Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

BetterReading: Understanding gains in reading fluency

Alternativ tittel: BedreLesing: Forstå hva som skjer når leseflyten øker

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektnummer:

301519

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2020 - 2026

Geografi:

I dagens kunnskapssamfunn er det avgjørende å kunne lese godt. Det er et av skolens hovedmål å sikre at barn utvikler sterke leseferdigheter. Det å lære å lese er en kompleks prosess. Det er mange utviklingstrinn barnet skal igjennom før lesingen kan brukes som et verktøy for å forstå hva forskjellige tekster handler om. Det er imidlertid dessverre mange barn som ikke oppnår et tilstrekkelig nivå av leseferdighet. I dette prosjektet forsker vi på barns leseflyt. Leseflyt defineres som å lese tekst feilfritt, raskt og med innlevelse. For de som strever med leseflyt, blir lesing fort en slitsomt oppgave istedenfor en kilde til læring og glede. Til tross for flere tiår med forskning på lesing, har vi fortsatt for lite kunnskap om leseflyt. Dette hindrer oss i å hjelpe barn som strever med lesing på en effektiv måte. For å finne ut av det vil vi undersøke hva som skjer når leseflyten øker. Vil vil gjennomføre en intensiv intervensjon som vi fra tidligere forskning vet virker. Intervensjonen gjennomføres på elever på 2. og 5. klassetrinn. Før og etter intervensjonen måler vi mange forskjellige evner og ferdigheter knyttet til lesing. Vi vil analysere grundig akkurat hva som er berørt av intervensjonen og hva som ikke er det. For eksempel skal vi bruke blikksporing (eye tracking) mens barna leser, og måle hvor langt framover i setningen de fester blikket, samt hvor lang tid det tar å gjenkjenne og uttale hvert ord. På denne måten kan vi finne ut hvordan leseprosessen henger sammen, og hvilke deler som ikke er forbedret av intervensjonen. Målet er å utvikle effektive intervensjoner som kan brukes i skolen. I tråd med prinsippet om Open Science (åpen forskning) vil vi publisere alle avidentifiserte data og våre nye metoder på nett, slik at andre forskere kan bruke dem i videre forskning. Vi kommer også til å legge ut alt materiale og instruksjoner til leseflytintervensjonen slik at spesialpedagoger kan bruke dem til å støtte barn som strever med å lære å lese. I løpet av det første halvannet år utviklet vi nytt intervensjonsmateriale og kartleggingsverktøy samt forhåndstestet disse med barn på 2. og 5. trinn. Så kjørte vi intervensjonen for første kull med elever på 5. trinn (på høsten) og 2. trinn (på våren) ved samarbeidende skoler. Intervensjonen viste god effekt. Foreløpig jobber vi med det andre kullet (intervensjon for 5. trinn og rekruttering for 2. trinn) samtidig som vi utvlikler det tekniske verktøyet som trengs for å analisere test-, stemme- og blikksporingsdata.

Reading is essential in our literate societies, and literacy is a major goal of education. Learning to read is a stunning cognitive achievement, which requires instruction and practice; and many children do not manage to achieve sufficient reading skills. Reading fluency refers to the ability to read out aloud with accuracy, speed, and proper expression. It is a stable and strong index and predictor of reading skill, including reading comprehension, which is the goal of reading. Yet fluency remains poorly understood, because all existing theories miss a crucial element, namely the role of sequential processing, and this prevents the development of efficient interventions. In this project we set out to fill this major gap in our understanding of reading with new knowledge produced with innovative methods, leading to both theoretical and concrete applied outcomes for education. Specifically, we will apply a reading intervention that is known to be effective and we will study a range of skills to unprecedented breadth and depth, in order to identify those most closely associated with the effect of the intervention. In addition to standard psychoeducational assessment, we will apply eye tracking methodology and derive joint gaze-voice measures to precisely track reading efficiency on a word-by-word basis. We will measure word processing automaticity and serial naming efficiency with materials designed to pose specific processing demands. The comprehensive battery of measures before and after the intervention will help us understand the malleability of dimensions underlying fluency and its relationship to comprehension, and will suggest targets for early screening and novel interventions. The project will make data available for further research, and will provide fully validated intervention and training materials for immediate use in reading interventions by practitioners. Online announcements and a workshop will maximize awareness and uptake in special education.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder