Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Synthesizing research on teaching quality

Alternativ tittel: Synthesizing research on teaching quality

Tildelt: kr 8,9 mill.

Forskning på undervisning har lenge vært hemmet av konkurrerende teoretiske paradigmer og metodiske tilnærminger, tematisk og metodisk fragmentering, samt utilstrekkelig infrastruktur for deling og tilgjengelig gjøring av data. SYNTEQ prosjektet tester ut en modell for syntetisering av forskning på undervisningskvalitet og med fokus på fire områder: (1) integrering av kvalitative og kvantitative undervisningsdata fra klasserommet (videodata, surveydata, elevresultatdata); (2) systematiske reanalyser av videodataene med særlig fokus på hvordan ulike teoretiske rammeverk, perspektiver og observasjonsmanualer muliggjør analyser og funn, og derved skape; (3) potensiale for systematisk validering av ulike instrumenter og rammeverk. Sist men ikke minst ønsker vi å teste dette komparativt på nordiske klasserom, og dermed bidra til å (4) styrke det metodiske og teoretiske grunnlaget for komparativ undervisningsforskning. SYNTEQ er organisert slik at forskere som inkluderes i sekundæranalysene delvis overlapper med primærforskerne som innhentet dataene for å sikre at viktig kontekstuell kunnskap ikke vil gå tapt. Gjennom systematisk bruk av re-analyser, kodingsworkshops og ekspertpaneler (forskere og lærere), søker vi å utvikle retningslinjer for akkumulering og syntetisering for metadata på tvers av ulike teoretiske rammeverk og tilnærminger - systematiske observasjonsmanualer, etnografiske analyser, tematiske og/ eller fag-didaktiske analyser - alle perspektiver representert blant SYNTEQ-forskerne. Disse aktivitetene bygger på primærdataene i forskningen fra (1) LISA- prosjektet med videoobservasjoner fra 100 norske ungdomsklasserom i norsk og matematikk (N = 400 leksjoner), og (2) tilsvarende data innhentet fra NordForsk Nordic Center of Excellence Quality in Nordic Teaching (QUINT) fra rundt 150 noridiske ungdoms skoleklasserom fra alle de fem nordiske landene (N= 500 leksjoner).

In an era where education has become a key factor in shaping global economic and social development, teaching is being recognized as a key aspect impacting students learning. However, research on teaching quality has been slowed by thematic fragmentation, a multitude of small-scale studies and competing theoretical paradigms/methodological approaches. SYNTEQ will reframe research on teaching quality by developing programmatic and collaborative research for secondary analyses of classroom video studies. It combines a validation of observation manuals, the development of a safe and flexible eInfrastructure for secondary video-based analyses and a synthesis of a large corpus of primary data and analyses from Nordic classrooms - in the most important school subjects at lower secondary level. The project integrates correlative multi-level analyses and qualitative process analyses of classroom interaction that provide complementary evidence for theory development. The researchers behind SYNTEQ represent an excellent mix of expertise in the relevant methodological and substantive areas, and the project is supported by international leading educational researchers. The added value of SYNTEQ comes from bundling the primary research of teaching quality in the Nordic countries, the timely reanalysis of the empirical material on teaching quality and an embedded validation of observational manuals, thus multiplying the potential for theoretical and methodological development. This synthetization and integration is going to strengthen the development of a long-term research agenda that will take a leading role in international research on teaching quality.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder