Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

aFerry - An integrated autonomy system for on-demand, all-electric and autonomous passenger ferries

Alternativ tittel: aFerry - Et integrert autonomisystem for elektriske passasjerferger

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektet aFerry har demonstrert en selvkjørende og ubemannet passasjerferje over kanalen i Trondheim på TRL7 og utviklet forretningsplanen for et nytt spin-off selskap. Dette er en stor milepæl i utviklingen av autonom passasjertransport på sjøen, en teknologi som vil være et viktig virkemiddel for å løse sentrale transportutfordringer i tiden fremover. Dagens passasjerferjer er bygget ut i fra et tradisjonelt skipsdesign, utstyrt med noe enkel sensorikk, men styrt av en skipper og med mannskap ombord. Ferjene går etter en ruteplan, uten fleksibillitet, og som i mindre grad er tilpasset det dagsaktuelle behovet. Dette er en kostbar modell som skalerer dårlig. Elektriske selvkjørende (autonome) passasjerferger vil være et miljøvennlig, fleksibelt og billigere alternativ. Disse kan benyttes til å krysse sund og fjorder der trafikkgrunnlaget er for lite for en tradisjonell ferge, og også i større byer til å krysse elver og kanaler der det er for dyrt eller unhensiktsmessig å bygge broer. Fergene kan inngå som en del av det eksisterende kollektivtilbudet, og på den måten utnytte eksisterende vannveier på en effektiv måte. Et autonomisystem består av flere komponenter som jobber sammen for å levere en trygg og sikker løsning. I dette prosjektet lå hovedfokus på situasjonsforståelse, navigasjon og antikollisjon som ble verifisert over 60 sammenhengende kryssninger med NTNU's ferge prototype milliAmpere. Å levere en autonomiløsning for passasjertransport stiller strenge krav til sikkerhet både teknisk og med tanke på at passasjerene opplever det som trygt å bruke. Derfor samarbeidet prosjektet tett med regulerende og sertifserende myndigheter.

The aFerry project demonstrated the situational awareness and collision avoidance functions of a ferry autonomy system with help of the NTNU prototype milliAmpere in the Trondheim canal. The results of this project lay a foundation for further development of regulations and assurance of autonomous passenger ferries. On the commercial side, the project analyzed and verified the global market potential, developed branding and partner strategies as well as a business plan for the newly created NTNU spin-off company Zeabuz. Zeabuz licenses the project results and has attracted a senior founding team and Norway's largest transportation company Torghatten ASA as investor. This is a solid starting point for commercialization of environmentally friendly autonomous passenger transportation services with potential global impact.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020