Tilbake til søkeresultatene

BIONÆR-Bionæringsprogram

HESTEFORSK For små til å ri? En studie av rideskolenes aktiviteter for førskolebarn, i et sikkerhets- og hestevelferdsperspektiv H-18-47-383

Alternativ tittel: Too young to ride? A study of riding school activities for pre-school children from safety and horse welfare perspectives

Tildelt: kr 2,9 mill.

Prosjektnummer:

299591

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2019 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

Ridning er en av de største idrettene for barn og unge i Sverige og Norge, og særlig er det en aktivitet der mange jenter deltar. Det er også en av de idretter der man ser noen av de farligste ulykkene. I de siste årene har flere rideskoler i Sverige, men også Norge, i stadig større utstrekning tilbudt ridning og rideaktiviteter for barn under skolealder. Samtidig viser tidligere forskning at rideskolene som læringsmiljø i sterk grad fremdeles er påvirket av en militær tradisjon der ordregiving og kommandoer står sentralt. Det er derfor grunn til å tro at førskolebarn ledes inn i læringsmiljø som i utgangspunktet ikke er tilpasset dem, noe som igjen kan lede til en økt ulykkesrisiko. Foreløpige analyser av innsamlet materiale kan tyde på en langt større variasjon og tilrettelegging av aktiviteten for de yngste barna, enn forventet. Hensikten med prosjektet «For ung for å ri?» er å øke kunnskapen omkring denne virksomheten, med det mål å bidra til utviklingen av sikrere hestemiljøer i Norge og Sverige Forskningsspørsmål som omhandler hvordan aktiviteten er organisert i forhold til de små barna, foreldre, ridelærere og hester står sentralt, samt spørsmål omkring risiko og sikkerhet, og hestevelferd. I hovedsak kan forskningsspørsmålene deles inn i tre hovedgrupper: Kartlegging av omfang av ridetilbud til førskolebarn og omfang av deltagelse; spørsmål om sikkerhet, risiko og hestevelferd; analyser av hvilke forestillinger om kjønn og barndom foreldre og ridelærere gir uttrykk for. Teoretisk knytter prosjektet seg til tidligere forskning om stallkultur, barndomssosiologi og pedagogiske forskning. Både spørreundersøkelser og intervju er brukt i datainnsamlingen, men det er særlig intervjuer av rideskolelærere og foreldre i både Norge og Sverige som danner grunnlag for det fleste av analysene våre.

-

For noen år siden kunne svenske medier rapportere om en sjuårig jente som forulykket i forbindelse med rideopplæring. Ulykken setter spørsmålstillinger knyttet til barn, hester og sikkerhet på spissen. Barn er små, og hester er store flokk- og fluktdyr som delvis styres av instinkter. I dag tilbyr flere rideskoler i Sverige rideopplæring for barn under skolealder, selv om mange rideskolelærere synes å være av den oppfatning av at mange av barne «er for små til å kunne ri». I Norge har man mindre oversikt over hvilke tilbud som gis, og hvordan opplæringen er organisert. Generelt er det både i Sverige og Norge lite forskning knyttet til yngre barns idrettsdeltagelse, ser man bare på ridesporten er det enda mindre omkring dette tema. Målet med prosjektet «For ung til å ri» (Too young to ride) er derfor å øke kunnskapen omkring hest- og rideopplæring rettet inn mot yngre barn. Videre ønsker man her å bidra til utviklingen av sikre hestemiljøer som også tar hensyn til hestens velferd. I analyser av datamaterialet vil man anvende barndomssosiologiske perspektiver, så vel som humaniora og samfunnsvitenskapelige perspektiver for å forstå relasjonen mellom menneske og dyr. Prosjektet vil ta i bruk ulike metoder for datainnsamling: tekstanalyse, survey, intervju og deltagende observasjon. Første del av prosjektet vil være en kartlegging av rideskoler i Norge og Sverige og omfanget av tilbud til yngre barn. Deretter vil man prøve å forstå både hvilke vurderinger rideskolene gjør i forhold til utarbeidelsen av dette tilbudet, så vel som å forstå foreldrene sine tanker og forestillinger gjennom survey og intervju. Den siste delen består i å observere hva som faktisk skjer i ett utvalg rideskoler. Hvordan er undervisningen lagt opp, hvilke aktiviteter blir tilbudt, hvordan jobber man med hestevelferd, sikkerhet og utdanning i de utvalgte rideskolene. Prosjektets resultater vil være relevante for rideskoler, ridelærere og hele hestenæringen både i Sverige og Norge.

Budsjettformål:

BIONÆR-Bionæringsprogram