Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

SKI ALIVE - Digital plattform for skiproduksjon

Alternativ tittel: SKI ALIVE - digital platform for production of cross country skis

Tildelt: kr 11,5 mill.

Prosjektnummer:

296167

Prosjektperiode:

2019 - 2023

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Madshus er verdens eldste, fortsatt eksisterende, produsent av langrennsski. Fra fabrikken på Biri leveres alt fra avanserte konkurranseski til dyrere innstegsmodeller der designet er optimalisert med hensyn på materialkvalitet, utforming, vekt og ski-snø egenskaper. Med kvalifiserte tilbakemeldinger fra eliteløpere over mange år, er skiene utviklet til å yte maksimalt ved å balansere og forbedre egenskaper som feste i motbakker, stabilitet i utforkjøring, manøvrerbarhet og respons ved akselerasjon i rykk og spurt. Løperne er ulike og har forskjellige preferanser og egenskaper, og samtidig som man har hevet ytelsen på hver enkelt skiegenskap har man med ved omfattende testing og produksjonsutvikling også kommet langt i å gi løper, løypeprofil og føre tilpassede ski. Digitalisering av prosessene er en viktig bærebjelke i Madshus’ produksjonsfilosofi. Sentrale prosesser som støp og innstilling av spenn er viktige for å kunne kontrollere og styre repeterbarhet med høy presisjon. Dette vil igjen kunne bidra til mindre avvik og vrak, samt øke kunnskapsnivået generelt omkring moderne skikonstruksjon og produksjon. Ved å bygge en digital plattform der ski-designet kontinuerlig kan utvikles, vil dynamiske analyser av informasjonen samlet fra råvarer, produksjonskjeden, skitesting i felt og tilbakemelding fra utøvere og kunder bidra til enda bedre innsikt for utvikling av nye prosesser og produkter. Ved å linke opp tester og tilbakemeldinger på produkter direkte med produksjonsparametere og eksisterende design, er målet å utvikle en automatisk prosess som bidrar til både produkt- og prosessutvikling. Hovedmålet har derfor vært å identifisere og kontrollere produksjonsmekanismer som påvirker skienes ytelse, slik at Madshus oppnår høyere presisjon, kvalitet og dermed kan tilby gullpar til alle. Prosjektet har levert følgende resultater: *Det er bygget en egen infrastruktur for helhetlig håndtering av informasjon fra fabrikkprosesser til og med skitester i felt *En egen database og webapplikasjon for skitesting i felt er etablert *En analyse av produktkvalitet basert på instrumenteringer og overvåking av relevante prosessparametere i støpesystemet er etablert og utført *Avvikshåndteringen i produksjonen er ytterligere digitalisert og gir sanntids tilbakemelding til operatører som kan foreta korrigerende tiltak raskere *Digitalt analyseverktøy for innstilling av spenn med en score-generator, som gjør det enklere for operatørene å treffe malene ved omstilling til produksjon av nye modeller *Sanntids tilbakemelding, basert på data som lagres i databasen, i form av skjermer på utvalgte steder i fabrikken er nå satt opp. Operatørene kan nå følge nøyere med på progresjon og eventuelle avvik for å kunne reagere raskere og korrigere på for eksempel avvik eller defekter

Prosjektet har hatt som mål å oppnå en bedre evne til å repetere såkalte "gullpar" i produksjonen og sikre økt markedsandel, samt å bedre kvaliteten for å redusere vrak og reklamasjoner. Gjennom en sikrere igangkjøring av nye modeller ved å bruke digitaliserte maler og tilbakemeldingssystem klarer vi å sikre en mye jevnere produksjon selv om vi har en relativt stor fleksibilitet for å dekke markedets behov og ønsker også med relativt korte tidsfrister. Dette sikrer oss et godt rykte og større villighet blant kundene til å realisere oppsjonsordre og supplering fra oss som leverandører. Videre er det og sikret en positiv effekt i f forhold til responstiden operatørene nå kan reagere på avvik i produksjonen på. Ytterligere digitalisert avvikshåndtering muliggjør sanntids tilbakemeldinger i stedet for ukesbaserte rapporter. Dette reduserer vrakandel og øker effektiviteten i produksjonen. Selv om Madshus opplevde en økt omsetning i 2022 så ser vi at forbrukermakedet har endret seg noe etter pandemien. Kostnader knyttet til vareproduksjon har økt og dette utfordrer verdiskapningspotensialet. Men nettopp derfor er det veldig viktig å satse på FoU for å utvikle produkter og prosesser, og kanskje viktigst av alt de ansatte. Vi skal være en høykompetanse bedrift der kunnskapen og involveringen fra de ansatte er viktig. I gjennom denne type prosjekter har vi mulighet til å gjøre nettopp dette ved at FoU-partnere kan fasilitere aktiviteter vi selv hadde hatt liten eller ingen mulighet til å utføre. Dette gjør oss i stand til å møte utfordringene som kommer de neste årene. Resultatene i dette prosjektet er i aller høyeste grad med på å posisjonere oss som en attraktiv leverandør både i Norge og for våre samarbeidspartnere i utlandet. I tillegg så har resultatene i prosjektet vært med på å øke kvaliteten og egenskapene til produktene vi kan tilby våre sponsede utøvere. Ved bruk av høyteknologisk sensorikk på både kroppen og på skiene har vi klart å analysere skiteknikk ned til minste detalj. Dette vil og kan hjelpe til med utvikling og spissing av produktene som brukes på aller høyeste nivå i World Cup. Dette er kunnskap vi kan videreføre i andre produktsegmenter slik at vi kan tilby enda bedre produkter fremover.

Madshus er vedens eldste produsent av langrennsski, og i dag den nest største på markedet. Fra fabrikken på Biri leveres racingskiene, som er de mest avanserte skiene i verden, både med tanke på materialer, utforming, vekt og definerte egenskaper. Med kvalifiserte tilbakemeldinger fra eliteløpere over mange år, er skiene utviklet til å yte maksimalt for å få feste i motbakker, til stabilitet i utforkjøring, manøvrering i sving, og til å svare i spurt. Løperne er ulike og har forskjellige preferanser, men etter årelang produkt- og prosess- utvikling, og omfattende testing, har man kommet langt i å gi løperne tilpassede ski til ulike fører og løypeprofiler. I Ski Alive vil vi digitalisere vår godt etablerte støpeprosess slik at variasjoner i temperatur, trykk, innlegg av råvarer, spennstilling etc. bedre kan kontrolleres. Målet er at dette vil bidra sterkt til bedre repeterbarhet, mer presis produksjon, mindre avvik og vrak, og til å generelt øke kunnskapsnivået omkring moderne skikonstruksjon. Madshus ønsker også å bygge en digital plattform der ski-designet kontinuerlig kan utvikles basert på en dynamisk analyse av informasjonen samlet fra råmaterialer, produksjonskjeden, skitesting i felt og tilbakemelding fra utøverne. Løpernes og testernes tilbakemeldinger skal resultere i enda bedre ski ved at informasjonen blir digitalisert, analysert, og automatisk linket opp mot tilhørende design parametere i støpeprosessen samt andre produksjons parametere. Hovedresultat - en digital plattform for skiproduksjon med: • Hardware og software nødvendig for å realisere et nytt instrumentert støpesystem • Enhetlig skidatabase som samler og kobler data (produkt-, prosess-, og felttest-data) • Verktøy: Algoritmer og software som støtter opp under eksplorativ data-analyse, -modellering og -skidesign.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena