Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skriv som du vil

Alternativ tittel: Write what You want to write

Tildelt: kr 6,4 mill.

Norskfaget i skolen er ifølge læreplanen også et praktisk - estisk fag – et kunstfag. Norskfaget skal gi elevene litterære opplevelser, og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. I tillegg slår vurderingsforskriften fast at vurderingen i fag skal fremme lærelyst. Til tross for disse tydelige signalene, er det likevel høyst uklart hva de betyr og hvordan de skal nås. Det mangler også systematiske arbeidsmåter som verdsetter barns tekster som kunst og som har styrking av barns motivasjon som ufravikelig krav. I forskningsprosjektet Skriv til meg samarbeider Lindesnes kommune med elever, lærere, kunstkritikere, forfattere og forskere ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger, for å lage en forskningsbasert tilnærming for å fremme og vurdere elevers skapende og kreative skriving. Prosjektet undersøker hvordan lærere kan arbeide med skapende skriving på barnetrinnet i grunnskolen, og hvordan elever opplever denne. Skriv til meg utforsker også hvordan man kan gjenkjenne litterære kvaliteter i barns tekster, og hvordan et perspektiv på skrivekunst kan praktiseres i læreres vurdering og arbeid med tekster. Denne tilnærmingen til kreativ skriving vil dels bli formidlet i form av en bok (2024) og dels i form av materiell og nettbaserte ressurser for kompetanseheving (2025). Materiellet vil inkludere fokuslister for lærere, forskningsbaserte filmer som søker å overføre et kunstbegrep fra billedkunsten til skrivekunst, konkrete skriveopplegg, og engasjerende modellbøker av høy kunstnerisk kvalitet.

Læreplanen understreker at norskfaget også er et kunstfag som skal gi elevene litterære opplevelser og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. I vurderingsforskriften ble det slått fast at vurdering også skal fremme lærelyst. Signalene fra både læreplanen og vurderingsforskriften stiller altså krav til at undervisningen skal åpne for kreativitet og egen motivasjon. Til tross for tydelige mål er det likevel høyst uklart hva som ligger i målet og hvordan det skal nåes. Lindesnes kommune har over flere år jobbet målrettet med kompetanseutvikling på lesing og skriving, men opplever å komme til kort når det gjelder elevenes kreative skriving. Ny læreplan og endret vurderingsforskrift aktualiserer dette behovet på en ny måte. I mangel av andre tilnærminger blir skriving i skolen møtt med relativt regelstyrte rammer. Undersøkelser viser at elever i begynneropplæringen får få muligheter til å utfolde seg i skrift, og mye av tiden går med til gjentagende øvinger der elevene ofte opplever skriving som kjedelig og vanskelig. Skriving kan også være kunst og lek. Til tross for at det finnes flere tilnærminger med formål om å lette barns innsteg i skrivingen, finnes det ingen systematiske arbeidsmåter for lærere som verdsetter barns tekster som kunst og som har styrking av barns motivasjon som ufravikelig krav. I Skriv til meg samarbeider Lindesnes kommune med elever, lærere, kunstkritikere, forfattere og forskere for å lage en forskningsbasert plattform for å fremme og vurdere elevers skapende og kreative skriving. Plattformen inkluderer fokuslister for lærere, forskningsbaserte filmer som søker å overføre et kunstbegrep fra billedkunsten til skrivekunst, konkrete skriveopplegg som involverer nyskrevne, samt engasjerende modellbøker av høy kunstnerisk kvalitet. Realisert i et digitalt grensesnitt vil plattformen tilby en fleksibel tilnærming til elevers skapende og kreative skriving som vil gjøres tilgjengelig nasjonalt.

Budsjettformål:

FINNUT-Program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder