Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better provision for Norway’s children from early childhood education and care through primary school [BeProS]

Alternativ tittel: Gode muligheter for barn i Norge: Fra barnehage til barneskole [GoBaNskole]

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektnummer:

302033

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2020 - 2024

Geografi:

GoBaN skole GoBaN skole består av to design Design 1. består av det opprinnelige utvalget med 1152 barn født 2011 og 2012 basert på foreldrenes samtykke i oppstart av prosjektet. Det er utarbeidet egen DPIA for dette prosjektet. Design 1 består av data fra T1 og T2 (barnehage - og barnadata fra barna var 3 og 5 år) koblet til nasjonale prøver på 5. trinn. Datasettet er komplett og analyser er påstartet. Design 2 (oppfølgingsstudien) er basert på nytt samtykke til å innhente oppslyninger om skoleprestasjoner på 5. trinn samt nasjonale prøver. Design 2 består av data fra både T1, T2 og T3 (spørreskjemaundersøkelse til foreldre om barnas hjemmemiljø, regnefaktaprøve, ordkjedetest, sosial kompetansekartlegging og nasjonaleprøver på 5. trinn). Utvalget består av 500 barn født 2011 og 2012. All data for design 2 samlet inn og klargjøres per tid for sending til SSB for kobling av nasjonale prøver i lesing, matematikk og engelsk på 5. trinn Oversikt over innsamlet data: Spørreskjema til foreldre – over 400 foreldre har besvart spørreskjema som gir oss viktig informasjon om barnas hjemmemiljø Skolebidragasindkator – samlet inn for alle 150 skoler Data samlet inn av lærer: • Sosial kompetansee – 248 svar • “Ordkjedetesten” – 134 elever • “Regnefaktatesten” – 134 elever Analysemetode Faktoranalyser og strukturmodelleringsanalsyer (SEM) vil bli benyttet til å analysere innsamlet data. For å undersøke forholdet mellom barnas sosiale og kognitive resultater og kovariater på T1, T2 og T3 vil vi benytte oss av SEM analsyer. I de tilfeller det oppstår problemer med missing data, multiple teknikker vil bli benyttet for å bevare/opprettholde utvalgsstørrelsen. Når det gjelder elevtekstene vil de bli analsyert ved å rekonstruere argumentasjonen i tekstene, det vil si å vise elevenes standpunkt og premisser - noe som er en betingelse for å vurdere kvalitet i agrumentative tekster. Analysene som er i prosess per nå er relatert til følgende problemstillinger som er relatert til barns utvikling i lesing, matematikk, skriving, trivsel og sosiale ferdigheter på 5.trinn RQ1) How does the early years’ and/or primary school years’ Home Learning Environment (HLE) predict later development, controlling for child, family, and neighborhood demographics? RQ2) How does the early childhood education and care (ECEC) predict later development, controlling for child, family, and neighborhood demographics? RQ3) How do school factors (SF) (e.g. effectiveness) predict later development, controlling for child, family, and neighborhood demographics? RQ4) How does HLE, ECEC, and SF interact to predict later development, controlling for child, family, and neighborhood demographics? RQ5) How do aspects of children’s development (cognition, language, sociability, behavior, self-regulation, emotional problems, etc) in the preschool years predict later development? Flere artikler som baserer seg på overstående problemstillinger er i prosess og ferdigstilles så raskt som analysene tillater.

The aim of ‘Better provision for Norway’s children from early childhood education and care through primary school’ [BeProS] is to increase educational opportunities for all children in Norway by studying how conditions in early childhood relate to children’s development in primary school. Our target group is 1152 children who participated in the GoBaN project during their preschool years who are now in formal schooling. Consequently, the current proposal constitutes phase two of the longitudinal GoBaN project (2012-2019) (financed by the Research Council of Norway), which assessed the importance of early childhood conditions both in early childhood education and care (ECEC) and at home on children’s social and cognitive development. In this follow-up, we take it a step further by studying how early-years experiences relate to social skills and educational performance in primary School (4th and 5th grade). By continuing the longitudinal design from the GoBaN study, we will gain a broad and in-depth understanding of how children develop in relation to their school environment while accounting for previous conditions in early childhood. With this project, there is a unique possibility to better understand how differences in early childhood can explain developmental trajectories in school. By identifying which factors predict social skills and school performance, policymakers and practitioners will be better equipped to provide an inclusive educational system that provides better prospects for all children living in Norway, as well as reducing the gap between children of different backgrounds.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder