket sammen med studenter. Studenters opplevelse av agentskap i praksisopplæringen har også blitt undersøkt. Forskerne har dessuten samarbeidet med studenter og praksisfelt for å utvikle kollaborative og interaktive arbeidsmåter i faget, blant annet ved hjelp av digitale verktøy. Forskningsdesignet var i stor grad aksjonsforskningsorientert (utprøving), men inneholdt også elementer av mixed methods og dokumentstudier (kartlegging). Resultater fra prosjektet tyder på at utdanningen har utfordringer med tanke på mangfold. Fastlagte strukturer og planer legger sterke føringer på måten utdanning og undervisning kan gjennomføres, noe som kan gjøre det vanskeligere å bruke utforskende arbeidsmåter som tar høyde for kompleksitet og det uventede. I tillegg styres utdanningen av tradisjoner og verdier, både hos studenter og utdannere, som det tar tid å utfordre og endre. I prosjektet har vi pekt på hvilke muligheter vi ser for faget framover ut fra de systematiske undersøkelsene og utprøvingene vi har gjort. Resultatene har blitt formidlet på forskjellige måter til ulike publikum. Resultater har blitt publisert som artikler og kapitler i internasjonale tidsskrifter og antologier. Delstudier og funn fra disse har blitt presentert på flere internasjonale forskningskonferanser, vi har arrangert nasjonale seminar og konferanser for forskere og lærerutdannere, så vel som grunnskolelærere, GLU-studenter og andre musikkstudenter. I tillegg til å presentere papers og posters har vi prøvd ut mer utforskende og utradisjonelle format som learning jam, der publikum og ulike interessenter blir invitert inn i dialogiske prosesser der drømmer, visjoner, behov og utfordringer for musikkopplæring og lærerutdanning har blitt løftet fram. Prosjektet har også blitt formidlet i offentlige fora som på bibliotek, under Arendalsuka, i podkast-episoder og i Lærerutdanningsportalen. Prosjektet bidrar konkret med kunnskap om eksisterende betingelser for musikkfaget i lærerutdanningen, utprøving av studentaktive undervisningsformer, så vel som kritisk og forskningsbaserte samtaler om hvordan faget kan utvikles for framtiden. I sum vil dette både komme lærerutdanning og grunnskole til gode.

FUTURED-prosjektet bidrar med innsikt i musikkfaget i lærerutdanning og i lærerutdanningspedagogikk. Det har vært stor interesse for både prosjektets tematikk og metoder, og forskerne har blitt invitert til ulike institusjoner lokalt, nasjonalt og internasjonalt for å fortelle om prosjektet og dele tanker om endring i utdanning. På HVL og på OsloMet har prosjektet bidratt til endrede undervisningspraksiser og økt involvering av studenter i GLU-musikk. Undervisningen begynner å bli mer utforskende og dialogisk, det jobbes mer systematisk med kvalitetsutvikling, og studentene involveres utover allerede etablerte kanaler (eks. emneplanrevidering). Slik får studentene større medvirkning og ansvar for utvikling av utdanningen, noe som kan bidra til å profesjonsidentitet og minket praksissjokk. På sikt kan slike innsikter påvirke GLU generelt, ikke bare musikkfaget. Videre påvirkning i egne institusjoner vil foregå gjennom dialog, seminarer og workshops. En lærebok og en podcast er under utarbeidelse, noe som kan tenkes å få effekter også ved andre institusjoner. Det gjenstår å se om/hvordan institusjonene vil bruke forskningsresultatene til å drive fram endring i egne utdanninger. Publikasjoner om studenters opplevde agentskap i praksisopplæringen blir allerede brukt i praksissamtaler på syklus 2 ved egne institusjoner. Det finnes lite matnyttig og tilgjengelig forskningslitteratur om temaet, og økt kunnskap om studenters agentskap i praksisopplæringen kan være bevisstgjørende både for studenter og praksisveiledere. FUTURED-resultater vil kunne bidra nasjonalt til å videreutvikle praksisopplæringen i 5-årig GLU, i og med at et viktig fokus her er «den forskende lærer». Aksjonsforskningen i prosjektet (gjennomført i samarbeidskonstellasjoner, som partnerskap mellom grunnskole og lærerutdanningen, og mellom lærere og kunstnere) har gitt innsikter om hvordan samarbeid kan og gjerne bør forstås som komplekse og dialogiske læringssituasjoner, og som noe annerledes enn tradisjonelle opplæringssituasjoner. I en tid der det forventes stadig mer partnerskap og samarbeid i utdanningssektoren kan innsikter fra FUTURED- studiene ha innvirkning på hvordan slike samarbeid forstås og håndteres i utdanningene og i praksisfeltet. Analyser av nasjonale retningslinjer og lokale emneplaner har vist stort handlingsrom for fagene i GLU, men at handlingsrommet i liten grad utnyttes for å skrive fram lokale tilpasninger og særpreg i emneplaner for musikkfaget. Større bevissthet om institusjonenes frihet til å tilpasse planer kan bidra til endring i planer og lokale praksiser (f.eks. hva gjelder læringsmål og vurderingsformer). Vitenskapelige og populærvitenskapelige publikasjoner fra prosjektet vil kunne brukes som pensum på (musikk)lærerutdanningsinstitusjoner i inn- og utland. På lang sikt vil prosjektet dermed kunne bidra til endring i undervisningspraksiser, og økt oppmerksomhet omkring mangfoldsutfordringer og medvirkning i lærerutdanning og skole.

With this proposal, researchers from two of the largest general teacher education (GTE) institutions in Norway (HVL and OsloMet) offer their expertise to critically explore Norwegian music teacher education. The project aims to discuss the current educational situation in GTE Music programs, develop new teaching approaches as well as propose new directions for music teaching and music teacher education. Main research objectives are: To challenge status quo of music teacher education in Norway, to develop innovative and collaborative practices that could foster student's collaborative, critical and democratic capacities. The project will draw on theoretical insigts from critical (music)pedagogy, educational philosophy, cultural studies and public pedagogy. The research design will mainly be educational action research, starting with a review and critical mapping of existing practices, which then initiates the action research cycles of identifying issues, planning action, taking action, evaluating action (primary cycle), followed by taking action, experiencing, understanding and judging. The project is devided into three work packages: 1: Mapping the current situation within music teacher education, including preservice music teachers' backgrounds, values and motives, as well as educational ideologies and structures found in study program documents, curriculum, job adverticements etc. 2: Developing spaces for critical reflexivity and agency withiin music teacher education. 3: Developing collaborative, innovative and interactive music education practices within schools. Expected outcomes of the project are comprehensive overview of music teacher education, curriculum development, new assessment methods and exploratory teaching approaches. Outcomes will be communicated to academic and non-academic audiences, and are expected to impact both (music) teacher education and music in schools. Four international guest researchers are affiliated with the project.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder