Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

RaCE: Managing Radical Technology-Driven Change in Established Firms

Alternativ tittel: RaCE: Hvordan lede radikale teknologidrevne endringer i etablerte virksomheter

Tildelt: kr 19,7 mill.

Bedfrifter på tvers av bransjer opplever fundamentale endringer i de eksterne omgivelsene, spesielt på grunn av teknologisk utvikling. Ledere gir uttrykk for at det haster med å omstille bedriften slik at en kan konkurrere med innovate nykommere og globale plattformselskaper som Google, Amazon og Facebook. Samtidig er det stor usikkerhet rundt hva som er den beste og mest effektive måten å svare på disse endringene i omgivelsene. I løpet av prosjektet har verden i tillegg opplevd et eksternt sjokk i form av en pandemi (2020-2021), energikrise (2022-) og krig i Europa (2022-) Enten det er planlagt eller kommer som et sjokk vil radikal omstilling bringe stor grad av usikkerhet og tvetydighet. Det rokker ved etalberte maktstrukturer, og kan lede til motstand både innenfor og rundt virksomheten. Etablerte virksomheter møter spesielt store utfordringer fordi de ofte utvikler strukturell og kulturell treghet. Teknologisk utvikling gjør at de må utvikle nye forretningsmuligheter som potensielt kannibaliserer eksisterende, samtidig som de opprettholder og videreutvikler dagens forretning. I motsetning til gründere som starter med blanke ark, bærer etablerte virksomheter med seg en historisk ballast. De må balansere ressursbruk og fokus på fremtidige muligheter med allerede etablerte produkter og tjenester. Dette kan skape utfordringer og dilemmaer. Det finnes flere kjente måter etablerte bedrifter kan sikre fornyelse samtidig som de opprettholder og forbedrer eksisterende produkter/tjenester, som ved å: utvikle en tohendig organisasjon hvor nye forretningsmuligheter organiseres i egne separate enheter, spinne nyutviklingen helt ut av virksomheten, investere i start-ups, eller skape verdier gjennom et økosystem. Vår forskning tar utgangspunkt i slike kjente organisatoriske løsninger og utvikler en oversikt over hvordan disse og andre organisatoriske løsninger bidrar til at virksomheter kan respondere på behovet for radikal endring. Boken INNOVASJONSKAPASITET (utgitt på norsk i 2022 og på engelsk i 2023) oppsummerer kunnskapen fra prosjektet om hvordan etablerte virksomheter gjennom ulike organisatoriske løsninger kan utvikle kapasitet for innovasjon. I boken presenterer vi teori som illustreres ved en rekke norske og nordiske caser på tvers av bransjer. Vi sammenlikner ulike organisatoriske løsninger for fornyelse og identifiserer fordeler, ulemper og betingelser ved disse. Vi finner at flere ulike organisatoriske løsninger for radikal endring og fornyelse gjerne sameksisterer. Mange etablerte virksomheter adopterer i dag agile måter å arbeide på for å øke farten på endring og nyutvikling, men våre funn tyder på at dette må kombineres med andre organisastoriske løsninger for å sikre radikal endring og fornyelse. Covid19 med utstrakt bruk av hjemmekontor og sosial distansering har gitt fart til adopsjon av teknologi og trigget endring og innovasjon, men har også i noen tilfeller stjålet tid og oppmerksomhet fra andre radikale endringer. Mens teknologi var en viktig drivkraft for endring i starten av prosjektet, ble bærekraft (både miljø og sosial) og geo-politiske utfordringer etterhvert mer fremtredende drivkrefter for radikal endring.

Realized (and expected) results based on project findings: - Increased awareness among leaders on how to renew the established firm. A conceptual framework illustrating various organizational solutions for and leadership approaches to radical technology-driven change has been developed along with theoretical explanations and identification of the contingencies involved. This has been communicated broadly at industry conferences, in top management meetings and in the traditional and social media. - More effective team work with improved collaboration. A practical tool for effective teams "Start smart" has been developed. The tool is available online and has been adopted by a number of firms, including partnering firms, AFF, University of Bergen and many others. - Change management skills at middle management level. An app is currently under development to increase awareness and change agency skills at middle management level. - Partnering firms have collaborated closely in the research process and benefits include immediately drawing insights from research (e.g. on complex partnerships, agility) in their ongoing strategic decision-making at top management and board level and thereby increased the organizational change capacity. - Young full-time students and senior executive scholars have and will learn from the research through the development of a number of teaching cases - People at large learn about research findings through active involvement in media chronicles and participation in podcasts.

Technology has always been a key driver of organizational change and development. Currently digitalization is triggering changes across industries. Firms respond in various ways. While some use it to increase efficiencies, others use it to connect and collaborate with their customers in novel ways or to change the rules of the game altogether by redefining the industry and the firm's role within it. In this project, we move beyond purely effciiency-related responses and study radical change that also involves some aspects of innovation, such as rethinking organizational boundaries, customer collaboration, business partnerships and/or introducing novel business models. The need for radical change and innovation appears well acknowledged among Norwegian leaders; what is lacking is research-based knowledge on strategic and organizational solutions by which established firms can efficiently respond and adapt to, and perhaps even proactively shape, radical changes in the external environment. Facing radical change, established firms will need to develop new business opportunities that potentially cannibalize existing businesses and at the same time may be even initiate work to improve them. Not changing is not an option. This requires an ability to exploit the existing business while simultaneously exploring new opportunities. Because of the fragmented nature of research on how established firms successfully respond to and manage radical technology-driven change, the project will in collaboration with the industrial partners, Deloitte, DNB, Laerdal Medical and Telenor, carry out research addressing four different solutions to this dilemma, which all involve re-designing organizational boundaries. In addition to (a) rethinking firm boundaries, successfully managing radical change requires (b) an understanding of process dynamics, (c) effective leadership across shifting boundaries, and (d) the ability to renew capabilities within the firm.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena