Tilbake til søkeresultatene

BIONÆR-Bionæringsprogram

Bærekraftig matemballering - redusert plast og mer gjenvinnbare materialer

Alternativ tittel: Sustainable food packaging - Reduced use of plastics and increased use of recyclable materials

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektnummer:

296335

Prosjektperiode:

2019 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

ReducePack’s mål var å utvikle emballasjeløsninger som reduserer plastforbruket, og samtidig bevarer matkvaliteten. Prosjektets tre grunnpilarer er Reduce by 1) Replace; 2) Reduction; 3) Recycle. Reduce by Replace: Fra plast til fiber Ferske poteter som utsettes for lys blir grønne og gir stort matsvinn i butikk. Det er utført testing av ulike materialers lysgjennomgang, Det er utviklet prototyper av lystett fiberemballasje som er testet i forsøk, og viser at lystett emballasje kan hindre grønnfarging. Emballasje til bordmargarin må beskytte mot oksygen og lys, ha mekanisk styrke og fettresistens, og kunne gjenvinnes. Forsøk med ulike plastbelagte kartongkvaliteter, produkter og lagringsbetingelser viste at farge og sensorisk kvalitet i relativt liten grad ble påvirket av kartongkvalitet. Produkttype og kartong-konstruksjon påvirket gjennomtrengelighet av fett. | Reduce by reduction: Redusert plast ved redusert materialforbruk Ferske kyllingprodukter med noen ukers holdbarhet har ofte vært pakket i sammensatte, ikke gjenvinnbare materialer. Nofima og Norsk Kylling gjennomførte studier som viser at materialmengde kan reduseres med ca 10% og produktkvalitet ivaretas, selv ved overgang til gjenvinnbare materialer. LCA studier viste at 10% reduksjon av emballasjevekt gir 10% reduksjon i CO2-fotavtrykket. Overgang fra ikke-gjenvinnbar PET til gjenvinnbare materialer kan reduserer CO2-avtrykket med opptil 12% og 21% for hhv PET og PE basert på dagens plastsortering. Vektreduksjonen er også avhengig av materialtype og format, da pakningenes stivhet/stabilitet påvirkes. Spekepølse med lang holdbarhet krever god O2-barriere for å hindre utvikling av harsk lukt og smak, og misfarging når den utsettes for lys og oksygen. Dagens emballasje er ikke gjenvinnbar. Nofimas forsøk har dokumentert at spekepølse krever høy-barriere-materialer for å bevare kvaliteten over lang tid.og resirkulerbar film kan benyttes. Grilstad har oppnådd 15% plastreduksjon og en besparelse på ca. 34 tonn plast pr år. Reduce by recycle: Redusert plast ved økt materialgjenvinning Varmebehandlede, Sous vide poteter pakkes i dag i ikke-gjenvinnbare materialer. Produktet stiller store krav til emballasje da den må kunne termoformes, være sveisbar, tåle koking og høy fuktighet. Flere studier med ulike gjenvinnbare materialer er gjennomført. De viser at det er utfordrende å oppnå samme kvalitet/holdbarhet som dagens emballasje, men det er potensiale for andre typer produkter, Forsøk viste at belysning akselererer harskning og misfarging, og avdekket material-tekniske utfordringer. Dagens emballasje til spekeskinke er ikke gjenvinnbar. Spekeskinke som utsettes for lys og O2 vil misfarges og harskne, og emballasjen må ha tilstrekkelige barriereegenskaper. Vi har gjennomført forsøk med flere typer resirkulerbare og/eller resirkulerte plast-materialer med ulik oksygengjennomgang. Resultatene viste at spekeskinke kan pakkes i flere typer plastlaminater der noen er resirkulerbare og/eller inneholder resirkulert plast. Ferske kyllingprodukter har blitt pakket i materialer med god O2-barriere som ikke kan gjenvinnes. Gjennomførte studier viser at mono/gjenvinnbare materialer med god oksygenbarriere kan erstatte dagens løsning for kyllingbryst og lårfilet. Dette har resultert i betydelig økt bruk av resirkulerbare materialer hos Norsk kylling. I 2022 var 56% av emballasje til ferske produkter av resirkulert materiale og plastforbruket redusert med 32 tonn. Reduce Environmental Impact – Miljøvurderinger NORSUS har utført livsløpsanalyser (LCA) på emballasjealternativ for utvalgte matvarer. Målet var å kartlegge hvilke miljøstrategier Redusere, Erstatte, energi-gjenvinne og/eller fibermateriale som gir lavest miljøbidrag Miljøvurderingene har vært rådgivende for valg av emballasjetester og miljøoptimering av forbrukeremballasje. Resultatene viste at avfallshierarkiet er en god veileder for valg av strategier, men at kombinasjonen av flere strategier oftest gir lavere miljøpåvirkning enn hver enkelt alene. Det er også utviklet en ny metode for å krysskoble LCA-resultater med emballasjens egenskaper. Forbruker og Kommunikasjon Forbrukerstudier ble gjennomført på kyllingfilet, rå og kokte poteter, margarin og spekeskinke for å avdekke holdninger og aksept på holdbarhet, emballasjemateriale, gjenvinning/kildesortering og øvrige emballasjeegenskaper. 1300 forbrukere deltok i spørreundersøkelser, online eksperimenter og en butikktest med intervjuer. Forbrukere er opptatt av holdbarhet, mindre plast/erstatning med fibermateriale, gjenvinning og sensorisk kvalitet på tvers av produkter, i tillegg til åpne-lukke og lett å åpne funksjonalitet. Lystett fiberemballasje for rå poteter er foretrukket foran plastposeløsninger. Kyllingfiletemballasje med mindre plast viser høy aksept til tross for kortere holdbarhet fra innkjøpsdato. Kommunikasjon om avveiningen mellom plastbruk, holdbarhet og produktsynlighet kan være nøkkelen for forbrukeraksept.

Reduce-prosjektet har gitt verdiskapning for alle partnere i prosjektet. Prosjekteier, BAMA har hatt to case i ReducePack ferske poteter og kokte poteter. Mål for ferske poteter var å erstatte plast med fiberemballasje som kan beskytte mot lys og være forbrukervennlig. Ingen emballasjeløsning er lansert som resultat av caset ennå. Økt kunnskap vil brukes i løpende emballasjeutviklingen for produktkategorien. For kokte poteter var målet å finne gjenvinnbar og termoformbar emballasje som ga like lang holdbarhet som dagens ikke-gjenvinnbare emballasje. Kokte poteter er meget oksygen- og lys-følsomme. Da de gjenvinnbare filmene har høyere oksygengjennomgang enn de ikke-gjenvinnbare, kom vi ikke i mål i løpet av prosjektperioden. Prosjektet har bidratt til verdifull kunnskap og utprøving av nye gjenvinnbare filmer fortsetter etter prosjektslutt. Casene er viktig i relasjon til BAMAs viktigste miljømål, å hindre matsvinn, målsetning om kun å ha gjenvinnbar emballasje i 2025 og å redusere CO2-avtrykket. Grilstad og Norsk Kylling har hatt fokus på redusere plastforbruk ved bruk av gjenvinnbare materialer,og redusert materialforbruk for hhv spekepølse/spekeskinke og ferske kyllingprodukter Prosjektet har generert mye kunnskap for Grilstad, om produktets krav og alternative emballasjematerialer, i tillegg til ny kunnskap om mikrofloraen i spekeskinke. Det har vært viktig for å redusere plastforbruk, og øke bruken av resirkulerte materialer. ReducePack har gitt Norsk Kylling verdifull tverrfaglig kunnskap, om produktkvalitet, emballasjevalg, forbrukerholdninger og sammenheng mellom emballasje, holdbarhet og matsvinn i butikk. Prosjektet har i tillegg til internt fokus, bidratt til at Norsk Kylling skal nå sine ambisjoner og mål.om redusert plastforbruk – bla. at 100 prosent av emballasjen skal væreresirkulerbar. Mills AS har hatt som mål å se om plastemballasje kan erstattes med fiberbasert emballasje for å redusere plastforbruket. Prosjektet har gitt i økt kunnskap om fiberemballasje og konstruksjon av disse. Tester har vist at det er komplekst å få optimal formet fiberemballasjen til beger. Ingen fullgod emballasjeløsning er foreløpig på plass, men anses som relativt sannsynlig. For Bewi har prosjektet medført utvikling av nye løsninger, kartlegging av segmenter med behov for forskning. og endring i salgsarbeid basert på ny kunnskap. For Døvigen har prosjektet gitt bekreftelse om at nye materialer i deres portefølje oppfyller tekniske krav til pakking av næringsmidler For FoodTech har prosjektet vært sentralt for relasjonsbygging, som på sikt kan medføre økt salg. Moltzau har i prosjektet fått økt kompetanse om produktkrav og egnethet av emballasje. Dette vil på sikt kunne bidra økt omsetning. Wipak har fått verdifull erfaring og økt kompetanse som er benyttet for å utvikle bedre løsninger som bidrar til redusert plastforbruk. Internasjonal formidling av resultater har medført økt publisitet. Resultater fra forskning videreføres

Formålet med prosjektet er å utvikle emballasjeløsninger som bidrar til å redusere plastforbruket og de miljømessige utfordringene knyttet til plast. Samtidig skal emballasjens funksjon ivaretas: bevare matkvalitet og unngå/redusere matsvinn. For å oppnå dette, og i tillegg imøtekomme ulike produkters behov for emballering, skal flere strategier utvikles og testes: plast erstattes med fiber (Reduce by Replace), mindre plast ved redusert materialforbruk (Reduce by Reduction) og økt bruk av materialer som kan materialgjenvinnes (Reduce by Recycle). Prosjekteier er BAMA, og i tillegg deltar andre næringsmiddelbedrifter, emballasjeprodusenter, en etikettprodusent og en pakkemaskinleverandør. Næringsmiddelbedriftene har fokus på å redusere plastemballasje og det er valgt ut noen produkter for testing av nye emballasjeløsninger. Prosjektet fokuserer på materialer og løsninger som er bærekraftige; at de er fra fornybare kilder, er gjenvinnbare, fungerer i produksjon/ pakkeprosess, under transport og lagring og samtidig aksepteres av forbruker og er enkle å sortere og materialgjenvinne. Det er manglende kunnskap om nye materialer som ivaretar de tekniske sidene og som i tillegg sikrer mattrygghet, produktkvalitet og holdbarhet og ikke resulterer i økt matsvinn. Det skal også gjøres livsløpsanalyser, som kvantifiserer miljøaspektet både for eksisterende og nye emballasjeløsninger for å sikre at en forbedring på et område ikke vil gi en forverring på et annet. Prosjektresultatene vil bli anvendt av de deltakende bedriftene, først og fremst ved å ta i bruk nye emballasjeløsninger som vil kunne bidra til å redusere mengden plastavfall, øke materialgjenvinning, redusere klimafotavtrykk og forsøpling - og dermed også ha stor samfunnsmessig nytte.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

BIONÆR-Bionæringsprogram