Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Resilient: Improving youth well-being, motivation and academic achievement through social and emotional learning

Alternativ tittel: Robust

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

299166

Prosjektperiode:

2019 - 2026

Geografi:

Resilient skal utvikle og teste ut Robust, et læringsopplegg som støtter opp om elevenes sosiale og emosjonelle utvikling i ungdomsskolen. Målet er å fremme trivsel, mental helse og motivasjon. Internasjonal forskning viser at sosial og emosjonell kompetanse er viktig for å ha det bra på skolen, for å mestre skolearbeidet og for å mestre livet. For eksempel, er det å kunne samarbeide og samhandle med andre mennesker, prate med dem, lytte til dem, klare å sette seg inn i deres situasjon, og få dem til å føle seg trygge, viktig for å få til et godt læringsmiljø på skolen, men også for å ha gode relasjoner til andre mennesker. Læringsopplegget Robust skal gi lærerne videreutdanning og læremidler som skal hjelpe dem i å arbeide systematisk med å støtte elevenes sosiale og emosjonelle utvikling. I utvikling av Robust vil vi ta utgangspunkt i læremidler fra internasjonal forskning, men i tett samarbeid med skoleadministrasjon og lærere i Stavanger, Sandnes og Jærskulen, tilpasse læremidlene til norske elever og norsk skolehverdag. Resilient skal teste Robust i en randomisert kontrollert studie (RCT) med minst 80 kontaktlærere i niende klasse og deres elever som vilkårlig deles i intervensjonsgruppe og kontrollgruppe. Vi vil måle intervensjonseffekter ved å kartlegge studenters sosiale og emosjonelle kompetanse, trivsel, motivasjon og skoleprestasjoner i slutten av åttende klasse (før intervensjonen), ved slutten av niende klasse (etter intervensjonen) og i en ettårs oppfølging. I intervensjonsåret vil vi også gjennomføre en omfattende evaluering av prosessen og implementeringen for å forstå hvordan intervensjonen mottas og virker. Den nye læreplanen har et nytt tverrfaglige tema kalt «Folkehelse og livsmestring». Forskningsprosjektet Resilient tar utgangspunkt i denne delen av læreplanen, og lærerne som er med i prosjektet vil få kompetanse og verktøy som de kan ta med seg inn i alle fag. Målet er at det på sikt kan bidra til bedre læringsmiljø og elever som opplever mer mestring, tilhørighet og trivsel i skolehverdagen. Læremidler og digital videreutdanning: Vi har ferdigstilt læremidlene og den digitale videreutdanningen i Robust. Læringsmidlene består av et ressurshefte for lærerne, i tillegg til en digital ressursbank for både lærerne og elevene. Ressursbanken inneholder støttemateriell, filmer, øvelser og oppgaver. Den skal støtte opp om elevenes utvikling i fem kompetanseområder: Sosiale relasjoner, oppmerksomhetstrening, problemløsning, følelser og lærende tankesett. Områdene er valgt fordi internasjonal forskning viser at disse er viktige for sosial og emosjonell læring, og fordi de er sentrale tema for livsmestring som beskrevet i læreplanen for ungdomstrinnet. I det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i læreplanen skal elevene styrke mestringen av egne liv, takle medgang og motgang på en god måte, og gjennom dette styrke sin psykiske helse. Den digitale videreutdanningen gir lærerne en introduksjon til faglitteraturen som ligger til grunn for læremidlene i Robust. I tillegg får de en grundig gjennomgang av læremidlene og blir kjent med de forskjellige aktivitetene og oppgavene som er laget for elevene. Intensjonen med kompetanseutviklingen er å øke lærernes bevissthet og kompetanse på hvordan skolen kan legge til rette for elevenes sosiale og emosjonelle utvikling. Randomisert kontrollert forsøk: Vi har rekruttert 27 skoler inn i prosjektet. Disse skolene hadde til sammen 85 klasser på 9. trinn skoleåret 2021/22 med 2149 elever. På hver skole fordelte vi klassene på 9. trinn skoleåret 2021/22 vilkårlig inn i en behandlings- og en sammenligningsgruppe. Våren 2021 samlet vi inn samtykke fra lærere, elever og elevenes foreldre hvor de samtykker til å være med i forskningsprosjektet. Samtidig samlet vi inn første elevundersøkelse og lærerundersøkelse. Lærerne i behandlingsgruppen startet den digitale lærerutdanningen like før skolestart høsten 2021. Samtidig som de fikk videreutdanning jobbet disse lærerne systematisk med å støtte opp om elevenes sosiale og emosjonelle utvikling gjennom læringsopplegget Robust skoleåret 2021/22. På slutten av skoleåret 2021/22 samlet vi inn andre elevundersøkelse og lærerundersøkelse. På slutten av skoleåret 2022/23 samlet vi inn tredje og siste elevundersøkelse. Vi har også hentet inn karakterdata fra skoleregistrene og registerdata fra SSB på familiebakgrunn. Vi er nylig ferdig med et omfattende arbeid for å forberede data for å starte analysene som skal undersøke effektene av Robust på elevene og lærerne. Vi har benyttet de mest anerkjente metodene for å håndtere manglende og ufullstendige svar i spørreundersøkelsene. Det omfattende datasettet er allerede benyttet til en rekke vitenskapelige publikasjoner som undersøker sammenhenger mellom forskjellige sosiale og emosjonelle kompetanser, hvordan sosiale og emosjonelle kompetanser er knyttet til læringsmiljø, mestring og læring i fag og hvordan læreren påvirker sosial og emosjonell læring.

Quality education is one that fosters the social and emotional development, as well as the academic development of each child. Social and emotional competencies are important, as they are closely linked to an individual's well-being and critical for motivation in school, academic success and labor market participation (OECD 2015). The current middle school curriculum and teacher practice in Norway do not reflect the international research literature stressing social and emotional learning as a key component of quality education (NOU 2014:7). An extensive national revision of the learning plan is currently addressing this concern. Our project Resilient is designed to meet the demands of the new learning plan. Resilient will empirically investigate if middle schools can improve youths' social and emotional competencies, and thereby enhance students' well-being, motivation and school achievement. We will conduct a randomized controlled trial (RCT) with at least 100 ninth-grade classrooms (n=2500 students), in which ninth-graders (14 years old) in treated classrooms participate in a social and emotional learning intervention called Resilient. Resilient is co-produced and piloted with users, and consists of a scientifically based curriculum, a web-portal with teacher and student resources, and an accompanying 10-credit teacher education. Based on international empirical research on how to enhance youths' social and emotional competencies, Resilient fosters competencies in social relationships, emotional regulation, problem solving, and motivational enhancement. We measure intervention-effects by assessing students' social and emotional competencies, well-being, motivation and school achievement at pre-intervention, at the end of the one-year intervention, and in a one-year follow-up. During the year of implementation, we conduct an extensive implementation and process evaluation, in order to understand why or why not the intervention is effective.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder