Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Setting the stage for immersion - project framework for research collaboration

Tildelt: kr 0,25 mill.

Fra eldgamle tider har gjenskapelsen av historier vært del av menneskets kultur. Gjennom sivilisasjonens utviklingen ble praksisen foredlet og resulterte i teatret slik vi kjenner det i dag. Fra Aristoteles til Shakespeare og Ibsen har utvekslingen mellom scene og sal formet vårt samfunnet og brakt historier gjennom århundrene. I den digitale tidsalderen har teatret mange utfordringer. Mens andre kunstneriske former, som musikk og film, har vært i stand til å digitalisere, noe som har resultert i nye produksjonsverktøy, global distribusjon og nye kunstneriske uttrykk, har teatret og andre former for scenekunst blitt etterlatt. De nylige globale kriser forårsaket av klimaendringer og COVID-19-pandemien har bekreftet at utøvere, institusjoner og gründere som er tilbydere av liveopptredener og avhengig av publikums tilstedeværelse, har et presserende behov for alternative driftsmodeller med innslag av digitalt innhold. Nye modeller bør utforskes og utvikles ikke bare som et svar på utstrakt nød og begrenset mobilitet, men også med en dristig visjon om å sikre og styrke motstandsdyktigheten, bærekraften og effektiviteten til kulturaktører, samt deres fremtidige mulighet til kunstnerisk evolusjon og publikumsutvikling, lokalt og internasjonalt. Virtual reality er det første mediet som er i stand til å gjenskape det sceniske uttrykket volumetrisk gjennom å plasserer deg virtuelt i samme rom som utøveren. Den raske utviklingen av hardware for virtuell tilstedeværelse og bevegelsessporing sammen med høyhastighets internett muliggjør avansert toveiskommunikasjon mellom digitale avatarer gjennom bruk av spillmotorer og gameservere. The Immersive Stage projects mål er å optimalisere systemene og kvantifisere metodene slik at det blir enkelt for scenekunstnere å skape rike, spennende og sterke opplevelser for et eksternt publikum i VR ved hjelp av digitale avatarer, scenografi, rekvisitter, kostymer, lys, lyd og visuelle effekter. De nye modellene for produksjon vil bidra til å senke kostnadene for å produsere forestillinger og tillate global distribusjon slik at flere utøvere kan nå et bredere publikum og gjøre det nødvendig for kulturaktører å rekruttere ny digital kompetanse. Dette vil gi etterlengtet innovasjon til en bransje som er preget av et overskudd av kunstnerisk krefter, men et underskudd på verdiskapning fra et lite utviklet marked.

The digital workflow between project partners established, including an online collaboration platform, a digital meeting platform, and a weekly meeting schedule. Knowledge and competence exchanged between the partners. Application for the main project scheduled. Established network with local performing arts players and foreign academic partners.

Today's theater model has many challenges. Centralized buildings with huge operations and administrative costs are locked in a never-ending struggle with other cultural players over the same cultural funds. The main bulk of artistic forces have no arena to execute their art. This excludes talent and limits creativity. The lack of distribution and fresh perspectives is leading to an underdeveloped and homogenous audience base. While other industries are stimulating innovation in order to stay ahead, the theatre has been hesitant to experiment with disruptive technology development. But with the recent events in regards to the corona pandemic, it has become very clear that the performing arts are in need of digital tools to carry out their social mission. The Immersive Stage platform allows for stage performers and directors/producers to effectively rehearse, produce and execute a stage performance for a live audience in VR, using digital avatars, scenography, props, costumes, lights, audio, and visual effects. The solution aims to preserve the two-way interaction between the actor and audience using advanced motion capture technologies. This enables precise real-time performer-audience interaction within a shared virtual experience. Quality research and development is needed to reach this goal and Glitch has reached out to INN university to take the role of R&D partner in the project. We have identified the need for R&D in areas as: - Expressing emotion through facial and body motion capture/and or programmatically triggered expression - Real time data transfer across 5G & LAN - Psychophysical perception inn a virtual reality quantified The goal of this pre-project is to establish a solid project framework for research and development in the Immersive stage project between Glitch Studios and INN University.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena