Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

BeYourBest Advanced Cognitive Training

Alternativ tittel: BeYourBest Kognitiv Trening

Tildelt: kr 13,2 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

327754

Prosjektperiode:

2021 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

I den moderne fotballen er det stort fokus på de fysiske kvalitetene til spillerne, og trenere sitter på stor kunnskap rundt trening og testing av fysisk prestasjon. Fokuset rundt spillernes kognitive egenskaper er derimot mindre og det er vanskelig for treneren å teste disse ferdighetene. Prosjektet skal utvikle et helt nytt og langt mer fleksibelt verktøy for kognitiv trening (i første omgang for fotball) som baseres på at situasjoner og handlingsmønster fortløpende genereres ved AI/maskinlæring slik at det blir et uendelig antall utfall avhengig av valgene spilleren gjør i de ulike situasjonene. Videre skal det legges inn valg for de forskjellige spillestilene slik at kampfilosofiene til hver enkelt klubb lett kan konfigureres av brukeren selv. Det nye systemet blir unikt ved at det ikke vil kreves programmeringskompetanse for å tilpasse systemet til den enkelte klubb eller spiller; ledere, trenere og spillere uten programmeringskunnskap vil med enkle grep kunne tilpasse begge lags spillestil, samt ilegge hver enkelt med- og motspiller egenskaper etter behov.

Kombinasjonen av fysiske og tekniske ferdigheter sammen med raskere og bedre beslutningstagning er avgjørende for resultatet som oppnås av den enkelte utøver så vel som laget i sin helhet. Be Your Best leverer i dag et unikt og verdensledende system for kognitiv trening av fotballspillere. Prinsippet for slik kognitiv trening er å registrere hvor ofte en spiller ser seg rundt (også kjent som søk), om de gjør dette i de riktige tidsvinduene og om de gjør gode valg på bakgrunn av informasjonen de samler seg under søkene. Problem/utfordring: Dagens system er basert på forutbestemte (programmerte) spillsituasjoner. Dette gjør at spillet ikke vil ha mulighet til å tilpasse seg valgene hver enkelt spiller gjør i særlig grad. Det vil også være et begrenset antall av disse spillsituasjonene, og en spiller som legger ned mye trening vil til slutt kunne kjenne igjen spillscenarioene. Dagens system har heller ikke tilstrekkelig funksjoner til å støtte variasjon i spillestil for brukerne, skal det gjøres endringer i dagens system kreves en betydelig programmeringsjobb. Realisering av nye muligheter: Prosjektet skal utvikle et helt nytt og langt mer fleksibelt verktøy for kognitiv trening som baseres på at situasjoner og handlingsmønster fortløpende genereres ved AI/maskinlæring slik at det blir et uendelig antall utfall avhengig av valgene spilleren gjør i de ulike situasjonene. Videre skal det legges inn valg for de forskjellige spillestilene slik at kampfilosofiene til hver enkelt klubb lett kan konfigureres av brukeren selv. Det nye systemet blir unikt ved at det ikke vil kreves programmeringskompetanse for å tilpasse systemet til den enkelte klubb; ledere og trenere uten programmeringskunnskap vil med enkle grep kunne tilpasse begge lags spillestil, samt ilegge hver enkelt med- og motspiller egenskaper etter behov. Dette kan bli et nyttig verktøy for klubbene i forberedelse mot kommende kamper.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena