GoBaN skole
GoBaN skole består av to design
Design 1. består av det opprinnelige utvalget med 1152 barn født 2011 og 2012 basert på foreldrenes samtykke i oppstart av prosjektet. Det er utarbeidet egen DPIAfor dette prosjektet. Design 1 består av data fra T1 og T2 (barnehage - og barnadata fra barna var 3 og 5 år) koblet til nasjonale prøver på 5. trinn. Datasettet er komplett og analyser er påstartet.
Design 2 (oppfølgingsstudien) er basert på nytt samtykke til å innhente oppslyninger om skoleprestasjoner på 5. trinn samt nasjonale prøver. Design 2 består av data fra både T1, T2 og T3 (spørreskjemaundersøkelse til foreldre om barnas hjemmemiljø, regnefaktaprøve, ordkjedetest, sosial kompetansekartlegging og nasjonaleprøver på 5. trinn). Utvalget består av 500 barn født 2011 og 2012. All datafor design 2 samlet inn og klargjøres per tid for sending til SSB for kobling av nasjonale prøver i lesing, matematikk og engelsk på 5. trinn
Oversikt over innsamlet data:
Spørreskjema til foreldre – over 400 foreldre har besvart spørreskjema som gir oss viktig informasjon om barnas hjemmemiljø
Skolebidragasindkator – samlet inn foralle 150 skoler
Data samlet inn av lærer:
• Sosial kompetansee – 248 svar
• “Ordkjedetesten” – 134 elever
• “Regnefaktatesten” – 134 elever
Analysemetode
Faktoranalyser og strukturmodelleringsanalsyer (SEM) vil bli benyttet til å analysere innsamlet data. For å undersøke forholdet mellom barnas sosiale og kognitive resultater og kovariater på T1, T2 og T3 vil vi benytte oss av SEM analsyer. I de tilfeller det oppstår problemer med missing data, multiple teknikker vil bli benyttet for å bevare/opprettholde utvalgsstørrelsen. Når det gjelder elevtekstene vil de bli analsyert ved å rekonstruere argumentasjonen i tekstene, det vil si å vise elevenes standpunkt og premisser - noe som er en betingelse for å vurdere kvalitet i agrumentative tekster.
Analysene som er i prosess per nå er relatert til følgende problemstillinger som er relatert til barns utvikling i lesing, matematikk, skriving, trivsel og sosiale ferdigheter på 5.trinn
RQ1) How does the early years’ and/or primary school years’ Home Learning Environment (HLE) predict later development, controlling for child, family, and neighborhood demographics?
RQ2) How does the early childhood educationand care (ECEC) predict later development, controlling for child, family, and neighborhood demographics?
RQ3) How do school factors (SF) (e.g. effectiveness) predict later development, controlling for child, family, and neighborhood demographics?
RQ4) How does HLE, ECEC, and SF interact to predict later development, controlling for child, family, and neighborhood demographics?
RQ5) How do aspects of children’s development (cognition, language, sociability, behavior, self-regulation, emotional problems, etc) inthe preschool years predict later development?
Flere artikler som baserer seg på overstående problemstillinger er i prosess og ferdigstilles så raskt som analysene tillater.
Theaim of ‘Better provision for Norway’s children from early childhood educationand care through primary school’ [BeProS] is toincrease educational opportunities forall childrenin Norway by studying how conditions in early childhood relate tochildren’s development in primary school. Our target group is 1152 children who participated inthe GoBaN project during their preschool years who are now informal schooling. Consequently, the current proposal constitutes phase two of the longitudinal GoBaN project (2012-2019) (financed by the Research Council of Norway), which assessed the importance of early childhood conditions both in early childhood educationand care (ECEC) and at home on children’s social and cognitive development.
In this follow-up, we take it a step further by studying how early-years experiences relate to social skills and educational performance in primary School (4th and 5th grade). By continuing the longitudinal design from the GoBaN study, we will gaina broad and in-depth understanding of how children develop in relation totheir school environment while accounting for previous conditions in early childhood.
With this project, there is a unique possibility to better understand how differences in early childhood can explain developmental trajectories in school. By identifying which factors predict social skills and school performance, policymakers and practitioners will be better equipped to provide an inclusiveeducational system that provides better prospects forall children living in Norway, as well as reducing the gap between children of different backgrounds.